HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Citroën tråden
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2019/07/05 :  14:01:16  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Så, då har jag passerat ett år med min första Citroën. Trevligt på alla sätt, superb komfort, skön att köra och mindre krångel än väntat. Modellen är en C5 mk2 V6 3.0 från 2005. Köpte den kontant av en gammal tant i Norrland. 15.000 mil, har nu gått 16.200. Snittförbrukning ca 0.9.

Har bytt:
*Olja Total 9000 och Bosch filter
*Tändstift Bosch Platinum
*Bosch luftfilter
*Styrleder
*Stabilisatorstag

Nästa steg blir att byta atf-olja i automatlådan om en vecka. Sitter en 6-växlad toyotalåda i den.

Tänkte samtidigt byta spindelleder och bussningar till bärarmarna. Håller just nu på att tillverka ett specialverktyg för att få loss lederna. Ska enligt utsago sitta som berget.

Summa summarum, om man inte är född med tummen mitt i handen har det varit ett ganska billigt bilår.

Vive la baguette!


-

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2019/07/05 :  15:08:46  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Får se om den här industrikopplingen kan konverteras till en urtagningshylsa..

https://photos.app.goo.gl/o8SEN737yyeKqKieA

-
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2019/07/05 :  15:22:07  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Förlagan är den här..



-
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4430 Posts

Posted - 2019/07/05 :  17:16:35  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Jag har haft Citroen,superb komfort.
Lederna på de flesta bilar sitter som berget.
Hade en Toyota Aygo som det skulle lossas
led på,,jag löste det inte.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2019/07/05 :  18:02:05  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Jo jag vet, har en stor BMW "panzerwagen" veteran som jag bytt hela framvagnen på, ett jobb för en gorilla med gasbrännare och 3meters hävstång..
Har varit på Biltema idag och köpt ett gäng kapskivor till vinkelslipen. Behövs nog när jag ska sätta tänderna i stålkopplingwm som ska bli hylsverktyg..

-
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4430 Posts

Posted - 2019/07/05 :  18:21:51  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

quote:
ett jobb för en gorilla med gasbrännare och 3meters hävstång.

Det hade hjälpt.
Jag var orolig att jag skulle ha sönder ngt annat.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2019/07/06 :  14:18:29  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Jag har missbrukat Citroën över tio år nu. Har en C5 2010 som jag får lägga ut för mycket slantar på, mycket beroende på bristande underhåll från tidigare ägare.
Tror jag har haft 5-6 xantia, ett par-tre Xm, Bx och Gs.
De har en del småfel, mest med elen, men i övrigt har jag varit mycket nöjd med driftskostnaderna och komforten.

Rör...
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2019/07/06 :  14:48:35  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Ja, då har du hunnit med en del..
Var ytterst nära att lägga beslag på en CX Pallas för något år sedan. Ångrar idag att det inte blev av. Men man kan inte ha allt..

-
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2019/07/19 :  16:02:17  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Är det inte C5 som har handbromsen på framaxeln, därav vajrar som ideligen böjs, ingen bra idé.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2019/07/19 :  16:44:57  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
SAAB 99/900 hade också handbromsen på framhjulen.
Smart ide, man slapp en separat handbromstrumma som kärvade och
använde i stället ordinarie bromsok/skivor.
På köpet fick man en handbroms som var "säker" att använda som
nödbroms.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2019/07/21 :  19:06:14  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Handbroms via bromsklotsarna finns sedan länge, men de flesta har det på bakaxeln, nöter mindre vajer samt att du har en stor fördel i manöverbarhet, är det halt och du vill väja för något är det bakdelen du vill flytta för att styra undan för hindret, låser du framaxeln går du obönhörligt rakt fram.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2019/07/21 :  19:26:35  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Nja goldfinger, du missar två viktiga aspekter :
- att bromsa på framhjulen är myckst effektivare än att bromsa bakhjulen
- saab använde ordinarie bromsskivor till handbromsen, visserligen via en mer komplicerad mekansism där man behövde en specialnyckel för att "skruva tillbaka" justeringen vid byte av bromsbelägg. Men man hade ingen som helst separat bromstrumma. En separat bromstrumma som inte används ( många bilister mig själv inkluderad) använder sällan handbromsen, och då rostar skiten ihop.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2019/07/21 :  20:40:59  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
saab använde ordinarie bromsskivor till handbromsen


Är det parkeringsbroms på bromsskiva används befintliga klotsar till både färd och parkering.
Är det parkeringsbroms i trumma används separata bromsbackar, så tillvida inte färdbromsen också är trumbroms, då används samma backar både till parkering och färd.

Nästan ingen bil har P-broms genom trumma längre.


quote:
att bromsa på framhjulen är myckst effektivare än att bromsa bakhjulen


Om vi pratar färdbroms ja, men som parkeringsbroms har det alls ingen betydelse eftersom bilen står stilla, ingen viktförskjutning framåt som under inbromsning i färd.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2019/07/21 :  20:53:32  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
saab använde ordinarie bromsskivor till handbromsen, visserligen via en mer komplicerad mekansism där man behövde en specialnyckel för att "skruva tillbaka" justeringen vid byte av bromsbelägg


Man pressar kolven inåt samtidigt som man roterar den, så går det till även idag när man byter klotsar på den axeln som har den kolvstyrda p-bromsen.
Är det däremot el-assisterad p-broms så kör man tillbaka kolvarna på elektrisk väg med små elmotorer som styr kolvarna.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2019/07/29 :  22:00:06  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Spindelledsbytet gick bra tillslut. Dock ett gräsligt jobb, på alla plan. Tog en hel helg. Värmning med brännare, slägga och järnkil samt 2 meters rör som förlängning till hylsskaftet och det släppte till slut.

Skaffade först 50mm rör med 4mm godstjocklek för att kapa till som urtagningshylsa, med facom hylsan ovan som förlaga. Sedan en stor rörtång. Den första tången drog jag av ena käften på, så jag skaffade en större. Sedan fördärvade jag tre av de hemmagjorda urtagningshylsorna på raken - för mjukt stål. Sedan blev det 2 timmars arbete med slipen för att göra en hylsa av en rostfri hydral industrikoppling. Trädde sedan på in 46mm hylsa i bakkant. Hylsskaft, hävstång och tog i tills det snurrade. Då gick det..

-
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2019/07/29 :  23:13:03  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Du är en ihärdig man, coldcut. Min Citroën-mek tog 400:- för det jobbet. Då inkluderade han materialet. Han är pensionär med mycket tid. Jag känner mig inte lika nöjd över min prestation som du troligen gör...
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2019/07/30 :  01:07:57  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Har bytt en spindelled på mina Citroëner genom åren, min första xantia. Ett träningspass minst sagt.
Ska byta gasklockor på min nyköpta xantia imorgon. Sen är det bara att sväva vidare till låg kostnad.
Ingen värdeminskning på en gammal bil, billig försäkring och otroligt låga reservdelspriser!

Rör...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000