HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 QSC USA900
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2019/06/29 :  17:37:03  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Har fått tag på ett QSC USA900 som jag har lite funderingar över.
Har fixat olika varianter av QSC steg och upplevt dem som väldigt bra och trevligt ljud i.
Så min fråga är vad är det för koppling man ser i schemat för det är ingen vanlig koppling jag känner igen.
Är det någon annan som har testat dessa steg vad tycker ni om det.

Här är en länk till schemat http://bee.mif.pg.gda.pl/ciasteczkowypotwor/SM_scena/QSC/qsc_usa-400_900_1310.pdf

//Niklas

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/29 :  19:02:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om jag inte missförstår allt totalt så påminner det en del om Dynamic Precisions steg.



Flytande nätdelar och jordat mellan utgångstrissorna. Det ser ut som en sourceföljare men har rejält med spänningsförstärkning.

Det är lätt att driva från en OP-amp som då inte behöver svinga hela spänningssvinget som högtalaren ser.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2019/06/29 :  20:50:33  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Konstruktionen som sådan härstammar från series one (1100 1200 1400 och 1700) som lanserades 1982 och som blev Dolby Labs referens, så herr Quilter vet vad han gör (han har ju skägg) :) jag köpte själv som första riktiga PA steg (efter ett antal billiga snedsteg) ett USA850, föregångaren till 900, vet ej hur stora skillnaderna är, minns att jag gillade hur det lät, maffigt och muskulöst men även subtilt, svårt att beskriva, men det lät större än det var effektmässigt och det small när det skulle smälla, inte ett snällt "tjoffs" (i musiken då alltså) minns jag att jag tänkte, bytte det senare med lite pengar emellan mot ett QSC EX4000, det lät fantastiskt och verkade aldrig nå sin gräns, en tidig personlig referens, tog tom. med det Dennis Brunby's hifi i Kalmar för att lyssna på ett par Sonus Faber, han lät mig aldrig använda det i butiken trotts att jag bedyrade at det var det säkraste steget för högtalare på plats...

Det såg rätt slitet ut, lite stelnat öl, roddar dregel och gitarrhugg... till hans försvar, men det är ju insidan som räknas eller...

Till dags datum är QSC PLX2402 min referens när det gäller slutsteg, har haft 3st, fasen vet varför jag givk vidare, det har inte blivit bättre sedan dess....

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2019/06/29 20:53:39
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2019/06/30 :  10:21:55  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Har kollat in flera ritningar på mer nyare steg och tittade på QSC och Behringer och när de står klass AB så verkar det vara denna typ av konstruktion.

Det jag inte förstår hur signalen går i denna koppling nu är jag ingen expert på detta men att följa ett vanligt Hifi klass AB stegs signalväg har jag inga problem, med men denna koppling verkar konstig det verkar som signalen inte går igenom sluttrissorna.

Nu när jag har börjat gilla det det jag hör med dessa steg så skulle jag vilja testa mer.
Vilket försteg ska man försöka skaffa så man kan testa lite mer vad skulle ni rekommendationer man testar.

//Niklas
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/30 :  10:27:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
med men denna koppling verkar konstig det verkar som signalen inte går igenom sluttrissorna


Tänk dig nätdelarna som två batterier som "flyter" i förhållande till jord. Sluttrissorna modulerar nätdelarna så utgången är kopplingspunkten mellan de två nätdelshalvorna istället. Inte helt olikt en circlotron-förstärkare.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/30 :  11:01:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Jag vet inte om denna morgontrötta skiss hjälper, men det är ett försök.

Jord är som den vassa spetsen på en passare som sedan resten av förstärkaren jobbar runt.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/30 :  11:14:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Med mätpunkten dvs utgången inritad.
Skönt att min morgontrötta krets åtmindstånde fungerade i spice.
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2019/06/30 :  11:23:16  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Här är en bild på QSC så signalen är från +-76volt genom kondensatorn ut till högtalaren.



//Niklas
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/30 :  11:47:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Japp. Det är korrekt.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/30 :  14:04:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Ett något mindre morrontrött exempel.

För att göra kretskopplingen lättare att förstå och mer överskådlig så har jag här simmat fram en enkel inverterad Nelson Pass Zen-förstärkare och visat på insignal och utsignal. Den är inte optimerad på något sätt, utan det är bara en enkel förstärkare för att visa på funktionen.

Nätdelarna och kondingarna är lokalt stabila spänningar som optimalt sätt inte varierar något, men som båda kan puttas och dras gemensamt upp och ned i förhållande till jord av uttrissan (IRFP250 i detta exemplet).

Precis som du skulle kunna parallelförflytta en vanlig förstärkares utgång plus eller minus ca 12 volt genom att koppla ett bilbatteri mellan förstärkarens utgång och högtalarens pluspol. Bilbatteriet är alltid sina 12 volt mellan sina poler, men det kommer att svänga upp och ned med förstärkarens utgång. Nu rekomenderar jag såklart inte att skapa 12 volt DC-offset med hjälp av ett bilbatteri, då det sällan leder till nått bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000