HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kolla vad grejorna går för?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/11/18 :  10:00:18  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Nä, inte att sitta och kolla på auktionssajter, utan kolla vad grejorna #8221;klarar av#8221;, menar jag.

Hur mycket kan jag pressa slutsteget?
Hur högt kan jag dra på utan att högtalarna börjar protestera?
Hur låg bas kan jag krama ur subban?
Är det något ni har intresse av och frestas att testa?

Jag kom att tänka på detta nu när jag valde att sänka volymen lite på Staxlurarna. (Spelar Roussels symfonier på Apex.)

Är det bara tyst runtomkring så måste jag säga att det är rätt givande att spela på ganska låg nivå. (Staxlurarna släpper ju in ljud utifrån som såll gjorda av hönsnät! #128518; så ibland får jag stänga dörren.)

Åter till ämnet: jag frestas aldrig av att se vad prylarna tål och klarar av. Förvisso är det viktigt vad de klarar av. Men då avseende upplösning och inte minst upplösning redan på låga nivåer.

Jag minns hur jag på åttiotalet hade förköpt mig på ett par Bose 901.

Om det berodde på det ljud dessa levererade eller på mig själv vet jag inte, möjligen en kombination, men att spela skivor gjorde mig aningens rastlös.
Att släcka ljus med resonansportarna var dock spännande. Jag försökte mig nog på att släcka marschaller också.

Man la pickupen i skivspåret utan att sätta skivan i rotation, drog upp basen och volymen, så det dånade och bullrade.

Jag har såhär - långt efteråt - ingen aning om vad det där skulle vara bra för.

Det där "maxandet" har för min del allteftersom övergått i ett fokus på andra aspekter av prestanda.

Får jag någon gång numera önskemålet från någon besökare att "dra på", så tänker jag ungefär: Varför det? Är det anläggningen eller musiken vi skall lyssna på?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2020/11/18 :  12:11:24  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Inte det minsta, så länge det räcker för musiklyssnande. Vad skulle vitsen vara?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/11/18 :  12:18:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ibland kan man bli frestad av att kolla hur mycket grannarna tål.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7345 Posts

Posted - 2020/11/18 :  13:48:59  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Hur mycket kan jag pressa slutsteget?
Hur högt kan jag dra på utan att högtalarna börjar protestera?
Hur låg bas kan jag krama ur subban?
Är det något ni har intresse av och frestas att testa?

Sådant där är ju kul. Sedan gör jag det också för att veta vad gränsen är så man inte spelar sönder högtalarna tex.
Mina aktiva Adam Audio har jag försökt testa, men när jag satt i soffan och håret började röra sig ifrån luften som kommer ur basreflex portarna så log jag och insåg att det var våldsamt högt så jag nöjde mig med det och insåg att så här högt kan jag inte ens spela en låt utan att någon granne kommer klaga. Så där fick jag kvitto på att de klarar högre volymer än vad jag använder.
Och angående subben så vågar jag inte testa det, för jag vill inte att tavlor ramlar ner hos någon granne för den klarar myyyycket mer än vad jag behöver. Men jag köpte den för att jag gillar ljudet och inte för att riva ner grejer med, precis som med fronthögtalarna. Men eftersom de är aktiva och stativhögtalare så ville jag veta hur mycket de klarar innan det börjar låta illa. Sedan har jag besökt en medlem här där vi drog på det högsta som jag varit med om och det var himla kul när musiken blir riktigt fysisk. Men då krävs det rejäla grejer också, som han har.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2020/11/18 :  17:11:02  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Har aldrig testat gränsen men väl varit på väg mot den ett par gånger men det blir bara obehagligt och då har jag ändå rejält underdimensionerat med effekt till basarna, är även lite orolig för eventuella skador i huset som är lite äldre.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/11/18 :  19:17:46  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Hmm. Har nog testat "maxnivån" nån gång, men att man kan spela så att man får lock för öronen i en etta på 23 kvadrat är inte nåt kvitto på en dynamitanläggning, precis. Då var det iofs 2 monoblock på vardera 50 W, så grannarna hörde nog också. Men nån njutning var det väl inte, egentligen. Nu är det större bostad och mindre stärkare, men när det börjar dista har det sedan länge gått bortom lyssningsglädjen. Tycker jag.

Sen är det kanske nåt med gränser och pojkar? Jag minns att man gärna ville veta vad bilen kunde göra, utan att det hade nån praktisk nytta. Testade min Volvo 164 med plattan i mattan på en av våra nödstartbanor (gamla E18) en gång för länge sedan. Vid 170 började torkarna vifta vilt och då slog jag av, men bilen ville mer. Inte jag, dock. Men det var ju kul att testa...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7345 Posts

Posted - 2020/11/18 :  19:29:22  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag har testat min Megane med plattan i botten och när jag hade hyrbil så testade jag Volvo V30 och V50 och det är lite härligt att färdas i 230km/hSkulle gärna testa någon värsting på bana.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/11/21 :  12:29:12  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Sen är det kanske nåt med gränser och pojkar? Jag minns att man gärna ville veta vad bilen kunde göra, utan att det hade nån praktisk nytta. Testade min Volvo 164 med plattan i mattan på en av våra nödstartbanor (gamla E18) en gång för länge sedan. Vid 170 började torkarna vifta vilt och då slog jag av, men bilen ville mer. Inte jag, dock. Men det var ju kul att testa...


Det är inget av vara rädd för man monterar bara bort vindrutetorkararmarna så kan man gasa lite till .

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000