HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 B1 Buffer with Korg triode
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2019/07/20 :  18:44:42  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Dags för ett nytt försteg och då valde jag att bygga Nelson Pass B1 Buffer with Korg triode.

Jag har beställt ett B1 BUFFER WITH KORG TRIODE PCB + FAIRCHILD JFETS från DiyAudioStore.

Väntar på leverans och hoppas få det under veckan som kommer nu.

Har börjat fundera på nätdelen den ska ha 24Volt och hur jag får en stabil 24Volts matning.
Har tittat lite på en 7824 och LM317 vilket skulle ni välja av dessa eller finns det bättre förslag som ni skulle rekommendera.

//Niklas

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/07/20 :  20:24:20  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En shunt-regulator är inte speciellt mycket mer komplicerad än en "vanlig"
Den är snabbare (aktiv över ett bredare band) och har mycket låg utgångsimpedans (0,2 Ohm) Att den aktivt ger ett konstant strömdrag från trafon känns också som en vettig sak.
Denna fungerar perfekt i min B1
Man kan även sätta en kondensator från (1) på TL431 till +20 vilket ytterligare förbättrar dess hf-prestanda. Filtreringen är: C-R-C-R-C-shunt regulator-C,


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2019/07/20 20:33:27
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/07/21 :  10:27:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
KUL! Vi följer ditt projekt.

Jag byggde Peter Milletts variant.
Hans maskin (PCB+Nu-tube) säljs på eBay. Dessutom hade han kommit med en balanserad version.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2019/07/22 :  11:04:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hur mycket effekt tål TL431?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/07/22 :  12:10:54  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Bernt.
Det finns ett otal olika kapslingar med olika power-ratings. Max-värden brukar dock anges till 37V resp. 150mA (inte samtidigt dock)
I min B1 så valde jag att shunta ca 2 x tomgångsströmen i B1, dvs ca 20 mA @ 20V (0,4W). Jag tror den TO-92 kapsel jag använde skulle klara detta (blir ljummen). Men för säkerhets skull så tryckte jag på en liten kylare. Man skulle säkert lika gärna trycka den plana sidan av TO-92 kapseln mot mönsterkortet eller någon annan värme ledande yta.
Google har ett otal varianter där TL431 agerar driver till en effekttrissa om man behöver shunta mer effekt.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2019/07/22 :  22:46:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
OK. Det verkar vettigt. En gång i tiden så använde jag TL431 kaskodkopplad med ECC81 för en högspänningsshunt. Det funkade rätt bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2019/08/04 :  10:46:32  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Tack för alla förslag.

Jag hittade en super regulator hos Sjöströms Audio som jag har beställt.
http://sjostromaudio.com/pages/index.php/hifi-projects/142-ssr01-sjoestroem-super-regulator

Jag hoppas den ska fungera bra till min B1 Buffer.

//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2019/08/10 :  13:36:15  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Nu har jag fått alla komponenter.



Har även hunnit monterat ihop den.
Jag har monterat in den i min BA3 försteg så jag kan prov lyssna lite.



//Niklas
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2019/08/10 :  23:39:36  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Hur låter det om du jämför med din BA3?

DIY och rör.
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2019/08/11 :  09:50:43  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Svårt att säga men den är tystare och mycket lugnare på något sätt lite mindre bas men inget jag saknar.
Jag har bara hunnit spela några timmar på den men den har ett väldigt trevligt ljud i sig jag gillar vad jag hör
Jag kommer nog köpa in någon ny låda och nätdel så jag kan montera ihop BA3 igen så kan man jämföra lite mer.

//Niklas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000