HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga om äldre högtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/07/08 :  22:54:51  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Ska starta en tråd snart om ny anläggning till min syster, men det är en sak som jag undrar över och det är filtret i högtalarna. I gamla slutsteg så behövs det byta komponenter då de åldras, men när det gäller högtalare så brukas det bara skrivas om att elementen behövs kantas om. Men hur är det egentligen när det gäller filtret i burkarna, finns väl komponenter där också som kan behövas bytas?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2020/07/08 :  23:48:07  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Har filtret elektrolytkondensatorer kan dessa behövs bytas ut, annars är det inget som direkt åldras.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/07/09 :  11:05:49  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tack för infon Rydberg!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/07/09 :  16:22:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kondensatorer och järnkärnedrosslar kan behöva bytas, många tillverkare struntade i kvalitetem där det inte syntes.

Renare ljud och rappare transienter får du om byter från sämre grejor.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/07/09 :  18:11:21  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
En drossel slits inte och åldras inte. Det finns spolar (MF-transformatorer) i antika radioapparater ('30-tal) som har kvar sina snäva värden trots att de är lindade på järnpulverkärna med vaxad litztråd. En spole med lackerad enledare är i princip odödlig så länge man inte bränner isolerlacken. Och det är inte lätt gjort...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/07/09 :  21:43:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Klart drosslar inte åldras men järnkärne dito låter sämre än folie dito. Eller hur

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/07/09 :  23:11:02  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Folie? En drossel är antingen luftlindad (utan kärna) eller har en järnkärna (magnetiskt material). Kärnan kan vara av olika sort, såklart, vanligt är järnpulver/ferrit för HF eller generellt små induktanser, eller lamellkärna av blötjärn eller mymetall för LF/nätaggregat (höga induktanser). Inget av de inblandade materialen har någon känd åldring pga tidens gång enbart. "Låter bättre" är väl lite svårt att förutsäga, liksom. En induktans är en induktans, oavsett hur den är byggd. Eller?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/07/10 :  09:03:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Du kan ju ha hysteres i en spole med järnkärna vilket skulle kunna distordera en signal.
Järnkärnan finns ju där för att öka induktansen utan att lägga på mer koppar, och det är ju främst i filtret till baselement där man använder spolar med stort L. Frågan är om man hör någon skillnad (i basen) mellan vanliga spolar och de något hypade foliespolarna.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/07/10 :  10:34:31  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jo, spolar (drosslar) är såklart sinsemellan olika om de har kärna eller inte. Hysteres skulle kunna påverka i viss mån, kan man tänka. Det jag var ute efter från början är väl att de inte åldras. Sen är det väl så med hysteres, att det finns i magnetiska material, absolut, men för tillexempel MC-pickuper används ju ofta en anpassningstrafo (med kärna) utan att det direkt ger "sämre ljud".

"Foliespolar" var nåt nytt för mig. På bild ser det ju ut som man lindat kopparband till en rulle. Rent tekniskt måste det vara rätt mycket kapacitans i en sån spole, men det kanske inte spelar nån roll när det inte är radiofrekvenser.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2020/07/10 :  11:30:59  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Vad jag erfarit finns det inte någon högtalartillverkare med självaktning som nu för tiden använder elektrolytkondensatorer i filtren längre. Om det förekommer bör dessa bytas ut med plastkondensatorer av samma värden, och elektrolyterna bör slängas på sopen där de borde hamnat från början.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/07/10 :  12:36:26  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jo, jag håller med. I mina små syntmoduler använder jag gärna plastkondingar upp till 4.7uF - sådana kondingar är fortfarande fysiskt små men priset börjar dra iväg (10kr ...).

Jag använder kondingar på 42uF, 68uF och 136uF i senaste (sista?!) högtalarbygget. Sådana filter blir ju inte bara stora utan även extremt dyra om man kör med plastfolie. Bara kondingarna i mina filter skulle kosta över 8000:- om jag köpte standardkondingar vilket är nästan tredubbelt av vad elementen kostade.
Jag tror man måste kompromissa. Strassacker har nån sorts tabell där de plockar fram olika alternativ av både spolar och kondingar, beroende var i filtren komponenterna sitter.
Men i enkla 1-pols- eller 2-polsfilter med kondingar på kanske 10-20uF funkar det att köra plast.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2020/07/10 :  14:16:40  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Över 8000:- låter mycket för mig men priserna varierar från firma till firma. Men 8000:- är ändå ganska liten kostnad när det finns högtalare som kostar lika mycket som ett sommarpalats på Österlen

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/07/11 :  00:47:57  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Så länge en spole inte går i mättnad bör den ha sitt designade värde. Eller resoerar jag fel?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/07/11 :  09:02:16  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
En spoles egenskap -induktans- är beroende av diametern och antal varv, i princip. En luftlindad spole har sin induktans given och den kan inte mättas. En spole med järnkärna (av något slag) får en högre induktans med samma antal varv som en luftlindad, men kärnmaterialet kan mättas och då blir induktansen lägre. Normalt tänkar man då på mättnad med likström, som i en utgångstrafo för single-end eller en filterdrossel i ett nätaggregat. Att en spole skulle mättas av signalström (AC) är kanske möjligt, men knappast troligt om man inte har gjort en rejäl designtavla.

Den faktiska impedansen (Ohm) i en spole är beroende av induktansen (L), trådresistansen (R) och läckkapacitanser i lindningen (C) och är:
2 gånger pi gånger frekvensen gånger induktansen, men sen tillkommer alltså lite restposter om det finns resistans och kapacitans i spolen. Då blir det fråga om att räkna med fasförskjutningar också.

Normalt räknar man inte med att spolar åldras eller slits.

Edited by - lampuradio on 2020/07/11 09:02:44
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000