HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Roger Waters inspelningar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knallis
Starting Member

46 Posts

Posted - 2020/11/17 :  13:46:19  Show Profile Send knallis a Private Message  Reply
Hej alla, jag har en undran om nämnda inspelningar. Det är ju en annan inspelningsteknik som jag glömt namnet på. Frågan är inte vad den heter utan varför upplever jag bara den annorlunda ljudbilden, i vänster kanal? Alltså ljud som kommer långt till vänster om högtalaren och ibland som att ljuden kommer bakom lyssningspositionen. Och det endast i vänstra kanalen, i höger kanal har jag ordinarie ljudbild som med alla andra inspelningar, och herr Waters uppträder mitt emellan högtalarna. Mvh.knallis

Soffpotatis jag? Jag spelar ju vinyl.

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/11/17 :  16:59:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Du menar amused to death Den brukar snurra på HIFI mässor ibland. Ganska kul ett kort tag

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/11/17 :  18:52:16  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Höger och vänster kanals ljud i fas - ljudet uppfattas mittemellan högtalarna. Höger och vänster kanals ljud i motsatt fas - ljudet uppfattas diffust och i bästa fall bakom lyssnaren. I bästa fall kan variera med rumsakustiken och högtalarplaceringen samt högtalarkonstruktionen. Dolby pro logic bygger på dessa principer. Andra skivor är tex Sting Soul Cages, och Madonna The Immaculate Collection.

Sweetspot och avståndet till båda högtalarna är också viktigt, men akustiken kanske viktigast.

Edited by - MartinN on 2020/11/17 18:55:50
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/11/17 :  18:58:19  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Qsound heter visst tekniken, men Dolby pro logic kan låta likadant.
Go to Top of Page

knallis
Starting Member

46 Posts

Posted - 2020/11/17 :  19:44:46  Show Profile Send knallis a Private Message  Reply
Har inget problem med fasen, ljudbilden är vad jag tycker väldigt bra med både bredd och ljup.(och bra "släpp") Sångarna brukar på de flesta inspelningarna, befinna sig i mitten. Vad jag var ute efter var om de som har Amused to death till exempel, upplever det jag upplever att qsound effekten bara finns i vänster kanal. Och om inte, varför är det så för mig ?

Soffpotatis jag? Jag spelar ju vinyl.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2020/11/17 :  23:56:39  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Nej inte hos mig. Ljudslingan du nog menar på Amused to Death, början hos mig vid sidoväggen till vänster, strax bakom vänster öra, passerar i slädfart (!) framåt, därefter utefter frontväggen till höger högtalare, fortsätter utefter höger sidovägg och passerar höger öra. -Som ett "U" ungefär. Lite senare kommer en kort ljudsnutt där det brakar fram en Ferrari (?) från höger högtalare diagonalt över rummet. Jag har stött på en förklaring till varför det inte funkar för vissa men kommer inte ihåg den nu ...

Edited by - adhoc on 2020/11/17 23:58:37
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/11/19 :  15:21:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Mest troligt är att effekten är tydligare i ena kanalen är troligen rummets akustik och högtalarnas placering. Med det sagt, upplever även jag tydligare effekten av "ljud utifrån" från den vänstra sidan av rummet.
Upplever ni någon effekt i hörlurar?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/11/19 :  18:09:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Inspelningen blir mycket bättre med noggrann högtalarplacering - riktigt noggrann - och ett rum som inte har för lång efterklang

Exakta vinklar och exakta avstånd

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000