HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Telefonhorn under trall
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2020/05/28 :  20:20:29  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Nu när sommaren är här, ska vi bygga en liten trall under en bänk som vi har på baksidan av vårat radhus. Under trallen kommer det bildas ett litet utrymme, som jag funderar på om man skulle kunna använda till ett horn som gör att telefonen låter högre och renare, så den blir användbar för lite musik utomhus. Förhoppningen är att volymen ska bli tillräckligt hög för att dottern på 2 år ska kunna dansa till frost, så jag förväntar mig inga mirakel. Jag har hört ett litet ställ till iPhone med ett horn i, och volymskillnaden var stor. Nackdelen var att basen saknades helt. Det här hornet kommer kunna bli betydligt mycket större, så lite mera bas kanske man kan få till. Utrymmet som kommer bildas under trallen är 130x245x7cm, och längsmed ena långsidan finns en betongmur som är klädd med ribbor. Vad tror ni? Kan det bli något intressant av detta? Jag har aldrig provat att simulera några horn, och jag tror att det kan bli svårt att få trallen tät. Men det borde gå att lösa.

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2020/06/01 :  11:16:09  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Roligt galen idé. Större projekt än de iPhone horn som jag gjort. För mig har det svåra mest varit att enkelt få tätt kring högtalaren på iPhonen. Det går att få rejäl volym bara man får tätt.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2020/06/03 :  22:36:18  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Jag har provat med två olika horn i wellpapp, och det gav inte så lyckat resultat. Först gjorde jag ett linjärt horn, och då fick jag en aning högre volym. Sedan provade jag med ett exponentialhorn, och det gav ingen förstärkning alls. Jag antar att det berodde på att pappret dämpar ljudet, och ljudet dämpades mer i exponentialhornet, eftersom det är smalt en ganska lång sträcka. Sen misslyckades jag nog ganska mycket vid halsen på hornet. Vi får se om jag gör ett nytt försök, annars är nog projektet nedlagt tills vidare. Det som har fungerat bäst än så länge är att placera telefonen i ett hörn av rummet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000