HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mycket frågor angående elementbyte i ett par högt.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2019/06/17 :  23:11:06  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Här har ni min systers högtalare som hon älskar över allt annat pga de är mycket mörka i klangen och har ganska fet basåtergivning för att ha så små element. Dvs.http://qln.se/discontinued-models/606-2/
Jag var första ägare på dessa https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=57914 och hon har har använt dem mycket flitigt i 15 år då hon är musik nörd så stereon går ofta och det spelas högt. Hon älskar gammal skrammel hårdrock som aldrig skulle spelas på dagens mässor pga ljudkvalitenElementen verkar okej, (men jag fattar inte att de ännu funkar) men det finns ett litet hack i gummiupphängningen på en bas. Ser ut som om någon skärt ett litet hack på några milimeter. Men de funkar fortfarande och jag undrar vad som kan vara värt/möjligt att göra för att de skall fortsätta att leva.
1. Klicka lite superlim på den lilla skadan, och hoppas de håller.
2. Byta ut basarna men mot vad som har samma ljud, orginalbasarna är Vifa TC18WK-69-08 och finns inte att köpa längre.
3.Om jag får råd så skulle jag vilja köpa något nyare begagnat med liknande ljud. (eller köpa ett par beg. 606 till, lär inte kosta mycket och ha de gamla som reservdelsburkar om något element ger upp totalt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2019/06/17 :  23:21:29  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Superlim blir stelt, det finns gummilim att använda. Byta ut basarna är en sista åtgärd
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/18 :  08:26:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Liquisole är mycket bättre till skadade gummiupphängningar. Är det skumupphängningar så kan lösningsmedlet i Liquisole förstöra den. Testa försiktigt i så fall.

https://m.clasohlson.com/se/Rubberfix-Casco-50-ml/35-1300-2?gclid=EAIaIQobChMI4K7azrLy4gIVkOmaCh3D7w4VEAQYAiABEgLuWfD_BwE
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/18 :  10:25:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://loudspeakerfreaks.com/datasheets/peerless/830657.pdf

Elementen ser ut att vara någon variant av detta element.

Din beskrivning av lite "mörk och bastung" återgivning stämmer finfint in på det lite högre Qvärdet och den från 200 Hz lätt fallande och rätt väluppfostrade tonkurvan (hög inre dämpning i kon och upphängning).

Kan du mäta av lådans yttermått och basreflexportens diameter och längd så kan jag snabbt köra dessa element genom Hornresp.

Elementen kostar inte värst mycket, och passar dem bra enligt sim och talspoleresistans (4 eller 8 ohm) så borde de funka riktigt bra som ersättningselement.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2019/06/19 :  18:46:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
4. Se om någon högtalarreparatör kan få tag i lämpliga kanter och byta dem.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/06/20 :  09:27:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
4. Se om någon högtalarreparatör kan få tag i lämpliga kanter och byta dem.

https://www.hogtalarservice.se/

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2019/06/20 :  22:47:11  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Velar lite över hur jag ska göra......

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/06/21 :  12:57:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Köp ett par billiga MGR-element från Ljudia. Tjejer vet ju ändå inte hur bra ljud ska låta .... <duckar>
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2019/06/23 :  15:18:57  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Köp reparationssats med kanter och dammkåpa. Det går inte att få tag på gummikanter längre, så det får bli skumkant. Det braiga är att moderna skumkanter håller mycket bättre än gamla. Det finns videos på youtube som visar hur man gör. Det viktiga är att shimsa talspolen så du inte får skrap efter renovering

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2019/06/24 :  18:51:36  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
Jag skulle inte alls byta element. Det lilla snittet/hacket skulle jag laga enligt tidigare rek. Den påverkan är säker mindre än om hela upphängningen ska bytas, inkl dammkåpa.
Jag har själv gjort så tidigare, men minns nu inte om det var det limmet jag använde.
Billigt och bra och hon riskerar inte att få ett annat ljud än det hon nu har ;)

Edit: var f*n är glasögonen... kan ju inte skriva...

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2019/06/24 18:54:01
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2019/06/24 :  22:20:08  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Lutar åt det Larsen då syrran har noll med pengar, men vi får se vad jag bestämmer mig för till slut då Circlomanens alternativ kan vara något.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2019/06/24 :  22:59:27  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Laga med lim nu och undersök andra alternativ om det mot förmodan inte skulle hålla.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2019/07/08 :  18:47:47  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
https://hifitorget.se/visa_annons.php/qln_606_med_med_ekplattor_och_spikes_77324.htm

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000