HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur håller ni rent eran utrustning?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2021/01/04 :  10:39:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Och då menar jag specielt rörförstärkare...
Har provat med dammvippa men det tar ju bara "lättare" damm.
Sedan provat med en pensel ett det tar ju lite grövre.
Vill ju ogärna vara där med en våt trasa och fara.
Hur gör ni??

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2021/01/04 :  10:58:11  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Sandbläster?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/01/04 :  11:23:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag kör med lätt fuktad pensel och lätt fuktad fibertorkduk. Jag behöver nog inte säga att jag dammtorkar med apparaten avstängd & urkopplad va?
Jag kör dammvippa mellan varven också....
Jag är inte särskilt frekvent men att man har dåligt samvete för att man städar för sällan är väl en av städningens förbannelser?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2021/01/04 :  11:36:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Jag behöver nog inte säga att jag dammtorkar med apparaten avstängd & urkopplad va?

Jag brukar ha förstärkaren på.det kittlat så skönt i fingerspettsarna då....Skojjar bara.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/01/04 :  12:07:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2021/01/04 :  14:13:36  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag har det placerad så jag slipper se den.
När det är dags för service kommer dammsugare fram
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2021/01/04 :  17:14:45  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag rycker ur rören när det ser för tjaskigt ut och gör rent med en trasa. Slår av stärkaren först. Gillar inte när det killar.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2021/01/04 :  18:19:43  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag köper https://www.inet.se/produkt/6301289/inet-tryckluft-pa-burk-400ml Tryckluft på burk 400ml Komprimerad gas (tryckluft på burk) för att avlägsna damm och partiklar från svåråtkomliga ställen i datorer och annan utrustning. Rekommenderar den burken starkt då det är super lätt att blåsa rent på någon minut
Luften är iskall och lätt fuktig och blåser som fanken så allt blir rent. Lagom att göra en gång om året om elektroniken står så att det hamnar damm osv i lådorna. Man ska ju tänka på att om du bor lite mer trångt så kommer ju matos osv. i grejerna också.
Syrrans gamla slutsteg som hon aldrig har dammat var helt förstört invändigt när jag öppnade det, var ju helt täckt med ett lager av skit som satt fast. Så det var bara att slänga och ingen ide att ens försöka att laga.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2021/01/04 :  18:40:59  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Onödigt att slänga bara för lite damm.Bättre att göra rent.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2021/01/04 :  18:43:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Iofs så jag tryckluftslang så det räcker från ladan och in (där kompressorn står)och Iofs så går det att ställa luftrycket på kompressorn.men nej det får bli mer lugna metoder... :)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2021/01/04 :  19:25:20  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Rengöringsgas "tryckluft" är en blandning av diverse höggradigt brännbara kolväten. Jag använder den typen av produkter på gamla dammiga/fettiga apparater och det är effektivt, men jag jobbar utomhus. Skiten försvinner från objektet, men hamnar ju nån annan stans. Blir äckligt på arbetsplatsen efterhand. Det bästa vore ju att kunna blåsa och samtidigt suga upp resterna (dammolnet) med en dammsugare, men med brandfarliga gaser kan det få lite väl spännande effekter.

På ett jobb jag hade kom folk en gång om året och sanerade våra linjetagare (telefonapparater med 40 inkommande linjer och tryckknappar för val). De hade en dammsugare med specialtunt munstycke och jobbade med en gummiblåsa att blåsa med och en liten borste samtidigt som de körde sugen. Såg väldigt effektivt och proffsigt ut.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2021/01/04 :  19:37:12  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Ja hur fasiken man kan kalla det för tryckluft är obegripligt.
Kolla säkerhetsdatabladet.
https://www.inet.se/files/pdf/6301289_2.pdf

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2021/01/04 :  23:10:46  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Onödigt att slänga bara för lite damm.Bättre att göra rent.
Det var inte lite damm, utan snarare att någon hade hällt het knäck över hela slutsteget, all skit satt fast som knäck. Ja, så det vara bara att kasta.
Och
Ja, ja, ni får tycka vad som helst, jag kommer fortsätta att använda dem då det gör sitt jobb perfekt. OCH jag gör det inte inomhus som någon verkar trojisses

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2021/01/05 :  10:47:44  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
quote:
Och
Ja, ja, ni får tycka vad som helst, jag kommer fortsätta att använda dem då det gör sitt jobb perfekt. OCH jag gör det inte inomhus som någon verkar trojisses


Jag kände mig träffad där... ;)
Men jag menade inte så, det var en allmän upplysning för dem, som kanske inte reflekterat över vad "tryckluft på burk" vanligtvis är men som gärna vill prova ett effektivt medel - för funkar gör det ju!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000