HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Karantänläsning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2020/04/01 :  10:53:31  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
För er som sitter hemma i dessa Coronatider, så vill jag tipsa om att ta tillvara tiden till sådant som man annars aldrig hinner med.

Morgan Jones bok "Valve Amplifers" är den i särklass bästa bok jag läst/ägt. Och när nu en ny edition släppts så finns den tidigare tillgänglig gratis på nätet:

https://archive.org/details/ValveAmplifiers/page/n31/mode/2up

Här finna ALLT bestrivet på ett mycket lättförståligt sätt

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/04/01 :  11:54:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
lysande tips

tack

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2020/04/01 :  12:34:52  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
"Morgan Jones bok Valve Amplifiers är den bästa bok jag läst"......
Jag älskar oss nördar!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2020/04/01 12:35:32
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2020/04/01 :  13:09:47  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@nisseW
quote:
Jag älskar oss nördar!

Japp
Jag har läst det mesta jag kommit åt, men denna bok är nog vad jag skulle ta med mig till en öde ö.
Skippa Morgan Jones andra bok. Det är denna som gäller!

En ögonöppnare som vänder sig från nybörjaren till experten.
Jag tycker att bokens teoridelar beskrivs otroligt pedagogioskt i dess första del, medan MJs egna konstruktioner blir mer personliga.
MJ har en saklig grund som han redovisar i form av fakta. Samtidigt så stänger han inte möjligheten till subjektiv övertygelse, som när han tycker att homogen silvertråd i hans RIAA har ett bättre ljud än koppar.

Just det här ställningstagandet att ballansera mellan saklighet och flum är en konst.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2020/04/01 13:10:43
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/04/01 :  14:02:52  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag vill passa på att recommender merlin blencove's böcker.
Tube amps for guitar and bass är dessutom förvånansvärt användbar även för rent ljud aka hifi
Se : http://www.valvewizard.co.uk/

Edited by - peterh on 2020/04/01 15:14:52
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/04/02 :  09:57:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag gillar Bruce Rosenblit mer än Morgan faktiskt. Hans Audio Reality och Beginners Guide To Tube Audio Design ger en massiv intuitiv förståelse för hur rör fungerar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000