HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aktiva delningsfilter, några som testat?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2019/03/04 :  14:31:20  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Jag har billigast möjliga aktiva delningsfilter mellan basenhet och bredbandare. Ev. blir det en diskant framöver nån gång också.
Jag funderar om det finns mycket att hämta på nåt finare. Jag sitter och suktar över Bryston, Marchand och annat. Men då är det plötsligt 10tkr.

Tacksam för input. Har inte sett några bra tester på det här. Någon som testat? Finns det kanske prisnivåer att gå efter?

Edited by - Kaktus on 2019/03/04 14:33:03

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2019/03/04 :  18:16:19  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Jag är mycket nöjd med mitt Dynacord DSP600. 3-vägs med DSP, låter mig köra parametrisk eq och ställa delay på alla utgångar individuellt. Just delayen gör att man kan få fint stegsvar vilket inte går med gamla analoga filter vad jag vet. Det är mer av en studiopryl vilket jag ser som något positivt, mindre bling bling och mera funktion och prestanda.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2019/03/04 :  22:27:48  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
HerrD hur har du löst det med hifi RCA kontakter till och från PA prylar med XLRkontakter?
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2019/03/05 :  09:37:51  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Tack HerrD. Det där är en väg jag inte visste om.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2019/03/05 :  11:48:44  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
MiniDsp har lite olika varianter.
Finns nåt som heter Najda(?) också.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2019/03/05 :  19:47:43  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
quote:
HerrD hur har du löst det med hifi RCA kontakter till och från PA prylar med XLRkontakter?


Ganska enkelt. Antingen väljer man utrustning med XLR-kontakter eller så finns det konvertrar. Man kan även bygga egna.

quote:
Tack HerrD. Det där är en väg jag inte visste om.


Varsågod, jag hade själv kommit mycket längre tidigare om jag blivit tipsad om den vägen.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2019/03/11 :  13:32:09  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
MiniDSP är också nytt. Menar du typ miniDSP 2×4 Box, https://hogtalarshoppen.se/produkt/minidsp-2x4-boxed/ ? Och så styr man från en PC via USB?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2019/03/11 :  15:02:18  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kaktus: Ja och ja. Gillar Minidsp#180;s gränssnitt.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2019/03/11 :  21:28:24  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Ok. Finns det nåt MiniDsp kan som inte Dynacord kan och tvärtom? Många frågor blir det...
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/03/12 :  14:56:22  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har provat miniDSP men återvänt till analoga filter
Kör nu 4e orningens aktivt (op-ampar) för basen vid 350Hz LP. Delar sedan mid/hi med 1a ordningen 500Hz passivt före rörsteget till mid/hi och 1a ordninen vid 350Hz efter rörsteget.
Delningen mellan mid/hi sker med 2a ordningen vid 6200Hz.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2019/03/12 :  18:56:50  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Kaktus: Ja, det ska gå att köra FIR-filter i Dynacord men jag är lite osäker på om jag gör det eller inte. Det beror på lite oklarheter i GUI't... Annars tror jag de gör samma saker. Minidsp HD 4x10 klarar 4-vägs och Dynacord DSP 600 är 3-vägs. Kan säga att dac-delen är väldigt bra och naturlig i Dynacord, har inte hört hur bra Minidsp'n är på den punkten.

Väljer man aktiva analoga filter blir det svårt att korrigera tiden om fysisk förflyttning inte räcker. Man kan dock lägga till FIR-filter innan dac om man vill in i den domänen. Det kan i vissa fall vara mycket välgörande, minns när vi faskorrigerade nisseW's system med häpnadsväckande resultat.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2019/03/12 :  21:55:53  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Pix, tyckte du att det lät bättre med passiv delning alltså?
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2019/03/12 :  22:01:05  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Jag trodde man skötte Dynacord med knapparna på fronten?
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/03/12 :  23:45:59  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Vill bara tipsa om Xilica.
https://xilica.com/products/xd/
Dyra men riktigt välljudande och med balanserade in/ut. Med eller utan FIR-filter, delay o.s.v.

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2019/03/13 :  14:43:04  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag har kört med ett DBX Driverack 260 sedan långt tillbaka I tiden (~2006 kanske) och har mkt svårt att tänka mig ett liv utan alla de möjligheter som medges.

Skulle vilja tipsa om Linea Research, verkar mkt kompetenta, liksom Xilica, DBX har gjort fina processorer, vet inte hur det är nu för tiden (venue 360).

Även svenska Labgruppen hade en, LM44 om jag minns rätt, lake, dyrt blir det, tror denna heter bara lake numera.

https://www.lakeprocessing.com/Categories/Lake/LM-SERIES/LM-26/p/P0CPN#googtrans(en|en)

https://linea-research.co.uk/asc48/

https://dbxpro.com/en-US/products/driverack-venu360

https://dbxpro.com/en-US/products/driverack-260



martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2019/03/13 14:53:12
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2019/03/13 :  18:27:27  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
HerrD: Det går att göra med analoga aktiva filter
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#4

Sen är digitala kanske smidigare ...
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2019/03/13 :  18:55:31  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Kaktus: man sköter konfiguration av Dynacord via Ethernet och IrisNet. Eller via frontpanelen om man är lagd åt masokistiska hållet.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2019/03/13 :  19:03:45  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Lovan: Tack! Det där har jag mystiskt nog missat, ställer mig i skämshörnan en stund men muttrar upproriskt att digitalt är smidigare

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2019/03/15 :  08:16:41  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Kul med olika förslag. Jag försöker sätta mig in i det här nu.
Skulle gilla mer input vad det tillför med de där olika proffsprylarna jämfört med MiniDSP?
Och det hade verkligen varit jättekul med svenskt, men Labgruppens/Lake LM 26 kostar sådär 35kkr ny så det är långt utom räckhåll.

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2019/03/15 :  12:54:09  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Minidsp har ett trevligt användargränssnitt.
Tänk på att de mindre modellerna ger ut en rätt låg ut-signal som inte orkar med att driva alla slutsteg.

2x4 HD ger ut 2v, men behöver man mera än det så är 4x10 att föredra då man kan få ut väldigt mycket mera på de balanserade utgångarna om man vill :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000