HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klass-A igen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2019/10/20 :  10:48:35  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
I England på 1980 talet fann jag ett flertal förstärkare på marknaden som uppgavs arbeta i Klas-A inte gjorde det, vilket jag offentliggjorde och bla nämndes i brittisk HiFi press. Det blev ett gräsligt hallå i vissa kretsar vill jag minnas. På datauppgifter rörande dagens förstärkare är det mycket glädjande att fabrikanterna är mer seriösa i detta avseende. Detta gäller dessvärre inte samtliga tillverkare. Dessutom uppges försteg och övriga lågnivåförstärkare arbeta i Klass-A. Visst gör de det! Jag har under närmare 50 års tid aldrig hört talas om en förförstärkare eller liknande arbeta i Klass-B! De olika förstärkarklasserna talas endast om i relation till effektsteg!

Om vi nu pratar rör, vilket ligger mig varmt om hjärtat kan vi ta ett exempel:Ett vanligt EL34 rör uppges i rörtabellerna (finns på nätet) klara max 25 watt anodström (ia), två EL34 i Push-Pull klarar alltså 50 watt. Då verkningsgraden för pentoder är max 50% vis Klass-A är vi tillbaka på 25 watt igen. Men det är ett teoretiskt idealvärde, vi måste även räkna med kretsförluster mm samt inte driva röret på toppgränsen vilket kan förkorta dess livslängd. Nackdelen med Klass-A är den lägre verkningsgraden, men fördelarna i välljud är många bla låg eller noll övergångsdist, mindre behov av motkoppling mm.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/10/20 :  13:25:08  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Bra inlägg Erik
Jag tror många likställer klass-B med push-pull. I många fall kan det säkert vara så att dessa sammanfaller, men inte nödvändigtvis då det är helt olika saker.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2019/10/20 :  20:59:57  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Det där med klass-A har ju blivit et sådant där värdeladdat ord som ända sedan HiFi-ns barndom förknippats med positiva egenskaper och i marknadsföringssyfte har man gjort allt för att klistra den åtråvärda bokstaven på sina produkter, få konsumenter vet egentligen vad skillnaden är mellan de olika förstärkarklasserna, få konsumenter vet hur en förstärkare fungerar. Alltså är det fritt fram att vara kreativ, Technics uppfann ju klass AA! dubbelt så bra som klass-A.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2019/10/20 :  22:38:25  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
+1
Finns flera tekniker som kan användas för att nedbringa en förstärkares distorsion. Klass A drift är en av dom. Med konventionellt konstruerade högtalare får man i stort sett alltid effektbrist med denna teknik. Ganska speciella högtalare behövs.
Klass A har blivit ett varumärkesliknande uttryck omgivet av myter och exklusiv prägel. Få konsumenter kan dock, som tidigare sagts, förklara vad det är.
Kanske det ljudande resultatet oavsett A, B eller H ska sättas i fokus?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/10/21 :  09:23:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Jag tror många likställer klass-B med push-pull.
Vilket kanske har att göra med att single-end enbart jobbar i klass A (eller klass C, D, H ..., radio alltså), alltså måste push-pull jobba i klass B/AB ...

Och hur var det New Class A och Class AA???

Jag kan ju däremot ha en åsikt om att klass A skulle vara/låta så enormt mycket bättre än klass B eller AB. Det är ju mycket mer i kretsarna som är avgörande för välljud.
Men med tanke på den lägre tillgängliga effekten och ett oftast inte särskilt stort effektbehov för vardaglig lyssning kan man ju faktiskt offra sig för den effektförlusten man får när man kör sina rör i klass A.

Och lite smisk på fingrarna:
quote:
klara max 25 watt anodström (ia)

Skäms Andersson!
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/10/21 :  09:25:30  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Klass A innebär i princip att man har anodström under hela signalsvinget, inte automatiskt att det är "distorsionsfritt" på något sätt. Ett single-end slutsteg måste arbeta i klass A om man hade tänkt lyssna till det. Om man som Erik beskriver det ligger inom de mer linjära delarna av rörens överföringsfunktion, så är P-P klass A nästan en garanti för bra resultat, men låg verkningsgrad. Många rätt "fina" förstärkare lägger slutstegen i det som brukar kallas "klass AB", med en gallerförspänning som ger klass A vid låg signal och lite åt klass B med full signal (ett av rören stryper under en del av signalsvinget). Med lite motkoppling kommer ingen att höra nåt avigt med det och verkningsgraden blir lite bättre än klass A. "Riktig klass B" går ut på att ena röret är strypt lite mindre än halva signalsvinget och där finns ständigt risken för s.k. övergångsdistorsion, när rören "byter av varandra". Med lämplig rörtyp, rätt inställning av bias och lite motkoppling kommer även detta att ge bra resultat.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2019/10/22 :  12:08:25  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Meningen med mitt inlägg var att belysa marknadsföringsfelaktigheter gällande Klass-A. Speciellt då vad gäller rörförstärkare. Inte hur de olika klasserna fungerar. Ett exempel gavs även med röret EL34,där det är mycket lätt med enkel matematik maximal uteffekt kan
räknas ut för Klass-A drift.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2019/11/12 :  22:31:41  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Det är väl lätt att svänga sig med sånna uttryck i marknadsföring när så få kunder vet vad det är. Man blir knappast hårt straffad för sånt trots att det väl är vilseledande?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/11/17 :  20:01:51  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Konventionen kring vad de olika "klasserna" ska kallas skapades ju innan marknadsföringsgrabbarna fick tag i det hela och skapade hype kring klass A. Mitt tidigare inlägg var ett försök att kortfattat beskriva vad som avses, inget annat.

Självklart måste single-end steg vara klass A för att få med hela signalen.

Andra typer av slutförstärkare än klass A single end har rimligen kommit till för att de kan ge fördelar vid tillverkning och drift, jämfört med klass A single end. Push-pull ger ju distorsionsminskning och dessutom kan man välja en betydligt mindre kärna till utgångstrafon, i och med att den inte blir likströmsmagnetiserad. Detta är ju ingenjörstekniskt intressant, då det sparar material och vikt. Att sedan gå över mot klass AB och B ger effektivitetsvinster, i och med att man får ett bättre förhållande mellan tomgångsström och fullsignalström, dvs verkningsgraden ökar. Tillverkaren måste då avväga kretskomplexitet (push-pull) mot viktbesparing och möjlighet till hög uteffekt för samma ineffekt. Allt detta är riktigt gammalt tankegods, tänk på att mycket av detta är tankar från den tid då många apparater drevs av batterier. Anodbatterier var inte en billig grej att köpa, man ville att de skulle hålla ett tag. Konstruktionsprinciperna har sedan levt vidare långt efter att man gått över till nätdrift. Även transistorkretsar, från början, var byggda enligt samma recept som rörkretsar, med samma möjligheter och problem avseende driftströmmar och uteffekt.

Att marknadsförare flaggar upp "klass A" som nånting fint är nog mest baserat i nån gammal idé om att det ger låg distorsion (vilket det iofs gör). När motkoppling blev en vedertagen teknik måste man nog säga att just den motiveringen tappade lite tyngd rent tekniskt... men marknadsföring är ju inte alltid baserad i objektiva, tekniska fakta. Eller?
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2019/11/19 :  08:35:54  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Det där skulle jag ha skrivit om jag hade kunnat.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000