HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audion Silver Night - fråga
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2019/07/22 :  19:31:11  Show Profile Send Anders47 a Private Message  Reply
Jag har en begagnad Silver Night 300B mkII hemma för provlyssning och har några frågor om den. Jag använder den just nu till ett par trögdrivna planarhörlurar med impedans 42 ohm. Det låter mycket bra, fast man får vara försiktig med volymkontrollen.

Jag har sett att det fanns en modell med omkopplare mellan 300B och 2A3. Min har ingen omkopplare (skriver min, verkar som jag redan köpt den!). Går det att någorlunda enkelt modifiera den för 2A3? Har ingen erfarenhet av detta rör ljudmässigt och vet inte om jag skulle föredra det men effektmässigt verkar det vara bättre anpassat för hörlurar än 300B. Går förstås också att göra en adapter med motstånd för att få bättre anpassning på volymkontrollen.

Ingångsrören är 6922 och då bör det också gå bra med E88CC. Men funkar det med E188CC?



peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2019/07/22 :  20:58:17  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Anders,
jag skulle skaffa en dämpsats/anpassning att sätta emellan SN och dina hörlurar. Någonting som begränsar den möjliga volymen. Som du har det nu OCH om något går sönder, så kan du få skadliga ljudvolymer och få hörselskador.

Vad gäller 6922 så är det samma rör som E88CC, det är amerikanarnas beteckning. Jag ser inget
skäl alls att stoppa i E188CC.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2019/07/22 :  22:13:53  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Erik Andersson kan bygga om den så att den blir omkopplingsbar mellan 2A3 och 300B. Åtminstone gjorde han det tidigare. Han är medlem här på forumet.Om du frågar honom om E188CC kommer han sannolikt att svara som peterh. Jag har testat E188CC i ett Edison One försteg som Erik också har konstruerat och byggt. Där satt i original Sovtek 6922. E188CC blev ingen hit för mig. Däremot lät 6N23P bra. Kvalitén/ skicket på olika rör kan ju skilja sig åt.

Peterh:s varning beträffande risken med hörlurar så som du praktiserar det har jag hört även från andra håll. Den ska man nog inte ta lätt på. Sådant som kan gå åt helvete gör ofta det. Det spelar ju ingen roll om hörlurarna ryker, men...

Min lekkamrat har en Silver Night. Den låter väldigt fint i hans setup. För hans del var den ett utomordentligt köp. Han köpte den begagnad av Erik.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2019/07/22 :  23:11:54  Show Profile Send Anders47 a Private Message  Reply
Tack för varningar och tips! Jag testar med en enkel adapter jag byggt. Det hade nog inte blivit av om jag skulle beräkna värden för motstånd och göra en box. Nu vet jag att det fungerar med mina grejor och då finns det bra skäl att gå vidare. Volymen kan man kontrollera men det är ju tänkbart att förstärkaren kraschar och skickar ut något på maxvolym. Det verkar dock ha blivit ganska vanligt bland hörlursfreak att använda effektförstärkare, vanligen utan motståndsboxar.

En annan möjlighet är att använda en Phonitor 2 som förförstärkare och även använda för crossfeed och volymkontroll från fjärr. Jag har en sådan men måste först göra en kabel XLR -> RCA.

Jag frågade om E188CC eftersom jag redan har sådana rör. Har nu bytt ut standardrören mot ett Amperex 6299 från 1967 som jag hade i mina gömmor. Det låter så bra att jag inte känner något omedelbart behov av att gå vidare.

Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2019/07/22 :  23:53:29  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag skulle kunna addera att det är onödigt att använda en 300B förstärkare till att driva hörlurar.
Det kostar i rör, som har en begränsad livslängd, och det är potentiellt farligt om man inte har en korrekt dämpsats.
Det kan vara listigare att skaffa en separat hörlursförstärkare, som kan ha E88CC(1) som drivkriaft till hörlurarna, då blir dte billigare drift och man riskerar inte öronen. 300B kan med fördel användas att driva ett par lättdrivna högtalare.
(1) Ett antal rör finns som kan ge den effekt, någon watt, man behöver, allt ifrån E88CC ECC82 till 12BH7 ECC99, alla i transformatorlösa kopplingar (OTL).

ett 300B rör kostar c:a 1500:-, och har kortare livslängd än E88CC som kostar 200:-
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2019/07/23 :  10:39:11  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Jag instämmer med peterh. Att använda en Silver-Night för hörlursdrift är mer våld än nöden kräver! I så fall bör motstånd på C:a 10 Ohm skruvas över högtalarterminalerna, och ett lämpligt seriemotstånd till lurarna kopplas in. Detta bla för att förstärkaren skall bli korrekt belastad.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2019/07/23 :  11:15:55  Show Profile Send Anders47 a Private Message  Reply
Jag har redan flera hörlursförstärkare. Tyvärr är det inte så enkelt att det räcker med att sortera upp det i hörlur-hörlursförstärkare och högtalare-effektförstärkare. Jag har också en gammal EarMax som är OTL med ECC81/ECC88. Det är en mycket trevlig hörlursförstärkare men den är helt otillräcklig att driva planarer med låg känslighet (Abyss 1266 i det här fallet).

Det där med effekt och risk för skada är inte heller enkelt, att man skulle vara skyddad om man har något med etiketten hörlursförstärkare. Jag gick igenom en lång lista över hörlurar och effektbehov. För 105 dB varierade det mellan 0.25 mW och 631 mW, alltså en skillnad på flera 1000 gånger i effektbehov. Att klara 105 dB i toppen är väl ett rimligt krav om man vill ha en medelnivå kring 80 dB. Jag lyssnar mycket på musik med stor dynamikvariation (modern jazz, modern klassisk musik). Den stora dynamikvariationen är en fördel när det gäller skaderisk, det är ganska tyst eller måttlig nivå den mesta tiden. Det borde vara större risk med dynamikkomprimerad pop

Många, antagligen de flesta, hörlursförstärkare har kapacitet att ge ljudnivåer som är mycket skadliga. Det finns inget automatiskt skydd och risken är nog större att bli skadad av att ständigt lyssna för högt än enstaka ljudknallar. Man bör definitivt undivka att utsätta sig för 120 dB ens under en enstaka sekund. Men man kan få det med en vanlig hörlursförstärkare.

Jag undrar litet om det är möjligt att få en sådan ljudknall genom att förstärkaren kraschar. Det kanske inte kan uteslutas men jag kan inte minnas att jag sett något exempel på det.

Jag har en hörlursförstärkare med rör som ger kanppt 1 W i uteffekt. Den låter bra med Abyss och kan driva upp ljudnivån till en skadlig nivå. Men har inte samma kraft och dynamik som Silver Night.

Jag har också en professionell hörlursförstärare, SPL Phonitor 2 som ger ca 3 W. Ungefär samma resultat som med ovannämnda rörförstärkare. En annan professionell hörlursförstärkare (Violectric V281, som jag inte provat) ger 4 - 5 W. Hög effekt på hörlursförstärkare tycks alltså inte vara något säljknep på entusiastmarknaden utan förekommer också på den professionella marknaden. Ingen jätteskillnad mellan Silver Night 300B med 7 W och ovannämna förstärkare. Om man ställer om Silver Night till 2A3 borde de hamna på ungerfär samma effekt.

Jag har inte helt utvärderat Silver Night ännu men kan konstatera att den ger mer kraft och tyngd och bättre dynamik än de hörlursförstärkare jag jämfört med. Då handlar det inte om att spela på högre ljudnivå utan om jämförelse på samma ljudnivå.


Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2019/07/23 :  11:28:44  Show Profile Send Anders47 a Private Message  Reply
Hej Erik!

Jag har inte alls uteslutit att montera motstånd. Det blir väldigt korta avstånd på volymkontrollen. Det går att ställa in ganska fingraderat men man får vara väldigt lätt på handen och ibland finjustera flera gånger. Max kl. 9 på inspelningar med låg ljudnivå, annars kl. 8.

Du har säkert inte tänkt på den som hörlursförstärkare men den fungerar bra som sådan för trögdrivna hörlurar. Silver Night klarar sig väldigt bra jämfört med hörlursförstärkare i toppklass.

Går det att ställa om den till 2A3? Handlar det i så fall om att byta någon komponent som rörtekniker på orten kan göra? Ändra bias?



Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2019/07/23 :  13:54:40  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
På nättransformatorn finns ett uttag för lägre spänning passande för 2A3. Men för din del medför det ingen skillnad, känsligheten blir den samma.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/07/24 :  15:03:38  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Ett lastmotstånd på utgången är inte i första hand för att dämpa utsignalen, det är för att ge rätt (eller nästan rätt) lastimpedans till slutrören. Om lasten är 42 Ohm på utgången, är det helt uppår väggarna för anoderna, om man antar att utgångstrafon är gjord för 4-8 Ohm högtalare.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2019/07/24 :  17:03:11  Show Profile Send Anders47 a Private Message  Reply
Ok, tack, jag ska installera motstånd.

Blir det bra med Panasonic metallfilm 10 ohm, +-5%, 5 W, max temp 200 C som parallellt motstånd över högtalarterminalerna? Och liknande 33 ohm seriellt?



Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/07/24 :  21:01:28  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Man borde nog matcha den utimpedans som stärkaren angetts att den har (vad det nu är). Effekttåligheten bör nog som du antyder ligga runt 5W. En serieresistans är som en dämpsats i detta fall och där borde man nästan kunna vara betjänt av en variabel resistans. 50 Ohm vridpot, kanske? Man får räkna lite... Om du tar ut 10 W över exempelvis 10 Ohm, så lär spänningen ligga på 10 V (AC effektivvärde). 10 V över 42 Ohm ger nånstans runt 2-3 W. Vet inte känsligheten på de lurar du nämner, men i de flesta fall är det en effekt på hörlurar som lär få trumhinnorna (och de små öronbenen) att bågna. Nu lär man ju inte köra på full volym, men det är heller inte alltid bra att ligga i de första graderna av vridning på volymratten... Beroende på hur volymkontrollen är byggd, så har man risk för lite diskanttapp i de allra lägsta registren, där man annars aldrig spelar om man kör med högtalare. Volympoten ger en serieresistans mot styrgallret i det reglerade steget = risk för diskanttapp i viss mån (beroende på byggmetod etc).
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2019/07/25 :  10:00:39  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Lampuraudio tar upp en intressant fråga, volymkontrollen den är att betrakta som ett nödvändigt ont. Det gäller att anpassa den på möjligaste sätt. Först har vi potentiometerns resistans den får inte vara för låg att den belastar tillkopplade enheter. Den får dessutom inte vara så hög att ingångsrörets dynamiska millereffekter påverkar frekvensgången för de högre registren. Dessa effekter (kapacitanser) ökar generellt med rörets förstärkningsfaktor. ECC88/6922 är i det avseendet ett snällt rör och har ingen nämnvärd begränsning av högre frekvenser vid 50 kohm potentiometer som används av Audion. Man kan även använda lågbranta rör med mycket låg förstärkningsfaktor tex. ECC82,6SN7 mm de har nästan inga millereffekter alls. men musikåtergivningen med dessa rör tycker jag och fler andra blir tämligen slätstruken och dynamiklös.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2019/07/25 10:03:20
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/07/25 :  10:36:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Jag instämmer med peterh. Att använda en Silver-Night för hörlursdrift är mer våld än nöden kräver! I så fall bör motstånd på C:a 10 Ohm skruvas över högtalarterminalerna, och ett lämpligt seriemotstånd till lurarna kopplas in. Detta bla för att förstärkaren skall bli korrekt belastad.


Är det så att förstärkaren på sikt kan ta stryk om man har totalt galen lastimpedans?
Vi argumenterade på annat forum med en person som hade 60-65 Ohms lurar anslutna till en kinaförstärkare och vi förstod att där fanns problem pga av impedansmissmatchningen, något den användaren inte riktigt ville ta till sig.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2019/07/25 :  11:49:52  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Hur det blir med kinaförstärkare har jag ingen kommentar. Men för att döda en Audion Silver-Night förfar enligt följande, Sätt volymen på max, lämna högtalarterminalerna tomma samt mata in distorisionsrik hårdrock samt lämna förstärkaren så i c:a 8 timmar.Vad som då sker är att den effekt som högtalaren skulle ta hand om stannar i utgångstransformatorn samt följaktligen värmer upp den brutalt och förmodligen orsakar kortslutna varv.Det har vad jag vet inte skett till dags datum. Men det finns ännu brutalare sätt som en kund till en Sterling för många år sedan skulle av någon anledning borra ett extra hål på baksidan, det ville sig inte bättre än att borren åkte rakt in i transformatorlindningen, mindre lyckat!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/07/25 :  14:09:51  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Med en alltför högohmig eller obefintlig last, kommer slutrörens anoder att jobba mot en närmast oändlig impedans (trafon är ju bara en impedansomsättare, den har inte egna värden på resp lindning, egentligen). Beroende på matningsspänning och rörtyp kan man helt enkelt skapa överslag om man driver på för hög signalnivå. Om förstärkaren har en motkopplingsslinga som omfattar utgångstrafon är riskerna mindre; en del triodslutsteg brukar byggas utan motkoppling (för det anses inte behövas av ljudmässiga skäl), så det kan vara värt att tänka på vad man gör.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2019/07/26 :  13:32:00  Show Profile Send Anders47 a Private Message  Reply
Jag har tidigare fått litet olika bedömningar av risken att koppla hörlurar till effektförstärkare. En rörexpert på ett annat forum menade att det kan skada transformatorn och att man inte ska göra det. Jag kunde inte bedöma denna persons kompetens och frågade en rörtekniker med otvivelaktig kompentens på området. Han trodde att risken var liten men hänsyn till den låga belasting det handlar om, varierar förstås min vi rör oss i omårdet 0,1 W medelbelastning.

Som jag tolkar Erik Andersson är Silver Night rätt stryktålig och borde klara det.

Jag var tyvärr tvungen att lämna tillbaks förstärkaren och experimentet kunde inte slutföras. Det är litet omsättningstid i att lära sig om adaptrar och få motstånd levererade, jag har inget lager att ta ifrån. Jag har dock en annan mindre rörförstärkare som jag kan prova med senare (push-pull).

Jag kunde konstatera att det var klar skillnad på ljudet när förstärkaren drev högtalare och hörlurar, med båda förstärkarna. Det indikerar att det inte är optimalt att driva hörlurar utan adapter med motstånd. Ljudet kan i ibland bli "häftigt" men det handlar nog mest om förvrängningar på grund av felaktiv impedansanpassning.

Det var intressant att prova och man lär sig en del.


Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2019/07/26 :  16:02:33  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag vill addera att för att driva hörlurar skall man skaffa en dedicerad hörlursförstärkare. Inte använda en förstärkare avsedd att ge mera effekt, det blir bara en dålig kompromiss.
Vissa preamps har en hörlursutgång, saknar man det så en ett drivsteg att driva en hörlur en relativt billig och enkel anordning.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000