HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Plocka bort legobitar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2020/10/23 :  20:45:46  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Fick tag på en Pioneer PD77 som har Legato Link o det verkar inte vara någon hit att ha när man sökte om det o den lät sådär.

Sökte runt lite om det o försökte förstå hur det funkade, såg på vilka modeller som hade det vs utan Legato.
Då kom PD75 fram som den närmaste modellen o såg ut att var väldig lika PD77 men utan Legato.




Kollade i scheman på PD75an som är näst identisk, där sitter det en SM5813 istället som digtalfilter o var pinkompatibel, den fanns att köpa på Ebayen oxå.

Så efter en månad så kom den o verkade vara en äkta




Så ut med legot



O in med ett vanligt digitalfilter.


Allt funkade o den spelade på, vet inte om det blev någon större skillnad men det låter nog bättre iallafall

Kollade samtidig lite på hur digitalsignalerna o oscillatorn ser ut på den när den ändå är isär. Klockan ser inte så bra ut, mer sinus än fyrkant o inte så stabil.





Behövde vara en logik med schmitt trigger, går inte byta ut 74HCU04 till 7414 som är obuffrad.
Så där behövs det någon annan lösning som jag får fundera fram, vill inte göra för stora ingrepp. Lättas är väl att köpa en 16,9344MHz kristallklocka o sätta in men har inte hittat någon på Mouser där jag ska beställa.







"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000

Edited by - iMac on 2021/01/26 21:49:34

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/12/06 :  09:05:47  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Jag moddade många pioneer en gång i tiden och du kan lätt stabilisera klockan med en rejäl oscon 1000uf mellan pin 7 och 14.
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2021/01/26 :  21:47:31  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Kör med polymerkondingar o sätter dom så nära ICn som möjligt.


Ny klocka (fick sätta den undersidan pga pinouten) o 7414 så nu ser det bättre ut, går nog att göra mer men det får räcka för tillfället.


"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000

Edited by - iMac on 2021/01/27 07:59:31
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2021/02/03 :  22:44:37  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Kan tillägga att jag har mätt efter R508, så den tappar en del i stigtid. Har terminerat klocka direkt på utgången till jord, kanske blir bättre om man terminerar till + oxå. Får blir framtida test

Kryssad kristall är den som är borttagen o ersatt med en XO klocka.

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2021/02/05 :  08:01:28  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Hej iMac, kul projekt om än lite i perriferin av min ganska sargade och urvridna kunnande inom digitalteknik, jag har nyligen fått någon form av livskris och köpt min min ungdoms dröm anläggning från 1991 där en Teac cd-z5000 ingår, den är nyligen mekaniskt genomgången men elekttroniken är orörd på 30 år.

Vad skulle du rekomendera att jag ser över, eller om vi ska vara ärliga, ber att få en översyn på när det gäller klockor, kondingar och annat som potentiellt kan ha gett sig av lite på 30 år?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2021/02/06 :  15:58:43  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Teac har gjort bra CD spelare så det borde vara bra gjort från början. Har du schema till den o kan se hur spänningsmatningarna ser ut, om det tex är ett motstånd i serie till + matningen på en IC så gör det säkert nytta med en större o bättre konding. Jag kör med polymerkondingar i spänningsmatningen, köper från Mouser som denna https://www.mouser.se/ProductDetail/647-RNE1C101MDS1/. Lägg upp en tråd så ska vi hjälpa till

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2021/02/06 :  18:26:36  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Tusen tack för erbjudandet, ska fundera lite på det, jag tänker att det finns gott om förbättringspotential, opampar tex, men jag vill gärna behålla den så orginal det går med dagens komponentubud (misstänker att det ändrats lite på 30år map. tillgänglighet).

Måste erkänna att jag är uppriktigt imponerad över hur bra den låter, väger man därtill in åldern blir det nästan löjligt :) klart, varmt och med bra mkt mer tryck i botten än vad jag hade förväntat mig.

Länk till bilder, både utvändigt och innuti, svart precis som min:
https://insidehifi.blogspot.com/2012/12/teac-cd-z5000.html?m=1

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2021/02/06 18:27:37
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2021/02/13 :  17:07:49  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
När jag höll på slutade det med att jag gjorde min egen klocka baserat på supersnabb smd en-krets logic med egna shuntregulator för varje logik chip och utan pcb, de var point to point kopplade för hand, fick perfekt fyrkant efter klockan men kommer inte ihåg vad mer jag gjorde för att få till det. Sedan fortsatte jag med enkrets logic och latchade all data, wordclock etc innan DAC chippen med samma klocka. Blev super bra ljudmässigt men hopplöst opraktiskt bygge i övrigt.
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2021/02/26 :  16:44:31  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Jag gjorde bara dom lättaste o återställbara uppdateringarna på denna.

Skulle vara intressant att göra en jämförelse med en original o se vad det har gjort för skillnad, mest med bytet av digitalfiltret/legato.

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000