HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 PTT6.5W04-01A en 6.5" som går ned till 30hz
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2020/07/01 :  13:26:51  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Jäkla spännande element tycker jag.
För mig som är i startskedet att bygga min "sista" högtalare ... är det extremt intressant..

Vad är det för lådvolym på dina Wheels?

Någon som simmat lite olika varianter för elementet? Hur ser den ut i slutet?

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2020/07/01 :  17:35:28  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Runt 15 liter i basreflex behöver dom.
Jag kan simma en sluten också så får du se hur det ser ut. Återkommer om det :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/07/01 :  18:48:43  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
quote:
Vad är det för lådvolym på dina Wheels?

Har mina i en testlåda basrefelx typ 15l men porten är för liten.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2020/07/02 :  09:05:01  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jag testade att simma Purifi elementet i sluten låda och jag tycker inte det känns vettigt att stoppa dom i slutna lådor. Börja falla av vid ca 100hz, och det spelar mindre roll hur stor lådan är, men 8 - 15 liter är nog vettigt.
Nä, satsa på 15 liter basreflex till det element.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2020/07/02 :  16:32:05  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply

Jag tänkte precis som Zei att jag skulle bygga min sista högtalare

Precis byggt lådorna enligt tråden på diyaudio. Bestyckad med BlieSMaT34A (ja, jag köpte dessa med från DoubleA)



Kör med minidsp 2*4 för och testar olika delningar. Det kommer bli passivt delningsfilter framöver. I mina öron blir allt som passerar minidsp:n sterilt o lite tråkigt...

Det jag direkt konstaterar är att lådan (19mm mdf) skulle må bra av bitumen på alla invändiga ytor. Inte bara på frontdelen som xrk971 rekommenderar. Jag känner vibrationer på lådan när jag spelar högt. Skulle draperat invändigt med epoxi+sand (för sent nu).


Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/07/03 :  08:59:05  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Kul!Hur låter det då?
Har också den erfarenheten att minidsp dödar ljudet men blir rätt dyrt med delningsfiltret som xrk971 rekommenderar.
Ska komma ihåg det där med bitumen, finns väl på Biltema?
Drapera med expoxi+sand med bitumen eller?
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2020/07/03 :  14:46:59  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Det låter lovande
Det går att spela högt utan att ljudet ändrar karaktär. Basen går djupt så där saknar jag inget i detta lilla rummet. Får se hur de klarar sig i ett större rum.
Delningsfrekvens har jag dragit ner till 1500Hz. Tycker det petar ut lite om Purifin ska spela hela vägen upp till 3600. Kan också ha att göra med att BlieSMa:n spelar alldeles utmärkt ner till 1500Hz. Delat L-R 12dB. Jag har även med en del baffelstödskompensering under 500Hz.

Du hittar bitumen, sand och expoxi på Biltema. Även "äggkartongsdämpning". Dämpfilt har de med.
Lite svårt att fylla en TL med epoxi. Jag har gjort det i andra lådor där det var lättare att komma åt.



Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/07/03 :  19:46:48  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Kan vara en fördel att ha en låda som åtminstone spelar så att man inte kastar sig över byggprojekt för att få ihop något som låter.
Som jag skulle gjort.

Men det är just det som vi delar intresse och erfarenheter med.
Nån måste bryta ny mark annars händer det inget.
Men det här blir intressant!
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/07/08 :  14:42:44  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Eftersom det här är min tråd så får jag gå lite OT. :)
2.20 på den här låten trycker på kul som även i mina små lådor med EQ trycker på bra!
https://open.spotify.com/track/1DZ5alireHmDdsOYnwgrlG?si=5nn54P-IQmGyL6ZOBW1m-Q
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/07/13 :  23:17:42  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Nu har jag varit och lyssnat på DoubleA:s 15 liters basreflex med diskant från SB Acoustics.
Först via rörhäck 2x40W. Detta var överraskande bra! Fullödigt och sömlöst med riktigt bra bas! Mycket bra!
Sedan bytte vi slutsteg till ett PA från LAB-gruppen, IPD 2400 tror jag det var. Ett mycket bra steg!
Detta lyfte och gjorde presentationen än mer komplett! Allt växte! Härlig kontur, stort "rum", utklingning och mycket "saftigare" bas! Ok, den allra djupaste basen, säg under 40 Hz, var obefintlig men från en 6.5", imponerande!
Detta är HighEnd i bokhylleformat!
Jag skulle sitta nöjd med dessa, kanske komplettera med en eller två subbar senare...
Bra jobbat, DoubleA!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/07/14 :  08:37:41  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Ja dom är lite tungdrivna och kräver en förstärkare med mycket kräm har jag upptäckt.
Provade med en TPA3118 och det funkade inte utan lät instängt.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2020/07/14 :  22:45:42  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tack Amatören för titten och dom fina orden om högtalarna :)

Ja vilket lyft det blev att gå från 2 x 22 watt Set klass A, rörförstärkare till 2 x 1200 watt klass D.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/07/31 :  21:42:10  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Min TA3020 dog på grund av jag klantade mig så tog fram en gammal Marantz PM-30 som jag byggt till TA2022 till dottern som övergav den tillförmån för ett cheapt 2.1 system.
Misslyckades där i överföringen.
Jo, Marantz stärkaren lät skräp.
Inte TA2022!
Det mellanregistret vill jag syna med TPA3251 4x100W som jag beställt!

Bara för att hålla ned nivån och priset lite och för dom som blir skrämda av nördarna som har hur mycket pengar som helst.
:)
Det är ett grymt element!

Edit:Jag lyssnar igenom en Khadas Tone DAC USB.
Jo, SPDIF är inte bättre längre än USB.

Edited by - Wheels on 2020/07/31 22:13:40
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/08/01 :  00:26:03  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Förövrigt så hoppas jag ni följer amirm som testar allt seriöst och dödar alla kablar och annat snakeoil som många här betalar dyrt för.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?reviews/
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/08/18 :  21:48:57  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Jo fått min TPA3251 och det jag märkte direkt var att jag fick tillbaka basen på bekostnad av mellanregistret.
Men otroligt tyst är den vilket också ger en bra dynamik men låter lite tråkigt neutral om man får säga så om en förstärkare.
Kanske just färgningen som gör ljudet eller om det är det som gör TA2022 lite roligare att lyssna på.
Ändå kanske det är det du skickar in som ska färga ljudet och att ha en neutral förstärkare som grund.
Jag funderar samtidigt som jag inser att utvecklingen gått framåt i Class-D och den här är nog det bästa chippet hittills.


Annars gör 3e-audio bra grejer som jag köpte om ni funderar på billiga TPA32xx förstärkare.
https://www.3e-audio.com/finished-amp/tpa32xx-all-in-one-amplifier/
Finns en drös kopior som är billigare som jag är tveksam till men kanske är bra.
Sen har ju xrk971 gjort en TPA3255 som verkar grym men betydligt dyrare.
https://www.diyaudio.com/forums/group-buys/340880-tpa3255-reference-design-class-amp-gb.html

Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/08/27 :  16:01:51  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Nya diskanter efter mycket velande gick jag på xrk971 rekommendation Dayton Audio Reference RST28F-4.
Fortfarande gammlådorna, jag sa tidigare 15l dom är nog mindre typ 10-11l.
Men 40hz har dom inga problem med, har EQ ned allt under det.
Blev plötsligt mycket mjukare och framförallt ingen dist som jag inser jag haft med Monacor diskanterna.

Har också köpt en TPA3251 fyrkanalare ifrån 3e audio som jag kör två kanaler än så länge.
Låter neutralt ingen färgning och knäpptyst med andra ord bra dynamik men inte lika livfull dom TA2022 där det händer mer i mellanregistret
om det nu beror på färgning ska jag låta vara osagt.
Men bytte två OP ampar ifrån RC4580 till OPA1656 som jag köpte får att få fraktfritt...
Men låter väldigt rent även om jag gillade RC4580 så är det lite mer transparens nu.
Kan bedöma sen när jag får ordning på allt och bestämma vilket aktivt system jag ska ha för högtalarna.
Dom jag ska bygga...man blir lite bekväm när jag redan har dom i ett par lådor.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/09/07 :  21:42:39  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Nu känner jag mig lite lost när det gäller xrk971 och hans svar var man ska ha dämpning?
Är det jag som är dum eller han grafiskt oförmögen att göra det begripligt?
https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/354778-simple-passive-harsch-xo-using-ptt6-5-rs28f-waveguide-29.html#post6333736
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2020/09/07 :  23:26:50  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Jag tolkar teckningen så att dämpningen, de röda markeringarna, ska sitta på de stående labyrintskivorna och övriga ställen där det är ritat. Där det är snedstreckat ska hela volymen fyllas med dämpmaterial.
När jag byggt labyrinter har jag använt Biltemas gröna eller gråa dämpmattor och Acustoull.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/09/08 :  10:35:21  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Ahh!Så är det nog.
Tack.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000