HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att förköpa sig - Hifi och hushållsekonomin
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/09/19 :  09:32:44  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Nu är vi kanske inne på känsliga och alltför privata frågor, men det lär väl visa sig. Man måste ju för övrigt inte kommentera alls om man inte vill. 

Jag brukar ibland tänka på min ungdom.
Att springa iväg och köpa en rullbandspelare för hela termins-studiebidraget. (4400 kr 1981, jag bodde fortfarande hemma, men ändå...)

Att inför flytten till den första egna lägenheten köpa ett par högtalare på avbetalning - med konsekvensen att jag hade ett par hundralappar att leva på när alla räkningar var betalda. (Det var 1983. Räntorna var enorma på den tiden, vill minnas att det handlade om 36%...)

Efter att föräldrarna fått insikt i mitt "handlande" och min knappa ekonomi så fick jag lite hjälp att lösa ut det där evighetslånet. Villkoret var att ALDRIG mer köpa något som jag inte kunde betala kontant, fullt ut, med sparade pengar. Det löftet har jag hållit. 

Diverse intressen, bland annat hifi och foto, har följt mig under årens lopp. Pryl-delen av dessa intressen har alltid varit ganska dominant. Ett lite rastlöst suktande efter "uppgraderingar". Prylarna har - i perioder - varit mer i fokus, än det man skall använda dem till, om man säger så.

Kanske berodde det på att jag periodvis inte hade vare sig fotograferings- eller musikinspiration, och då tog "pryleriet" över nästan helt.

Eftersom jag benhårt hållit fast vid kontant-principen så blev det mycket sällan några "uppgraderingar" till riktigt kostbara saker. Det rastlösa suktandet efter något nytt fick snarare stillas med byten inom i princip en och samma prisgrupp. Inte riktigt, men nästan.

Jag har varit både gift och sambo. I båda förhållandena så har vi varit ense om att inte lägga alla inkomster i en "gemensam burk". Vi har ett gemensamt konto för det löpande, men det resterande av våra respektive löner behåller vi helt för oss själva. (Inga barn, vare sig gemensamma eller "bonus" för övrigt.)
Ekonomin har under årens lopp blivit allt mer "tillåtande", men fortfarande så är det några stränga regler som gäller:

"Kan jag inte betala kontant så får det vara."
"Spara först - köp sedan."
"Köp aldrig upp allt du har sparat."

Med modellen med delad ekonomi i hushållet, så behöver vi aldrig bråka eller ens förhandla eller informera varandra om de kostbarare saker vi önskar köpa.
Man tar sitt ansvar för det gemensamma och håller det andra för sig själv.

Ibland kan jag såklart bli lite kluven, trots att jag följt reglerna här ovan. När jag exempelvis lånade hem Chord M Scaler och insåg att den hade en väldigt stor inverkan på ljudet så ville jag köpa den. Men priset var ju samtidigt ganska våldsamt. Förvisso tyckte jag alltså att det rent ljudmässigt var värt pengarna, men samtidigt så var det ju en himskans massa pengar att bli av med. 

Hur resonerar och gör ni andra?






/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/09/19 :  12:03:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
En fördel med att bygga själv är ju att man kan köpa delar då man har råd.
Iofs så finns det ju mer eller mindre exotiska delar att köpa där oxå
så allt blir ju en avägningsfråga...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/09/19 :  13:37:53  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Unkis. Köper när jag har råd, men bara "nödvändiga" saker. Typ slutsteg. I dag har jag köpt en cykelpum tex. Köper bara när jag har gryn. Aldrig avbetalning.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/09/19 :  14:31:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Köper ofta begagnat och alltid med pengar jag plockar ur skokartongen under sängen. Lånar aldrig till konsumtion.
Begagnat är ofta prisvärt. Men man känner ju sig lite som en parasit.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/09/19 :  14:34:07  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Nu är vi kanske inne på känsliga och alltför privata frågor

För att lätta upp här så folk vågar skriva så ska jag berätta kortfattigt om mig själv.
quote:
"Kan jag inte betala kontant så får det vara."
"Spara först - köp sedan."
"Köp aldrig upp allt du har sparat."

MYCKET klocka ord Strmbrg!
Men som ni vet så finns det "massor av människor i vårat avlånga land som inte lever så, inkl mig själv. På 90-talet så hamnade jag i den sitsen att jag hade till slut mer utgifter än min inkomst klarade. Köpte för mycket grejer på den tiden. Men jag tog mig ur det och levde ett normalt ekonomiskt liv tills förra året då jag blev spelmissbrukare. Det gick så illa att jag spelade sönder mitt förhållande, min Sambo fick nog. Men hon är nog den snällaste människa jag känner förutom min mor så hon har hjälpt mig lite och jag får bo kvar tills jag kan få en egen lägenhet.(står i ö) Men jag får betala dyrt i många år till innan jag är av med hela skuldberget. Men jag är sådan som alltid har gjort rätt för mig så jag kommer betala tillbaka det jag fått låna av henne för att kunna gå runt och inte gå i konkurs, så i framtiden då jag äger det mesta av mors bostadrätt så kommer hon få tillbaka alla pengar. Så man har lärt sig en läxa, även om den inte var värt det och hur man mådde när förhållandet tog slut pga av allt detta så kan ni ju tänka sig hur liten man kände sig. Skulle jag kunna skruva tillbaka tiden så hade jag inte gjort de valen som jag gjorde då de är riktigt idiotiskt.
Men jag är långt ifrån ensam om att ställa till det så här. Träffade häromåret en gammal arbetskamrat som nog varit den bästa jag haft och han hade gjort det jag gjorde förra året så jag borde ha vetat bättre och fått stopp på det, men det blev stopp första när sambon gjorde slut. En del kommer säkert tänka nu, vilken idiot jag har varit. Får skylla mig själv osv. Men det är inte så enkelt, utan det blir som ett beroende som man inte får stopp på. Det behövs något stort för att man skall få stopp på det, dvs i mitt fall att Sambon gjorde slut. Självmordstankarna var mycket nära, men då hade jag svikit min omgivning ännu mer så jag försöker härda ut och göra rätt för mig istället även om det är mycket jobbigt i emellanåt.
Hoppas att det här inlägget kanske hjälper någon om de är i den här fällan och klarar att få stopp på det innan det går för långt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/09/19 :  17:03:59  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Försökte länge hålla mig till att endast köpa kontant, men under en livsperiod (små barn i hushållet, nån måste arbeta) kunde det hända att utgifter tornade upp sig, typ att bilen, som är nödvändig för jobbet, går sönder bortom hemmafixmöjlighet och måste ersättas, och då blev det att bita i det sura låneäpplet. För HiFi-intresset har det funnits dåligt ekonomiskt headroom nästan hela tiden och det har blivit mycket begagnat och hembyggt. Numera är förutsättningarna bättre, men samtidigt har köplusten sjunkit undan en del. Utgifterna hålls nere bland annat pga att jag lärt mig bygga bättre och att vissa grejer håller obegripligt länge (typ Lenco) och att det ännu finns mycket gammalt fint materiel att hitta begagnat och prisvärt. Nuförtiden har jag nog också hamnat i nostalgiträsket (surprise, surprise...) och finner visst nöje i att hålla gamla grejer i gott skick, vilket inte är jättedyrt. Som pensionär är det inte helt ointressant att hålla koll på utflödet av §§ och troligen kommer jag inte att ta några lån framöver för att tillfredsställa ett intresse - i ett trängt läge kan jag kanske ta ett dödslån på lägenheten, men det får ju vara väl motiverat i så fall... inte för nya högtalare skulle jag tro. Sen vill man ju kanske driva andra intressen också, jag gillar att resa omkring i landet en del, även detta kostar lite och det är inte alltid lätt att prioritera rätt.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/09/19 :  19:35:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det var trettio ljusår sedan jag hade en kredit och har alltid handlat för pengar jag faktiskt haft på fickan.
Allt oftare ställer jag mig frågan om en planerad utgift/inköp för världen (min) framåt.

Tyvärr har jag gjort diverse illa genomtänkta inköp och fått betala för det.

Vad gäller HiFi har jag just nu 3 himla bra högtalare och ett otal förstärkare och försöker göra mig av med högtalare och borde antingen samla ihop mina förstärkarbyggen, bygga klart och använda eller sälja av.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/09/20 :  03:23:01  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Förbannat trist FBK. Hoppas allt ordnar sig för dig snart.

Bilar är det mest effektiva sättet att bli av med pengar. Som att stå under duschen och riva sönder tesenlappar,
Bästa köpen är musikinstrument i den lite bättre klassen, typ elgitarrer och saxofoner, men ej klaviatur. Där får man tillbaks minst det som man lagt ut om man behåller dom ett tag innan försäljning.
Syftningfel där men orkade inte radera.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2020/09/20 03:25:18
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/09/20 :  10:14:43  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tack för stödet AndersP, det värmer verkligen Och man får extra kraft att kämpa på när man känner stöd. Det var det som jag tänkte när jag skrev mitt inlägg att det finns säkert någon mer på forumet som kanske ligger på gränsen och kanske kan få lite extra motivation att få stopp på det innan det gick så långt som det gjorde i mitt fall. Det är inte hela världen att erkänna sina svaga punkter, och alla människor är inte perfekta.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000