HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Impedanser mellan signalkälla och slutsteg.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2020/01/03 :  04:16:52  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hej och god fortsättning.

På LynxTwo B är utgångsimpedansen i balanserat läge 100 #937;, i obalanserat 50 #937;.

På Mesa Baron rörslutsteget är ingångsimpedansen 60 K#937;, men kan enkelt modifieras till 110 K#937;. Vid balanserad (XLR) anslutning är både pinne 1 och 3 anslutna till jord.

(Hur) Kan detta tänkas påverka signalen ut från slutsteget (ljudet).

Vänligen/ Er vetgirige.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2020/01/03 :  21:16:17  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Huvudsaken är att du har samma i båda ändar. Jag väljer balanserad signal om jag kan för det är mycket högre signalnivå samt att man slipper problem med jordbrum. Det ska ju vara rätt kopplat för att slippa jordbrum förståss.

Impedanserna är ganska oviktiga i sammanhanget. Signalnivåerna är desto viktigare. Du får inte överstyra ingångsteget på mesan.

https://www.soundonsound.com/reviews/lynx-studio-technology-lynx-two
quote:
Model B £934;
hehe

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/01/23 :  03:03:07  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
En preamps utgång ska orka dra en förstärkares ingång. Därför brukar rörslutsteg och vissa trissesteg ha en ingångsimp typ 100k för att kunna drivas av försteg med rör. Försteg baserade på trissor och speciellt IC kan dra neråt 600 Ohm dvs nästan allt. Normal transistorelektronik kan altså kopplas ihop med varann utan att man behöver bry sig.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2020/01/23 :  10:24:49  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag lärde mig en gång i tiden att ingångsimpedansen på t.ex ett slutsteg bör vara 10x högre än förstegets ut impedans. En mickingången på ett mixbord bör ligga på 2,5-10K ohm för att passa en balanserad mikrofon.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/05/04 :  22:52:27  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Så där blir det av sig själv om man använder trissor. Vanligtvis blir det 1000 ggr eller mer. I miksteget beror det på miken.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2020/05/05 :  00:01:31  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Vanlig ingångsimpedans för ett balanserat mikrofon ingång i ett mixbord brukar vara 2,5 - 10Kohm. Utgångsimpedansen på en mixer eller outdoor burk av hög klass brukar vara 50Ohm. Ingånsimpedansen på rörslutsteg från Klein+Hummel med trafoingång låg på 5Kohm.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2020/05/05 :  08:41:37  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Den generella "regeln" att utgåpngsimpedansen bör max vara 1/10 av ingångsimpedansen kommer av att distorsionen i en triod ökar med ökad last. när anodresistensen (utgångsimpedansen) understiger 1/10 av dess last så anses detta fenomen vara negligerbart.

Ett avsteg från detta är utgångsröret på rörslutsteg, där förhållandet 1/3 - 1/5 är en vanlig lastförhållande mellan rör och dess last (utgångstrafon). Detta är en avvägning mellan så låg last på röret som möjligt (optimalt vid låg last) mot att överföra effekt (optimalt vid 1:1 förhållande).

Tanken om att utgångimpedans skall vara lika som ingångsimpedans (1:1) kommer från HF-kretsar där impedansvariationer skapar reflektioner. Där följer man (beroende på frekvens) en viss "standard". T.ex. 50 Ohm betyder att utgång- kabel- kontakter- samt ingång skall ha impedansen 50 Ohm. Detta är ointressant i de låga frekvenser som används inom Audio, utom möjligen om man har en digital förbindelse mellan drivverk/dator - dac.

Mig veterligen finns bara ett ställe i Audio där man behöver frångå 1/10 standarden. Det är när man bygger ett sk. LCR-riaa, där den induktiva riaa-korrigeringen måste termnineras (före eller efter) rätt (oftast 600 Ohm) Men det har egentligen inget med last att göra utan för att filtret skall rulla av vid rätt frekvens.

Jag kan rekomendera att peta in en Nelson Pass B1 buffert mellan enheter där 1/10 regeln inte uppnås. B1 har en mycket hög ingångsimpedans (1-2 MOhm) samt en mycket låg utgångsimpedans (ca 50 Ohm). Detta lilla Jfet-steg har ingen signalförstärkning, dvs den höjer ej ljudvolymen, men ger mer "muskler" att rätta till överlastade utgångar. Extra intressant är detta om man har långa lågnivåkablar, vilket i många fall är en tung kapacitiv last.

Man lurar sig lätt när man läser schemor och förväxlar ingångsresistens från ingångsimpedans. Impedans är den totala lasten resistiv, kapacitiv och induktiv vilken kan variera med frekvens. Ett rörslutsteg kan t.ex. ha en 100 KOhm resistor på ingången. Men röret har även en millerkapacitans, vilket är kapacitansen mellan galler och katod, parallellt med kapacitansen mellan galler och anod, multiplicerat med förets förstärkning (Mu). MIllerkapacitansen ligger parallellt med ingångsresistorn vilket betyder att ingångsimpedansen är långt under de 100 KOhm man först antagit.

Rörslutsteg med hög-Mu trioder på ingången kan därför kräva mer av ett försteg än pentoder (har mycket låg millerkapacitans). Och därför motivera en B1 (eller annat buffertsteg).
Även vissa typer av transistorer (specifikt effekttransistorer) har en mycket hög millerkapacitans. Här kan ett rörförsteg få problem och kräva mer kraft från försteget.

Rent matematiskt så kräver inget steg att följa 1/10 regeln för att leverera 20-20KHz. Men dessa brytpunkter är räknade där nivån rullat av -3dB. Freekvensomfånget från en förstärkare som förväntas leverera snabba transienter behöver kunna leverera betydligt större bandbredd än så.

I min tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=90020&whichpage=39 så har jag angett hur jag har ballanserat ingång/utgångs-impedansen genom mitt system. Jag har här inte tagit hänsyn till millerkapacitanser eller kabelkapacitanser, varför jag ofta siktat på 1/20.

Jag tror inte 1/10-regeln är gjuten i sten. Men det är en enkel och bra grundregel att förhålla sig till

Svar på frågan:
50/100 Ohm som driver 60K/100 KOhm kommer inte att orsaka några som helst problem

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2020/05/05 09:45:54
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000