HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga 304TL SET ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/11/10 :  18:39:33  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
När f-n är pensionerad får han alla möjliga ideer, den ena värre än
den andra.
En sådan är att försöka göra en SET stereo på 304TL rör,
vilka bör ge uppemot 30w per kanal. ( vid 1200 Volt. )

Rören vill ha c:a 5k primär men transformatorerna skall
palla för 2000Volt och 250mA. Var hittar man sådant ?

Är det över huvud taget rimligt att göra en sådan ?

Avråd mig tack :-)

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2020/11/10 :  19:57:02  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
De rören ser ut som om de är på riktigt. Självklart måste du försöka tämja dem. De kommer att spara in en myckenhet av vedeldning samtidigt som de ger dig både glädje och bryderier. Det gillar du väl?
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2020/11/11 :  08:56:12  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej
Jag antar att du kanske sett denna tråd: https://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/94663-304tl-based-class.html

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2020/11/11 :  09:02:10  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Vid så höga spänningar så riskerar man spänningsöverslag utan fysisk kontakt mellan ledare. Ett själ att avstå
Betydligt enklare med sändartrioder som 211, 845 etc.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/11/11 :  10:39:26  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Höga spänningar är snarare en morot. Varför skall man fega med
50Volt ?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/11/11 :  10:58:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag imponeras av de som ger sig på ett sådant projekt i mina ögon lite smått galet själv så avstår jag då min kompis på ena axeln viftar med stora varningsflaggor.

Har man bara vett, sans och kunskap varför inte, men var du hittar material som klarar dessa spänningar har jag ingen aning om det måste finnas fler därute som har gjort samma resa så det är bara att söka så att du finner dem. Jag misstänker att det finns en del japaner som har byggt liknande se om det finns hjälp därifrån.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/11/11 :  11:06:28  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Ja, jo jag förstår varningarna, och visst är de relevanta. Men nu sitter jag på 4
eller 5 av dessa monster och tycker att de borde få lysa upp världen.
Det är fortfarande oklart om det är möjligt med de resurser jag har. T.ex. vet jag
inte om det går att hitta utgångstrafos som klarar spänningarna ( nej jag tänker inte
försöka linda dem själv)

Och en utmaning måste ju vara - en utmaning, någonting som kanske
kan göras om man anstränger sig. Däremot har jag inga illusioner om
ett bättre ljud än det jag redan har.

Edited by - peterh on 2020/11/11 11:38:22
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2020/11/11 :  12:14:23  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Höga spänningar är snarare en morot. Varför skall man fega med 50Volt ?

Jag vill ite dämpa entusiasmen

Men det är ganska stor skillnad när man passerar 1000V.
Plötsligt så måste varje detalj väljas med omsorg.
T.ex. så använder jag MIL-specade kablar. Dessa är specade till att isolera upp till 600V.

En regel jag hört är att man vid mönsterkortlayout har ett säkerhetsavstånd på 1 mm/100V, vilket innebär att man måste ha kontroll om var man lägger ledare i förhållande till varandra. I normala fall så tvinnar man ju ledare/återledare. Detta är inte möjligt utan en kabel som tål detta.

Förutom säkerhetsperpektivet så är det en enorm utmaning att skapa ett distorsionsfritt signalsving från drivern på 1200V.

Nåväl, nog med negatvitet från gnällbältet.
Jag håller med om att det är ett häftigt projekt om du lyckas
Tummen upp!

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2020/11/12 :  01:37:01  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Men....du tänker väl inte koppla in ström på rören?!
Det är ju livsfarligt - det förstår varenda människa.
Spänning kan man få på annat vis.
Det vore lite trist om du blev kremerad i förtid.
Jag misstänker att det är omdömesgillt av pix att avråda och att detta kanske istället sporrar dig. Har du inga coola batterirör du kan bli utmanad av?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/11/12 :  08:30:59  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag tycker att du skall prova men komihåg att vi har varnat dig!

Att välja delar betydligt noggrannare är nog så viktigt jag gör så redan men att jag inte gasar på och leker med 700V+ är att jag saknar erfarenhet för det har man det så ser jag ingen begränsning.

De flesta som jag ser bygga med dessa spänningar bygger monoblock så det är väl därför de behöver avstånd mellan delarna i kretsen ja man lär sig så länge man lever. Kan man använda strömtrafo från microugn ?

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2020/11/12 :  20:29:31  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det brukar heta att Jesus hatar fegisar Med det sagt vill jag nämna att Hammond har ( i alla fall har haft) en helt gigantisk SE-trafo som ligger nånstans i storleksordningen 75W 5k. Lundahls största kärnor klarar klarar 30W SE och finns i några olika varianter. Har ett par hemma, rätt massiva saker.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/11/12 :  21:24:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag byggde en GM70SE förstärkare föe någea år sedan.
Med spänningar uppemot 1000v,jag tyckte det var spännande med dom spänningarna,men det här...ja jag törs inte ens fundera på det,,

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2020/11/12 21:24:38
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/11/12 :  23:00:08  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag har inte bestämt mig ännu, har rör och rörhållare men inget annat.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/11/12 :  23:01:29  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nästan färdig med andra ord?!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2020/11/13 :  22:30:01  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Fuling har fel - det är begravningsbyrån som hatar fegisar!!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2020/11/16 :  18:05:19  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Fuling har fel - det är begravningsbyrån som hatar fegisar!!


Det är lugnt, rören går väl på likström?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000