HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gör om ett PA steg till HiFi steg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2020/07/11 :  11:30:05  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hej på er håller på att fixa ett HH V500 MOS-FET steg så det blir lite HiFi vänligt.
Det spelar bra och så men transformatorn låter som ett kraftverk.
Så jag funderar på att byta transformator i den och jag har en annan som jag tänkt att testa.
Den har 2 sekundära lindningar som ger 2x41Vac och 2x50Vac den som sitter i ger 2x46Vac
Vad skulle ni ha valt vågar man testa 2x50Vac eller är det för mycket.
Ska man ta det säkra kortet och köra 2x41Vac.

//Niklas

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2020/07/11 :  11:43:04  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Varför inte modernisera rejält med ett par SMPS? https://www.conrad.se/p/mean-well-rsp-320-48-acdc-naetdel-sluten-67-a-3216-w-48-vdc-1293057

Den nuvarande, står det 46 Vac på den eller har du mätt?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2020/07/11 :  19:10:11  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Vill inte lägga några pengar på det så jag försöker ta det jag har på hyllorna för att fixa till det.

Har räknat på det och det borde in vara så stor skillnad så jag kopplad in 50Vac transformator och det fungerade bra den blev inte så mycket varmare på 30 min man kan fortfarande ta på kylflänsarna utan problem.

Och knäpp tyst vart det transformatorn låter inget alls.

Nu ska jag bara försöka montera fast den i förstärkaren.

//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2020/07/12 :  15:59:35  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Nu har jag monterat Transformatorn och ett högtalar relä.
Bytt alla kondensatorer i steget förutom de 4 stycken i nätdelen.
Steget är tyst som bara den och riktig kraftfullt låter bra om man vill spela lite disco musik och lite högre än vanligt.
Det ska lämna 2x150Watt vid 8-Ohm men nu har jag bytt transformator så kanske inte är lika kraftfull men fullt tillräckligt för mig.

//Niklas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000