HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Använder ni skruvstift för montering av element?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2021/01/06 :  19:20:49  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
M8 från biltema till exempel. https://www.biltema.se/bygg/fastelement/specialskruvar/skruvstift-2000022750

Eller M6 från Byggmax. https://www.byggmax.se/skruvstift-m6x60mm-habo-p7240353.

Jag har använt rampamuff förut. Men det blir ju stora hål nära kanten.

Jag tänkte pröva med skruvstift i nästa horn. Men konsekvensen av att stätta elementet fel är ju att det kan gå hål i upphängning eller kon.



Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2021/01/06 :  20:45:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Då kan du väl lika gärna använda träskruv som jag använt:
https://www.hifikit.se/insexskruv.html
Har jag skruvat fast mina 15" basar med.
Men då är det plywood jag skruvar i.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2021/01/06 21:00:12
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2021/01/07 :  12:15:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har börjat använda blindmuttrar som jag slår i från baksidan och det fungerar bättre än det mesta jag har provar bästa möjliga skruv är nog gipsskruv då dess gängor är inte så tätt på varandra.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2021/01/07 :  15:54:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
då dess gängor är inte så tätt på varandra.

Jag har hittat träskruv på järnhandeln som har sådana glesa gängor.
Leta och du skall finna..

Trallskruv kanske dom heter?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2021/01/07 16:43:58
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2021/01/07 :  18:19:40  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Jag har börjat använda blindmuttrar som jag slår i från baksidan


Islagsmutter?


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/01/08 :  10:03:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag brukar också använda islagsmutter då jag behöver säkra nåt ordentligt i trä.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2021/01/08 :  11:31:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Nej inte islagsmutter de fungerar enligt mig väldigt dåligt blindmutter är egentligen en nit den räfflade är den jag använder men det finns även helt släta https://www.swedol.se/blindnitmutter-plant-huvudpg-1000482.html som exempel det är stålversionen jag använder flänsen, kragen, kanten på insidan av lådan så man kan dra åt(kärt barn har många namn). Det finns från M4 och uppåt.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2021/01/08 :  11:38:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Gipsskruv och trallskruv är utformade lite olika men gipsskruv har kortare axel där gängan sitter byggmax har massor och glöm inte att förborra.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2021/01/08 :  13:28:42  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Blindmutter verkar ju jättebra om dom inte snurrar med. För säkerhets skull borde man använda gängstång och mutter så man kan ta loss även om det snurrar.


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/01/08 :  17:27:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har använt en del blindmutter på min super seven, typ som dessa: https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/nitverktyg/nittanger/mutternitsats-2000016802, och upplever dem som ganska veka i gängan. Det finns stål-blindmuttrar också och de är nog bättre än de jag använt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2021/01/13 :  21:10:15  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag använder bara den av stål, använder man en borr som är lite tajt och en blindmutter med räfflor så skall det mycket till för att den skall rotera och då har jag även använt skruvdragare. Jag hittade en påse på en loppis med 200st i och har bara 40st till mej själv och ännu är det ingen som har roterat så nog måste de vara bra.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2021/01/13 :  23:41:20  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
En tillfräst och ditlimmad plywoodring eller lösa bitar av solidträ inuti lådan och sedan träskruv med grov gänga tycker jag är bättre alternativ. Plywoodringen kan efter ditlimning fasas av i 45 gr om man vill förbättra luftflödet bakåt från konen. Om elementet behöver plockas ut flertal gånger och skruvhålet blir slitet kan man antingen borra upp det och plugga igen med ditlimmad blomsterpinne / rundstav/ träplugg, alternativt om man är lat och accepterar att ny skruv inte hamnar kl 12:00 bara vrida elementet några cm mot tidigare. I bösmaterial som MDF / spånplatta finns risk för att islagsmuttern eller rampamuff vrider sönder "trät" och bara snurrar med. Det kan bli omöjligt att få ut elementet utan synlig åverkan på element eller låda. (Islagsmutter / rampamuff kräver också mer precision vid borrning, för att alla M-gängade skruv ska passa in i gängan, samtidigt som randbredden av MDF mot hålet minskar = klenare gods med minskad hållfasthet.)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000