HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Nya ljudformat och gammal förstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2020/02/20 :  04:00:03  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Hej
Jag ville skriva några rader om detta ämne då det är något som jag nu löst. Det har varit mycket googlande och misslyckanden innan jag kom fram till resultatet.
Det tog en väldans tid, antar att jag börjar bli seg för det blev ju ganska enkelt till slut.

Jag har satt upp ett 7.1 högtalarsystem hemma och har i hjärtat en gammal trotjänare Denon AV-A1se. Den låter ypperligt och för att ersätta den ljudmässigt idag är det lite svettigt i plånboken.
Nackdelen är att den inte har hdmi.
Jamen det är väl lätt löst med en HDMI switch?
Nja, men en switch med audioextractor i coax o analogt format? nope, återkommer till det.

Från blurayspelaren kan jag peta ut signalen med coax eller optiskt (spdif) LPCM om man så vill.
och åtnjuta 5.1 som processas om till 6.1, både som DD es och som DTS ex.
Innehållet ljudmässigt på en DVD-film är strax under CD kvalité.
Sen finns det DVD-Audio vilket har högre kvalité men det är en annan sak än filmerna.


Men vill man åt blurayformatets HD format så tar jag signalen från blurayspelaren analogt ut på dess 7.1 anslutningar och petar in på EXT1 in på förstärkaren. Man kan som oftast inte justera delay ( placeringar) på högtalarna men väl nivå. Delay osv är beroende på att ställas in i blurayspelaren eller den signalkällan som man vill använda.

Ok, so far so good. Här satt jag nu men en blurayspelare, en förstärkare o projektor och så vill jag se på netflix och andra tjänster via en chromecast. Aha, peta in den i HDMIväxlaren och så få ut ljud via extraktorn.
Men så lätt var det inte. Netflix, viaplay och HBO sänder inte i 5.1 som dom skriver utan i DD+.

DD+ är 7.1 och det kan inte bäras i en optisk eller coaxformat.
man skryter om att DD+ faktiskt är bakåtkompatibelt till DD (5.1). Jo det stämmer. Men signalen kan bara bäras fram i en HDMI kabel och kan inte alls extraheras till en ström via optisk/coax.

Sitter man med tex en Sony Tv så är det inga problem, då kan man stoppa in HDMI kabeln där, titta på tv:n och skicka ut ljudet som en DD signal (ställs in i menyn) via coax/optiskt till A1:an.
Nu har jag en projektor så det går inte. Tv:n har dolbylicens och kan göra vad den vill med signalen. En produkt behöver inte ha DD+loggan för att hantera signalen, det räcker med DD och hdmi anslutning för att få ut 5.1

Nu föll det sig så att jag byggde en htpc för några år sedan som jag kör till 2 kanals anläggningen. Häri sitter ett Lynxkort som tar PCI platsen och där är det uppdelat i olika kanaler till de olika stegen till hornen, Jriver sköter filterhantering, rumskorrigering osv.

Men det finns ju ett inbyggt ljudkort i datorn också. Suck - ingen digital out. Jodå - om man tittar på moderkortet så kan man hitta 3 pinnar till detta.
Letade upp och anslöt en RCA kontakt på spdif out och tro det eller ej. Men genom Netflix Appen i windows så skickar den ut 5.1 container genom spdif till Denon A1.
Detsamma gäller VLC media där man i menyerna ställer in vilket container den ska skicka ut.
Så datorn kan mycket väl lira med ett Lynxljudkort o spela från Jriver för att köra hornhögtalarna på ett håll i rummet och samtidigt kan all annan media osv styras mot digital out och skickas till A1:an och projektorn.

Nu visar det sig även att Det inbyggda ljudkortet REALTEC ACC887-VD vilket är otroligt vanligt kan köra 8 kanaler ut analogt. Här var det lite klurigt innan jag fattade men man använder anslutningen fram på datorn som är egentligen är main out. När man redan innan har pluggat in main out bak på moderkortet och sedan ansluter fram så körs sidosurround ut på frontanslutningen. (Det var lite för magiskt för min hjärna att förstå)

Dvs kopplar du in hörlurar bak, har du main out, kopplar du in hörlurar fram har du main out, men kopplar du in hörlurar samtidigt fram o bak så får du sidosurround i ena paret. Magiskt värre.

Det betyder att jag kan spela upp 7.1 material, tex bluray HD material från hårddisken och göra om det till analog signal i REALTEK ljudkortet och skicka på EXT2 ingångarna på förstärkaren.


Jag ska testa vilket som låter bäst. Dvs skicka en 5.1 signal via coax till A1:an och låta den med sitt fina försteg o daccar o processorer göra om den till tex DTS ex 6.1 ELLER om man ska låta inbyggda REALTEK ljudkortet i datorn stå för omvandlingen och skicka analoga signalen över till steget.
Testade igår o jag hör sjutton ingen skillnad vid spontana switchar mellan digital ingång och analog ingång.


Jag är väldigt glad att det gick tillslut att lösa.
Visst är det frestande att byta förstärkare till en med Atmos, o det kommer. Men det var väldigt väldigt kul att fortfarande kunna köra med gamla grejer och få det att fungera. Det är mycket möjligt att jag inte får ut de fulla potentialen i tex DTS-HD Master via datorn ut. Men det är ändå riktigt bra ljud.

Det blev egentligen väldigt enkelt:

HTPC dator - spdif via coaxial kabel till Denon A1
eller om du har ett ljudkort med 8 utgångar.

Blurayspelare - analoga utgångar till A1.




Edited by - Stormen on 2020/02/20 14:09:59

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2020/02/20 :  04:10:09  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
quote:
Jag är väldigt glad att det gick tillslut att lösa.


Vilken ihärdighet! Bra ljud behöver inte kosta hela skjortgarderoben, det visar du med glans!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=95313&whichpage=1

Med vänlig hälsning, highfive


Edited by - highfive on 2020/02/20 14:22:37
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2020/02/20 :  14:23:35  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Tack, det blev inte enklare när jag började titta på Atmos förstärkare. Sneglade på begagnatmarknaden och även där fanns det massa klurigheter.
tex en Yamaha 3040 har Atmos, men kan inte hantera DTS:X

Den har heller inte HDMI 2.0a eller HDCP 2.2 vilket är ett måste för att fullt ut bära de senaste ljudsignalerna och även bildsignalerna för full 4K med 4:4:4 i 60hz.

Vid en första anblick så kan man tycka att man gör ett modernt köp. Man kan hitta full 4K som märke , men kan vara i annan frekvens osv. Atmos, men inte DTS:X.
Genom att inte ha hdcp 2.2 så kommer den inte att skicka vidare 4K signalen som du sänder till tv:n/ projektorn.

Så ska man ligga i framkant så är den kanten ganska långt fram. Men tex 2015 så börjar de flesta formaten sluta förnya sig tex yamaha 3050 sen bygger det vidare med 3060 eller 3070

För min del handlar det om att få ut mest för minst peng. Att köpa sig fri, ja den möjligheten finns alltid här i världen. Sporten är att hitta mest ljud för rimlig kostnad.

Edited by - Stormen on 2020/02/20 14:56:16
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/02/20 :  20:52:54  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Du får snegla på en Yamaha 3050 eller senare.
Börjar dyka upp en del på ex. Hifishark:
https://www.hifishark.com/model/yamaha-rx-a-3050

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2020/03/24 :  20:11:00  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Nu har jag stött på patrull
Datorn uppdaterades sig automagiskt och körde in nya Edge (chromium). samtidigt kom 1909 releasen av win10.
Det gör att Edge som var den enda webbläsare som hade stöd för surround nu också slutat fungera.
Chrome kunde man tidigare lägga på flaggor på och få surroundljudet att fungera, men iomed en uppdatering så går nu inte det heller.
Jag har testat ca 10 olika webbläsare och ingen vill skicka ut annat än 2 kanalsljud. Det blir inte så effektfullt med HBO eller med Viaplsy genom en vanlig browser.
Jag funderar på om Dolby har ett finger med i spelet och att det är något som de kräver. För de var stolta med att 2015 ha stöd för Dolby Atmos ihop med Microsoft Edge.

Dock så fungerar fortfarande Netflixappen och även att spela upp allt material via VLC, eller mediapselaren mm.

Edited by - Stormen on 2020/03/24 20:11:41
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2020/03/30 :  11:15:40  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply

Nu har jag löst det halvvägs.
Ingen webbläsare idag har stöd för DD eller DTS fullt ut som Edge Legacy hade.

Chrome hade tidigare flaggor an kunde lägga till men inte nu längre. Nya edge Chromium bygger på samma plattform så det finns inte stöd. varken i Edge chromium, Beta eller Canary.

Genom Alan Finote så har han gjort en patchning av realtek drivrutiner och sedan i "avancerat" så sätter man 5.1 ut. Det betyder att förstärkaren tolkar alla signaler som kommer som 5.1. Men det gör iallfall att alla testfiler av DTS och DD fungerar nu via Edge Chromium. Dock så funkar märkligt nog inte viaplay.

Genom en ganska krånglig manöver så lyckades jag återställa Edge Legacy (2015 - 2020) o köra dom samtidigt.


I finally managed to get back old Edge Legacy to get surround working.

https://docs.microsoft.com/en-us/DeployEdge/microsoft-edge-sysupdate-access-old-edge#side-by-side-ex...



It was for me a bit tricky. Ive been reading hundreds of threads and tips. But this finally was the right way to go, at least this date today.



Here are my thoughts

https://answers.microsoft.com/sv-se/microsoftedge/forum/msedge_video-msedge_win10/only-2-channel-aud...



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000