HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Funderingar kring öppna lurar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/07/06 :  08:34:51  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Jag börjar nog med ett PS denna gång:
Fan, man funderar nog onödigt mycket egentligen. Och på onödigt onödiga saker...

Nå: Öppna på utsidan är de rimligtvis, de öppna lurarna. Det är ju liksom det gängse kriteriet för att kalla dem "öppna".
Så, vad innebär det att de är öppna?

Det innebär åtminstone att:
Omgivningen tydligt tvingas ta del av ens musikspelande, förutsatt att man inte envisas med att köra ett potpurri på den gamla hiten "4:33". (Fast de kanske känner igen den också när de lyssnat en stund. Det ser man ju när de börjar stampa takten...)
Omgivningens ljud tvingas dessutom in i ens musikspelande, vilket blir extra påtagligt om man envisas med att köra ett potpurri på den gamla hiten "4:33".
Ljudet från utåtstrålningen från membranen tvingas inte in i ens musikspelande, vilket främst blir relevant om man inte envisas med att köra ett potpurri på den gamla hiten "4:33".
Men, att det är öppet på utsidan om membranet betyder inte nödvändigtvis att man slipper problem med interferenser av resonanser i en kavitet.
Ty, det finns i många fall en hyfsat tillsluten kavitet på andra sidan, dvs mellan skallen och luren. Åtminstone i de fall då luren sluter tätt mot skallen medelst en hyfsat tät kudde och där hela hörat ryms innanför kudden.
Mycket till "öppen" avseende fritt från kavitet är det då knappast. Och särskilt mycket dipol är det inte alls.
Vissa "öppna lurar" är mer öppna. De som har en oklädd skumkudde med öppna celler istället för en läder- eller plastklädd kudde kan kanske betraktas som ganska öppna och åtminstone litegrann som dipoler. Dessutom är de ju därmed även mer eller mindre befriade från kaviteter som kan stöka till ljudet.
Det finns väl för övrigt någon lur, har jag för mig, där det sitter ett metallnät på båda sidor om membranet och där alltsammans dessutom stöder mot skallen medelst en enbart en liten bit kudde, vilken har som enda uppgift att hålla styr på lurens position och åstadkomma ett avstånd mellan membranet och skallen.

Så, vart vill jag komma med allt detta då? Ingen susning. Men det kanske kommer någon vart ändå?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2020/07/06 08:35:31

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/07/06 :  14:11:09  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kuddar mellan huvud o lur är ofta en förutsättning för en förutsägbar bas. Just bas är knivigt att få till i en öppen lur o kan bli tunn dvs börja rulla av från 100Hz eller så = inte rock n roll alls.

Öppen lur är lite tråkig i en miljö med andra ljud, du får några bra saker men också några negativa. Jag är delad till dom men har båda.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2020/07/06 :  15:53:14  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
En helt öppen lur, utan öronkuddar, med hög-q-element borde väl vara görbar? Funkar att få högtalare ge tillfredsställande bas på så sätt iaf. Är det så AKG K1000 är uppbyggd?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/07/06 :  22:42:11  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Raal lurar:
https://raalrequisite.com/

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/07/07 :  09:35:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Raal luren är speciell, de kallar den öronhögtalare. Tydligen ska den vara väldigt bra men jag har inte vågat ta språnget ännu. Kanske kommer någon att ta in den så man kan få prova. Tycker den är spännande.

Sådana här trådar gör en sugen, även om man tydligt ser droppet från 100Hz som jag är lite allergisk för och som HD800 också har.

https://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/raal-requisite-audio-sr1a-review-holy-moly-buy-this-now.8041/


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2020/07/07 09:37:32
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000