HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hi-res material, äkta eller uppsamplat?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2019/04/18 :  22:19:15  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Hej, finns ju gott om nätbutiker som säljer högupplöst musik för nedladdning numera. Men hur vet man om ex. en 24/96 fil inte bara är uppsamplat material från t.ex CD?
Går det att kontrollera på något sätt?

-

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/04/19 :  09:17:26  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Inte ett direkt svar på din fråga, men köp den musik du vill ha.
Allt över 24/48 är i princip oskiljaktligt från 24/48.

Jag lyssnat på samma fonogram i både CD-upplösning (16/44,1) och högre upplösning (24/96).
Vid den första medvetna lyssningen i 24/96 märkte jag genast den högre detaljrikedomen mm mm, men hörde vid en lyssning i 16/44,1 exakt samma detaljrikedom mm mm.
Mina sinnen var helt enkelt mer öppna och skärpta vid 24/96-lyssningen och fortsatte vara det vid 16/44,1-lyssningen.

Detta till trots köper jag ändå 24/96 där det så erbjudes.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2019/04/19 :  09:34:50  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
quote:
Inte ett direkt svar på din fråga, men köp den musik du vill ha.



Jo, det gör jag alltid. Tanken var väl mer att jag gärna vill ha det jag betalar för. Kan ta ett ex:

ELP - Tarkus 24/96 Download - $28
ELP - Tarkus CD - 149kr
ELP - Tarkus Vinyl - 239kr

Tycker ovan påvisade tendens är ganska vanlig, "hi-res" download är inte sällan dyrare än både CD och Vinyl. Känns bakvänt, i synnerhet om det inte går att bekräfta om det högupplösta materialet skiljer sig på något sätt.
I exemplet ovan blir väl visserligen diskussionen akademisk ur ljudsynpunkt, då originalet spelades in 1971, men känns å andra sidan fånigt att betala för en massa digitalt tomrum.


-
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/19 :  09:48:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det är en svår fråga du ställer.

Om matrialet bara är omsamplat så lär det väl knappas finnas något över 44/48khz, eller tänker jag fel? Om det är sådant du vill kolla/fånga så är spek ett lättanvänt verktyg.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/04/19 :  10:22:38  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag köper inte downloads som är prissatt i samma härad som fysiskt media. Det är digitala kopior som har en distributionskostnad som ligger mycket nära noll, oavsett om materialet är uppsamlat eller kommer från bra ADC-konverteringar. Jag anser att artisten skall ha en ersättning som är skälig, men det är ju jäkligt svårt att definiera.

I princip köper jag bara downloads numera från Bandcamp (de säljer även fysiskt media men det är jäkligt roddigt och dyrt att köpa t.ex. Rymdens vinylplatta via dem, det blir moms och tullpåslag eftersom Bandcamp är amerikanskt och Rymdens vinyler distribueras från Norge)
Anledningen är att bandcamp är en organisation som är uppbyggd av artister, för artister och i stort sett hela ersättningen går till artisten.

Om man däremot har en DAC som låter bäst med vissa samplerates eller format är det idag enkelt att uppsamla eller transcoda och då tycker iaf jag att det i princip kvittar om filen är en DSD64 eller en RedBook rip eller en 24/192 från Qobuz...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2019/04/19 :  11:12:10  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
quote:
Om man däremot har en DAC som låter bäst med vissa samplerates eller format är det idag enkelt att uppsamla eller transcoda och då tycker iaf jag att det i princip kvittar om filen är en DSD64 eller en RedBook rip eller en 24/192 från Qobuz...


Detta håller jag helt med om. De digitala musikformaten idag är en fullständig djungel av förkortningar och påståenden som är svåra att ta ställning till annat än med vad som kommer ut ur den egna anläggningen.
Lyssnar själv mest via hörlurar och dap nuförtiden. Tror att jag ev. kan höra viss skillnad ibland på olika digitala utgåvor, men tillskriver detta musikspelaren, precis som du säger. Tydligast blir detta på dsd material där spelaren är tvungen att konvertera det till pcm innan det når mina öron. Men skillnaden är minimal, kanske beror på humöret rent utav #128513;

Vad jag ibland hoppas på med hi-res, är att det är en remastrad, bättre variant på en usel CD utgåva som gör det lönt att betala. Men hittills har jag blivit besviken.

-
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/04/19 :  12:32:56  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Jo, det gör jag alltid. Tanken var väl mer att jag gärna vill ha det jag betalar för. Kan ta ett ex:

ELP - Tarkus 24/96 Download - $28
ELP - Tarkus CD - 149kr
ELP - Tarkus Vinyl - 239kr

Tycker ovan påvisade tendens är ganska vanlig, "hi-res" download är inte sällan dyrare än både CD och Vinyl. Känns bakvänt, i synnerhet om det inte går att bekräfta om det högupplösta materialet skiljer sig på något sätt.
I exemplet ovan blir väl visserligen diskussionen akademisk ur ljudsynpunkt, då originalet spelades in 1971, men känns å andra sidan fånigt att betala för en massa digitalt tomrum.


Aha, jag trodde att du menade nyinspelade fonogram.

quote:
I princip köper jag bara downloads numera från Bandcamp


Ja, jag letar där först. Deras sida är dock lite skum för tillfället.
Gjorda köp den senaste tiden syns inte, exempelvis Billie Eilish.
Syns i telefonen dock.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2019/04/19 :  13:17:46  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
quote :
ELP - Tarkus CD - 149kr
ELP - Tarkus Vinyl - 239kr

/quote


Jag kan känna mig nöjd som har bägge dessa i hyllan. LP är en
originalutgåva.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/04/19 :  16:04:50  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
hoppas på med hi-res, är att det är en remastrad, bättre variant på en usel CD utgåva som gör det lönt att betala

Och oftast konstaterar man att original-CD'n är den som fortfarande har ett dynamiskt omfång som faktiskt antyder en levande inspelning... Sen kan de vara lite tunna och "fräsiga" ibland, men det är sällan iaf jag tycker att remasters är de som låter bäst.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2019/04/19 :  16:29:19  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply

quote:
Och oftast konstaterar man att original-CD'n är den som fortfarande har ett dynamiskt omfång som faktiskt antyder en levande inspelning... Sen kan de vara lite tunna och "fräsiga" ibland, men det är sällan iaf jag tycker att remasters är de som låter bäst


Ja, faktiskt.
Sen har det ju dykt upp en massa nya standarder som är förvirrande.

MQA - Master Quality Authenticated - Codec för hifikomprimering
MQS - Master Quality Sound - samlingsnamn för okomprimerad hifi av hög ljudkvalitet

Sen finns ju Bluespec-Cd som är mer av en tillverkningsprocess lånad från Blueray

Plus en massa nya trådlösa överföringsformat man inte orkar ha koll på.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2019/04/20 :  10:15:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Min lilla erfarenhet av highres när det gäller rockmusik är inte goda.
Med klassisk musik är det något helt annat.
Nya inspelningar låter ofta mycket bra. Jag köper numera oftast klassisk musik från eClassical eller Prestö.
https://www.eclassical.com/
https://www.prestomusic.com/classical
Skillnaden i ljud mellan 16 och 24 bitar är inte jättestora, men det finns en större naturlighet i ljudet från 24bitar.
Även gamla inspelningar härifrån har jag positiva erfarenheter av:
https://www.highdeftapetransfers.com/
De gör nya överföringar från masterbanden och det är, där jag testat, natt och dag skillnader mot de överföringar som gjordes på 80-talet.
Jag har ett exempel, Holst Planeterna med Karajan. På cd låter det som stråkarna är en plastig synt. Inte underligt att cd fick dåligt rykte. Det var nog inte spelarnas fel utan dåliga digitaliseringar. Den nya överföringen låter mycket bra.

Jag tror att man kan se om det är uppsamplat genom att lägga in filen i exempelvis Audacity och se om det finns information över 20 kHz.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2019/04/20 :  10:55:38  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
quote:
Aha, jag trodde att du menade nyinspelade fonogram


Jag menar väl alla sorts inspelningar, nya som äldre. Råkade bara bli ELP - Tarkus som ett exempel.

Den här sidan säljer enbart högupplösta format, och uppsamplar aldrig material enligt egen utsago. Finns ca 1500 album för närvarande i butiken.
DSD256 verkar vara det mest avancerade formatet, 60min av det verkar ta upp till 10Gb i utrymme. Finns även multichannel.

https://www.nativedsd.com/information/quality-channel

Edit: Sitter man med mobil enhet får man välja 'datoranpassad webbplats' i telefonen för att komma åt sidan.


-

Edited by - coldcut on 2019/04/20 10:58:14
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/04/20 :  11:54:20  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag har en del från NativeDSD beroende på att det följde med åtta valbara fonogram när jag köpte DAC:en via dom.

Proprius Records Audiophile Best,
8 Ensembles in 1 Bit,
Smoke & Mirrors - Vanish,
Natural Jazz Recordings,
As You Like,
Lush Life,
The Andy LaVerne Vibes Trio samt
Smoke & Mirrors.

Säkerligen bra ljudkvalite, men knappast lyssningsvärt.




Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2019/04/20 11:59:26
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/04/20 :  17:38:21  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Tidal - 199:-/månad + en hel flock med låtar till...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2019/04/20 :  19:39:57  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Märker du någon skillnad till det bättre då? Är lite hausse kring MQA tekniken. En del nya DAP spelare verkar ha inbyggt hårdvarustöd till och med.

Har sneglat på Tidal Masters. Har Deezer idag, mest för att det är den tjänst där du får flest separata användarkonton för samma peng.


-

Edited by - coldcut on 2019/04/20 19:41:44
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2019/04/21 :  13:17:52  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Tog en gratismånad på Tidal, ska bli intressant! Gäller bara att hitta en MQA kompatibel dac till mina Quad Era-1. Funderat på Audioquest Dragon fly Black, som verkar vara den billigaste lösningen.

Kikade över på head-fi och där har det pågått diskussioner om MQA och Tidal ett bra tag. Åsikterna är olika, med låsta trådar som resultat.

Påminner om gamla tider när faktiskt.se var i livet..

Edit: Ingen som har en Audioquest Dragonfly Black liggandes till salu? OBS! Måste vara version 1.5 inte 1.0.

Edited by - coldcut on 2019/04/21 13:25:56
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/04/21 :  14:42:58  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Helt ärligt tror jag inte din värld kommer tippa över åt varken det ena eller andra hållet baserat på din upplevelse av en AQ DF Blacks MQA avkodning... Dessutom behöver den en "unfolded" signal, dvs, via en telefon eller PC som kan veckla ut det första steget, till 88.2/96Khz.

Du skulle troligen kunna få en likvärdig upplevelse baserat på en bra upsampler, i mjukvara eller hårdvara.

Som vanligt är det inte formatet i sig som ger en fantastisk upplevelse, det är musiken och förarbetet innan det hamnar i våra händer.

(Personligen tycker jag MQA förefaller som en bluff som kommer kosta tillverkaren, producenten och i slutänden oss konsumenter en massa slantar för att erhålla ett proprietärt system som enbart försämrar kvaliteten om du inte köper in dig på hårdvara, och därmed licenspengar)

Själv föredrar jag Qobuz ljudmässigt över Tidal i de allra flesta jämförelser jag gjort.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2019/04/21 :  15:31:00  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Nej, det har jag inga förhoppningar om. Men man går ju alltid och hoppas på något som minimerar antalet apparater man har, så en telefon, hörlurar, vettig streamingtjänst och en dac i storlek som ett USB-minne vore ju drömmen att sitta nöjd med.

-
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2019/04/29 :  08:30:46  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Uppdatering:
Så, då fick jag låna en Audioquest Red för att pröva MQA via Tidal.
Hur låter det? Jo, rätt bra faktiskt. Kunde jag höra någon skillnad mellan MQA avkodning och icke-MQA?
Vet inte. Kanske. Men hittills sällar jag mig nog till skaran som är mer skeptisk än omfamnade. Möjligt att man kan märka tydligare skillnader med bättre utrustning.
Fick i allafall mersmak på bättre hörlursförstärkare, för Audioquest stickan var det inga fel på, lät toppen, MQA eller ej.
Nu ska jag låna en Aune x1s + xp1 och se vad som händer.

-

Edited by - coldcut on 2019/04/29 08:31:59
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2019/04/30 :  16:07:03  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Jahapp, så var aune-riggen inkopplad och provspelad ett par timmar. Låter som väntat mycket bra. Såg att det var rea just nu, så det är nog troligt att det blir en beställning. Får återkomma med recension i rätt forum.

-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000