HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 1:a ordningens filter och fasförskjutning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2019/03/03 :  21:25:14  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hej på er.

Jag har börjat att titta på 1:a ordningens enkla filter till mina tvåvägs högtalare för att kunna köra dem med bara två kanaler med de olika fördelar det ger.
Delningen bör nog ligga vid 1500 Hz för att diskanterna skall klara av höga effekter.
Men så kommer så frågan om den 90-gradiga fasförskjutningen som blir. Det märks ju tydligt om ett element är kopplat med + och - fel. Så hur mycket märks då 90 grader och hur löser man det problemet?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/03/04 :  08:32:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Räcker 6dB för att klara diskanterna? Jag har 24dB i mitt filter, men då har jag väldigt litet överlapp mellan elementen.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/03/04 :  09:00:06  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Är det inte enklare att köra på 12dB Linkwitz-Riley (två seriekopplade Butterworthfilter) då de fasvänder 180 grader. Bara till att polvända ena elementet.
Se för övrigt https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/13060-illustration-av-delningsfilter/ då denna tråd på ett utmärkt sätt beskriver komplexiteten med filter.

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/03/04 :  12:57:22  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
1500Hz har en våglängd på ca 23cm.
Men 90 graders fasförskjutning borde det ge samma resultat att flytta diskanten ca 6 cm bakom basen (tror det är bakåt)

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2019/03/04 :  22:33:15  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Det där med fasförkjutningar gäller om elementen är linjära minst två oktaver förbi delningsfrekvensen. Så går diskanterna rakt ner till 375 Hz och bas/mellanregistret förbi 6000 Hz?
Annars måste du addera elementens fasvridningar till delningsfiltets fasvridningar.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2019/03/05 :  10:59:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag använder 1:ordningen till mina högtalare har du kopplat fasförskjutningen fel hör man det, jag testade lite mest för att bli bekanta med hur mina högtalare som är nya för mig jag upplevde att diskanten hade fått "snuva" alltså inte samma närvaro som när den var fasvänd.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2019/03/05 :  21:59:25  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det vanliga är att köra 12/12 eller 18/6 och fasvända det ena elementet.

Eller att anpassa diskanten till basens naturliga avrullning. Då blir det bara 45 grader fel i delningsfrekvensen, om du kör 6dB på diskanten.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000