HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälpsam & någorlunda kunnig person på högtalarfil
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/01/22 :  20:06:01  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag har ett par Vintage högtalare som den tidigare ägaren har bytt filter i (har kvar det gamla) då han inte var nöjd med diskantåtergivningen som var en aning vass med det gamla filtret. Och jag står som en Åsna mellan två hötappar nu, ska jag satsa på Vintage högtalarna eller mina ordinarie högtalare,(det är ett svårare beslut än jag trodde) och innan det beslutet tas så hoppas jag det finns någon vänlig stjäl på forumet som bor i Stockholm eller Uppsala trakten som kan hjälpa mig att gå igenom filtret och se att det är byggt på ett sådant sätt så att det inte med tiden har sönder något element då dessa inte går att få tag i längre och även tittar om det går att förändra ljudet en liten aning (då jag har en önskan här) med en liten förändring. Jag tänker lägga upp bilder på högtalarna i min medlemstråd om jag ska ha kvar dem så jag tänkte inte avslöja här vad det är för högtalare då det skulle bli en överraskning och det skall väl inte behövas hellre om någon anser sig så pass kunnig allmänt när det gäller filterbyggen och kan tänkas hjälpa mig och vidare info om högtalarna kan vi då ta via Pm. Kan inte heller betala något större belopp för hjälpen utan max 1000kr, så det behöver bli någon som nöjer sig med att göra en god sak för en liten summa för en forum kamrat.

Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/01/24 :  10:27:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Spontant, en dämpsats till diskanten kan ta ner den lite och få bort det vassa, I mina o-ortodoxa har jag en L-pad och kan ställa lite efter behag.
Kan du inte bara lägga upp bilder på filtret, rita gärna av det (reverse engineering).
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/01/24 :  12:13:59  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det är inget problem med diskantåtergivningen med det nya filtret som sitter i nu som det står i mitt inlägg Och jag har fått kontakt med en hjälpsam person på forumet som ska titta på det så detta ordnar sig.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000