HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur säkrar vi återväxten?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/11/21 :  09:45:08  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag köpte min första hifianläggning sent 70-tal och har allt sedan dess pysslat med denna hobby.
Över dessa 40-år har jag sett hur det som en gång var en folkrörelse, ett begrepp och ett personlighetssignum, successivt tunnas ut till att enbart roa några få. Jag vet att dagens ungdommar inte vill äga. De vill abonera och vara lättflyktiga. Men lika bidragande till deras intresse för det som en gång triggade oss andra, är faktiskt bristen på förebilder. Barn som växer upp med en ipad framför ögonen och där trasigt betyder -släng och köp nytt, kommer aldrig ens bemöda sig att försöka sätta sig in i hur saker fungerar under skalet. Jag själv växte upp med trasiga leksaker. Och detta är nog anledningen till att jag ännu känner ett behov av att lyfta på locket och förstå funktionen.

Många av oss här börjar nå de grå tinningarnas charm, och har numera större möjligheter att utöva vår hobby. Samtidigt så bllr kretsen av likasinnade allt mindre. Vi har på sätt och vist börja acceptera att vi är en utdöende art. Men hur många av hade inte en mentor eller förebild i våra första stapplande försök att få ihop en fungerande anläggning. Mentorn var i vissa fall en person, I andra en butik eller en hifi-tidning. Inte heller vi skulle pyssla med dessa saker om ingen inspirerat, och lett oss in på dessa vägar.

Jag fick nyligen en uppsättning komponenter av en äldre vän. För denne vän var det viktigt att komponenterna inte skulle hamna på sopis utan komma till användning. Jag förstår budskapet och inser att vi alla har ett ansvar. Ett ansvar att visa, inspirera och vägelda den yngre generationen varför vi finner hifi så spännande. För några är det resulatatet, för andra konstruktionen. Men oavsett anledning så måste vi kunna föra detta vidare eller så dör denna hobby ut med oss.

I mina Tonår hängde jag på Hifi-huset i Örebro. Detta var min "fritdsgård" och jag är Johan evigt tacksam för att han stod ut med mig. Senare i livet träffade jag Bo Hanson. Och även om jag då aldrig tyckte mig förstå varför Bo så envist höll fast vid sina principer så förstår jag i dag att dessa principer kom av erfarenhet.

I dag kan jag sakna någon form av mentorskap. Jag famlar och tvingas ofta in i återvändsgränder. Bygger, provar och bygger om. En ändlös resa som aldrig når sin destination. Men kanske är det dags för oss som finns här på dessa forum att axla mentorskapet. Alla här har på sitt sätt enerfarehet att föra vidare. Varför tillåta att nästa generation nöja sig med MP3 och ipads?

Jag lämnar ordet fritt. Hur inspirerar vi nästa generation? Hur säkrar vi tillväxten?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/11/21 :  10:28:00  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jättebra ämne och frågeställningar Pix!
Jag tycker givetvis att du är ett föredöme som både bygger och pysslar och framför allt presenterar dina arbeten här på hififorum. Det, tycker jag är en av många metoder att inspirera och entusiasmera en ny generation.
Och, för att förtydliga, jag är helt säker att många som läser här ser dig som en mentor! (Jag gör det definitivt! )

Men, det svåra är idag inte att hitta information om ett ämne man intresserar sig för. Det svåra är att hitta rätt infomation i flödet.
Och jag tror att vi behöver alla dra vårat strå till stacken genom att bjuda in våra barn, barnbarn och syskonbarn och allt vad det må vara, till våra lyssningrum och helt kravlöst bjuda på musik!
Och då tror jag inte att "Lyssna på skillnaden mellan min Nordost och Audioquest strömkabel!" är receptet på att locka till sig den ofrälse, snarare anekdoter om livet och varför man spelar den musik man gör.

Jag har en systerson som älskar musik, han är uppvuxen med det och kanske jag får ta på mig lite av äran att det kan ge mer med bra ljud! Han i sin tur har flera vänner som också gillar musiken och tycker det är fascinerande med bra ljud! Systersonen bygger sakteliga upp en egen anläggning och kan i sin tur inspirera sin generation.

Kanske vi är FÖR nördiga, FÖR insatta, sitter på "ALLA" svar etc... Det kan nog vara avskräckande....

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2019/11/21 :  15:43:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Vi är väl mentorer till varandra då vi besitter olika erfarenheter.

Det stora problemet är ju att det finns så mycket mer som lockar än hifi är de intresserad av att spela spel via datorn så hamnar givetvis pengarna där mycket av detta fanns ju inte när en annan växte upp då kunde det gå flera timmar innan man var nöjd med pinnen man hade täljt på.

Jag kan ju berätta att jag har fått ungdomar intresserade av hifi som fd. slöjdlärare hade jag möjligheter att påverka jag byggde mycket till mina grejor på jobbet nåja på fritiden men jag såg till att det stod var framme och ungdomarna kunde följa utvecklingen. Man fick många frågor och hjälpte gärna till om de ville göra något det var intressant när de förstod att det var mycket arbete bakom inte som att gå in i en affär och köpa.

Skolan skulle slänga en massa datahögtalare med inbyggd förstärkare efter en massa turer fick jag ta alla och då byggde vi (läs:ungdomarna) små lådor för bredbandselementen fixade till en låda åt förstärkaren de fick löda m.m med olika framgångar osv. Det var många som blev väldigt stolta att de klarade av uppgiften och att det kom ljud ur lådorna visst det var inget toppljud men ändå. Vad jag har fått erfara är de flesta fortfarande använder dem, än häftigare är att en del av ungdomarna har gått vidare då de har köpt bättre begagnade grejor. Flera var faktiskt tjejer som byggde som idag har betydligt bättre saker att lyssna på än jag hade i den åldern (19-25).

För ett tag sedan träffade jag på en av dessa unga kvinnorna som efter alla hälsningsfraser visade upp stolt upp bilder på sin mobil vad hon hade för stereo det var Snell, rega m.m fick jag veta samt att hon rådfrågade mig om kablar plus lite annat, jädra vad kul det var. Även en inbjudan att komma och lyssna, enda tråkiga tyckte hon var att sambon han var inte ett dugg intresserad. Känns det igen !

En hifi-polare som numera är slöjdlärare gör ungefär samma sak man får hoppas att det smittar av sig där också.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2019/11/21 15:47:05
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2019/11/21 :  17:41:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Superbra ämne pix, ska fundera på det.

Spontant tänker jag att vi borde synas mer, fler öppna träffar, mer närvaro i sociala medier (gillar inte detta själv, men det är en kontaktyta), kanske tom. något reportage eller två i någon form.

Jag själv har min lilla blog med hyffsat många besökare, många mail blir det, fler än jag mäktar att svara på ibland.

Sedan tror jag stenhårt på att undvika elitism och prestige i största möjligaste mån, bygg, testa, var mer empirisk än teoretisk, kunskap och nyfikenhet byggs inte enbart genom att läsa Leo l. Beranek's acoustics från pärm till pärm.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2019/11/21 :  23:37:40  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Ett DIY tema kan vara att visa en eller ett par kompletta anläggningar som inte kostar skjortan men som ändå låter fullvuxet.
Naturligtvis måste man då ha en dag för allmänheten att komma och
lyssna kika och kanske rent av köpa verken.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2019/12/01 :  10:25:19  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Håller med peterh. Om vi säljer får vi ju bygga mer :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000