HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Försteg, dac, streamer och dsp (Dirac)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2020/09/16 :  14:48:48  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Hej,

Letar efter ett försteg med alla ovanstående funktioner.
Kanske det bästa alternativet just nu är MiniDSP shd. Som har allt ovanstående för ett överkomligt pris.

Jag har titta på Primare prisma. Då får man ett en #8221;bra#8221; dac, försteg och streaming men inte rumsanpassning. Andra alternativ är Lyngdorf. Kanske lite i dyraste laget. Sen har vi NAD M12 men den har Ingen Dirac. Däremot har deras integrerade M33 det. Men jag behöver inte förstärkardelen så det känns onödigt att köpa en integrerad förstärkare.
Dessutom är den väl dyr.

Kravet gällande streaming är högupplöst typ Roon eller liknande. Pris upp till 30 tusen.
Såklart lägre om det går.

Gällande typ MiniDSP eller likande. Jag ska koppla in mina beolab 5 med antingen digital eller analog. Vet inte vilken som låter bäst ännu. Beolab har rumsanpassing 400Hz och nedåt. Hur ska man egentligen tänka gällande Dirac. Ska man först kalibrera högtalarna och sedan igen med Dirac. Eller ska man låta högtalarna var orörda? Samma gäller min bas en Velodyne dd18. Ska den köra sitt egna program och sedan kalibreras med Dirac?

Ambitionen är att få till ett dedikerad stereolösning. Ett försteg kopplade till mina frontar som i sin tur kan ta signal (analog) från surroundprocessorn när jag vill kolla på film.

Någon som använder just MiniDSP SHD? Har ni några andra förslag?

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/09/17 :  16:38:04  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Mitt förslag är att nöjer dig med Beolabs rumsanpassning. Det jag har hört av automatiska system för rumsanpassning imponerar inte. (På mig) Lägg in en matta istället. Vad för gardiner har du? Draperier?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/09/17 :  17:04:43  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Håller fullständigt med AndersP!
Satsa i första hand på en akustikbehandling och placering av högtalarna.
Jag har två aktiva anläggningar med möjlighet till DSP som jag försöker kompensera så lite som möjligt med, då i första hand "toppar" i frekvensgången då "dippar" kräver enormt med effekt att kompensera för.
Men något som gör stor skillnad för lyssningsupplevelsen och -trötthet är att få elementen inbördes tidskompenserade (fas, delay). Här är DSP#180;n en stor hjälp.
Sen bör du satsa på en bra mätmick och mätprogram så du "ser" vad du håller på med. Kolla in https://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1 + https://www.roomeqwizard.com/

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/09/17 :  17:22:20  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag tror man får nöja sig med den fas/delay som högtalarna har. Dom är aktiva med integrerade slutsteg? Jag hade inte börjat riva i dom. Dyra är dom också. Kostade som en snajsig bil när dom kom.

Köp sen en Yamaha WXC-50 så är du hemma.(Om den inte är för billig för dig.)

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2020/09/17 17:27:38
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2020/09/18 :  08:01:28  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Igår slog jag till på en NAD C658. Det är en maskin med allt jag önskade. Till ett vettigt pris dessutom.

Det jag har hört ang Dirac har vid alla tillfällen varit positivt. Till skillnad mot er erfarenheter då. Jag gillar rumsanpassning!
Hur NAD kommer att låta och fungera i mitt rum återstår att se. I värsta fall kan jag lämna tillbaka den.

Håller mer er angående fysiskt akustikreglering. Tyvärr är mitt lyssningrum också en samlingsplats för familj och vänner där estetik går framför ljud.

Ska bli kul att höra den nya maskinen.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2020/09/20 :  19:48:33  Show Profile Send Wilderwein a Private Message  Reply
Hej!
Välkommen som ägare av ett par BL5. Jag har haft mina sedan 2013 och använt dom ihop med Dirac sedan dess. Mina erfarenheter är följande.

Du "måste" ha någon form av kalibrering av högtalaren. Den är "grundkalibrerad" i ett rum på fabriken hur som helst. Man kommer alltså inte undan helt och hållet hur man än gör. Så mitt tips är att kalibrera innan du mäter upp med Dirac.

Du bör koppla dom direct till digital ingång för att få maximal ljudåtergivning. Annars kommer den analoga signalen först gå in i en AD omvandlare för att dsp:erna ska kunna göra sitt jobb sedan DA igen. Jag tycker mig höra stor skillnad.

Något som är väldigt viktigt för att nå full potential är att du låter högtalarna stå luftigt. Oavsett vad B&O själva sa med sin marknadsföring så låter dom klart mycket bättre minst 1 m från sidoväggar.

Lycka till! Det är fantastiska högtalare med rätt setup.
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2020/09/21 :  05:00:55  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Kul med fler beoägare. Jag har haft mina ett par år. Fick en demo av en kille som jag skulle köpa ett par Sonab oa2212 av. Jag köpte högtalarna men demon av hans dåvarande setup med beolab 5 och Velodyne dd18 satte sina spår:)

Hade väl aldrig trott att jag skulle köpa Bang Olufsen. Nu har jag bara beo högtalare i mitt hem:)

Det ända tråkiga med NAD är att den inte har digitala utgångar. Jag har kört med analoga hittills med gott resultat. På nätet går meningarna isär angående analog vs digital. Jag ser verkligen fram emot att testa Dirac i mitt rum. Har rew med UMIK-1 så ska hem och mäta lite när jag kommer hem om en vecka.

Har du full versionen av Dirac?

Det pratas om att NAD ska få Bass management. NAD C658 har endast LE versionen som standard. Fullversionen kan köpas till men inte BM än. Frågan om man ska vänta tills den kommer. Annars så uppgraderar man, kostar 99usd. När ev BM kommer så får man uppgradera igen...

Ang placeringen så står dem nära hörn men mellan ett stort valv. Så det är små hörn på bara 40cm. Om ni förstår vad jag menar. Låter bra och har alltid gjort. Kalibrerar jag där dem står så blir dem lite basfattiga. Så jag drar ut dem 20-30 cm och kör kalibreringen. Trycker sedan tillbaka dem mot hörnet.
Tanken nu är att låta dem kalibreras där dem står och lyfta kurva lite i basen med Dirac.

Det jag ser fram emot att ha fler kurvor för olika musikstilar. Kör man äldre rock kan man ha en och för modern techno en annan. Kör man lp-skivor så kör man ännu en annan kanske. Det återstår att se, eller höra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000