HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Supra? Hur upplever ni olika sorters kabel av dem?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/09/26 :  00:37:32  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Har kopplat ihop datorstereon med tre olika Supra kablar och undrar vad ni tror påverkar totalljudet mest av dem?. USB 2.0 kabel,Trico digitalkabel och Classic 4mm högtalarkabel. Signalkabeln är av annat fabrikat. Vilka erfarenheter har ni av märket ?

Har kört med ett hopkok av kablar innan och det är något som skaver nu med Supra kablar. Får för mig att det läggs en tunn hinna över ljudet i de övre registren.
Hade innan Supra en QED Silver högtalarkabel inkopplad, och signalkabel QED Qunex 2, Skrotkabel till USB,Supra Trico som digitalkabel.
Har funderingar på att köra med Transparents enklaste som jag har liggande till diskanten, basen är riktigt bra idag då den är kopplad med en Oehlbach Jumpers på 6mm och sedan KnoppenCable http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=92360&whichpage=2 (Tillverkare Belden och låter mycket neutralt i huvudriggen)
som digital kabel och signalkabel. Sedan är frågan hur jag gör med USB:en, finns det verkligen några större skillnader på vettiga USB kablar ? Tänker inte lägga någon större summa på någon ny kabel utan det måste vara vettigt prissatta i så fall.
Och det är inte längre aktiva högtalare som förut utan jag har bytt till vanliga passiva och nytt slutsteg.
Bilder på den nya datorstereon kommer senare i min medlemstråd

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/09/26 :  09:33:43  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Jag har bytt till Supra i den mån det går. Allt utom fasta svagströmssladdar mellan några trafo och apparat är numera av Supras fabrikat.
Men på frågan om hur jag upplever dem har jag svårt att svara. Jag klarar inte av att bedöma sådant. Det hela handlar snarast om att jag fått ett gott förtroende för Supras förhållningssätt till "kabelfrågan". Min strävan numera handlar egentligen bara om att nå klarhet i musiken. Jag lyssnar inte alls efter "hinnor i diskanten" eller "karaktären på basen". Med Supras kablage har jag förhoppningsvis nått ganska långt vad gäller just kablagets klarhets-begränsande inverkan.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/09/26 :  10:57:40  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det är just klarheten (bra beskrivet) som jag får för mig har ändrats.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/09/26 :  11:54:43  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Hur viktigt är det att optimera datorstereon ? Kanske du väntar och ser vad du tycker om några månader ? I bland kan det vara upplyftande att lyssna på litet sämre och se att det nog kan vara trevligt, och sedan gå tillbaka till huvudstereon och kanske njuta ännu mera av den. Själv är jag stormförtjust i Supra nätkablar och nätlister och kan inte förstå de som tycker att nätfilter kan vara dynamikdämpande.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/09/26 :  14:07:15  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Egentligen inte så viktigt som huvudstereon, men ändå tillräckligt viktigt då jag lyssnar efter ny musik på datorstereon på Spotify. Och då är det viktigt att höra hur det låter. För ganska ofta så kan det som låter tydligt sämre på Spotify låter oftast också dåligt på CD-skiva som jag kör med på huvudstereon. Skriver tydligt sämre och inte lite sämre för många anser ju att Spotify är kasst jämfört emot Tidal, men jag tycker att det mesta låter tillräckligt bra på Spotify.

Och angående Supras nätlister så skulle jag aldrig köpa dem pga de sitter grejer som jag inte minns namnet på som är dynamikdämpande.
Var ju en medlem här som tog bort dem där grejerna och ljudet blev bättre. Jag kör ju i huvudstereon med en vanlig fördelardosa ifrån,Furutech e-TP60-E. Filter grejer vågar jag mig inte på, och de kostar oftast mycket pengar också. Och sedan har jag något liknande som denna https://www.teknikproffset.se/Hem-hushaall-traedgaard/El-och-belysning/Grenuttag/Brennenstuhl-grenuttag-med-4xCEE-74-uttag-1xCEE-77-18m-kabel-sv.htm kopplat ifrån Furutech som har en rejäl nätkabel till uttaget i väggen. Och det funkar bra och allt är tyst.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/09/26 :  16:12:18  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Hörlurar används av studioproffs för att höra hur det egentligen låter. Jag tycker det kan vara trevligt att träna öronen på lurlyssning, fast oftast efter kl 22 då jag vill vara tyst.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/09/26 :  16:15:41  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Fullständig klarhet kräver enligt mig silverkablar, men andra säger att basen blir sämre. Men man kan inte få allt.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/09/27 :  13:21:06  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag lyssnar på musiken jag.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/09/27 :  14:02:12  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det gör jag också Men det är något som gnager här därför tänkte jag fråga vad andra upplever med detta märke.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2020/09/28 :  12:44:57  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Bytte från Supra till AQ på signalkablar, för några år sedan. Upplevde ljudet lite luftigare med AQ. Kör fortfarande med supra på högtalarkablar och nätkablar. Har jämfört med olika mer eller mindre exklusiva högtalarkablar, men där inte kunna hitta något i musiken, eller mer välljud, med andra kablar, som jag inte hittar/har med supran (ply3,4S).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/09/28 :  13:34:02  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Det faktum att det är samma märke innebär inte nödvändigtvis (inte alls) att det skulle finnas nån gemensam egenskap ljudmässigt hos de olika produkterna.
Jag själv kan konstatera efter mätningar på flera håll att HDMI-kabeln fortfarande inte mött sin like prestandamässigt.
Ply-kabeln är välkonstruerad med de grova, tillplattade ledarna nära varandra. Man har dessutom lyckats få kabeln mjuk. Inte dåligt.
Övriga sladdar känner jag inte till, men fullgoda alternativ finns för mindre pengar.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/09/28 :  15:00:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ethernet kabeln gjorde skillnad.

Förresten.
Jag köpte en begagnad nätverks switch från Nuprime.
Det är lite jobbigt för mig att lyssna fram skillnader eftersom jag får springa fram och tillbaka mellan två rum för att koppla om, så jag struntade i det.
Men nu har den testats i senaste numret av Hifi o Musik, och de hörde förbättringar minsann, så nu vet jag att det inte var bortkastade pengar.
Var snälla och säg inte att de har fel, så att jag fortsatt kan sova lugnt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2020/09/28 :  17:41:59  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Anders P skrev:

quote:
Jag själv kan konstatera efter mätningar på flera håll att HDMI-kabeln fortfarande inte mött sin like prestandamässigt.


Jag behövde dra 10m hdmi när jag installerade projektorn, efter försök med billig no-name fick det bli Supra för att få ett adekvat bildflyt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000