HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Den 'lilla' skillnaden med SACD ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2019/07/07 :  08:36:15  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag har börjat lyssna mer på SACD (måttlig HiRes) och har märkt skillnader mot CD 44.1kHz16bit. Men i mitt tycke är det svårt att kvantifiera förbättringen. Vid snabb jämförelse hade jag tidigare t.om. svårt att höra skillnad. Sedan började jag senare märka skillnader och nu föredrar jag alltid HiRes framför CD alltid då det går att välja. HiRes är 'naturligare' (klangriktigare) och går jag nu tillbaka till CD så upptäcker jag att jag mister en hel del. Men utan längre tids jämförelse kan jag förstå att det vid snabb lyssning kan tyckas att SACD inte ger så mycket mer.

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2019/07/07 :  14:04:58  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Jag lyssnar mycket på SACD.

Man pratar ofta om format när begränsningen kan vara i utrustningen! Alla har olika förutsättningar att spela upp formatet! Det kan också vara en dålig inspelning vilket också händer.

En bra inspelning på SHMSacd låter mycket bra här hemma

Music Isn`t my hobby It`s my passion

Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2019/07/07 :  15:45:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag håller med dig helt Martin. Det är svårt att sätta fingret på förbättringarna, jag brukar också säga att det låter naturligare. Ingen idé att ge sig in i diskussioner med de som hävdar att det inte finns någon hörbar skillnad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2019/07/07 :  18:23:26  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Nå väl govinda, jag medger att alla kockar som kokat ihop soppan på SACD skivan visst har betydelse för (väl)ljudet. Det borde vara straffbart för billighets-skivbolag att ge ut 16bit44kHz inspelningar från 90-talet på SACD, nu har jag blivit försiktigare och försöker kolla ordentligt före köp. Sedan har jag också några 24bit44.1kHz inspelningar som nästan också borde vara straffbart.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2019/07/07 :  18:27:46  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Björn-Ola, min tanke med mina upplevelser var just att man inte skall förhasta sig om man inte genast fattar vad SACD ger, vid längre lyssnande och jämförande blir man nog så småningom medveten om att SACD kan vara bättre om allt stämmer. Denna inte genast helt solklara förbättring har säkert bidragit till att SACD har blivit nischat.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2019/07/07 :  18:43:49  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Tyvärr är jag helt säker på att jag inte äger en enda SHM SACD. Detta var något nytt för mig som jag träffade på vid googlande.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2019/07/07 :  22:50:07  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Sacd kommer väldigt långt längre än vad man kan tro!
MartinN du får gärna komma hem å lyssna om du har lust och möjlighet

Jag kan ge ett exempel Jag har Black Sabbath Black Sabbat från 1970

Har den på ShmSacd Den är helt fantastisk det känns som Ossy å grabbarna
har flyttat in galet bra

Mvh



Music Isn`t my hobby It`s my passion

Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/07/08 :  15:15:58  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Instämmer helt med SACD preferenserna. Personligen tycker jag det är svårt att #8221;höra#8221; skillnad, men jag blir alltid sittande avsevärt längre med SACD-material i streamern (jag rippar till .DSF och spelar upp filerna.)
Skillnaden är större med en DSD-arbetande DAC! Och de utgåvor från Japanska SHM är ofta mycket trevliga! (Jag har en del själv men har också bytt till mig rippar av SACD, bl.a. Yes, Genesis, Black Sabbath, Police och liknande)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2019/07/08 :  17:22:16  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag spelar en hel del SACD och då främst klassiskt. Ibland hör jag ingen skillnad alls och ibland hör jag skillnad. Jag misstänker att olika mastrar förekommer och att jag ofta sitter och bedömer olika mastrar istf format.
För övrigt måste man väl få tycka olika om man hör eller inte hör skillnad.
Personligen tycker jag att största behållningen med SACD är flerkanaligheten när den förekommer, men nu när streamingen tar över försvinner väl det materialet.
Det enda viktiga jag egentligen har att säga är att man ska vara på sin vakt när det gäller hi-res. Det förekommer lurendrejeri/bedrägeri med hires-filerna oftare än man tror. Jag har hört hi-res bestående av 16/44,1 uppsamplat till typ 24/96 eller högre så många gånger att jag vill framhålla detta till dom som inte redan vet det.
Man kan analysera filerna själv, men man måste ha speciella program till datorn.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2019/07/08 :  21:10:41  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
quote:
Man kan analysera filerna själv, men man måste ha speciella program till datorn.


Berätta ! Berätta !
Jag har spek och SonicVisualizer och LTS MasVis.
Jag 'antar' att man inte kan komma åt SACD datan från en SACD, tyvärr bara för WAV och FLAC filer.

Själv har jag med klassisk musik stött på 16bit44.1kHz på SACD skivor, detta som åtm. var skrivet i skivhäftet.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2019/07/10 :  12:58:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag köper bara nyinspelad klassisk musik i highres. De gånger jag köpt rockmusik i highresformat har jag blivt besviken. Dåligt ljud blir inte bättre för att det är highres och tyvärr förstörs mycket musik idag genom den hårda dynamiska komprimeringen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2019/07/10 :  16:56:37  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Håller med

Ni som kan rippa DSD till ett i en mediaspelare spelbart format; Hur gör ni?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2019/07/10 16:58:36
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2019/07/10 :  17:45:27  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
För att rippa SACD tycks det vara nödvändigt att hitta en viss modell av multispelare av märket OPPO, Pioneer eller PS3. Men så småningom när försäljningen av SACD tynar bort kommer någon säkert med en enklare åtgärd.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000