HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ny Subbas låda med ett par Vifa M26-WR-09-08
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2019/02/11 :  17:49:29  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hallå på er det var ett tag sen jag var aktiv här nu men nu är det dags att bygga något nytt igen.

Så nu tänkte jag bygga en ny subbas låda av några gamla Vifa M26-WR-09-08 som jag har liggandes som har blivit över med åren.

Så min undran är finns det några snygga subbas lådor som kan ge lite inspiration till något snyggt.

Har tänkt mig bygga en låda med båda elementen i den varje element behöver ca 35 liter i sluten låda.
Kan tänka mig att ha två lådor men går det med en så fördrar jag det.

Ska även bygga om mina bak högtalare och center och har hittat dessa som har en snygg design http://www.troelsgravesen.dk/Ellipticor-1.htm

Vad tror ni finns det några snygga subbas lådor.

//Niklas

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/02/12 :  07:58:25  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
quote:

Hej

En push pull lösning där elementen sätts kon mot kon i en kvadratisk låda element och port riktad ner mot golvet. Likt den lösning som U66 hade i början på 80 talet.


Principiell uppbyggnad av U66 Subwoofers


Måtten på de olika varianterna av U66 Subwoofers

En god vän till mig har 100 liters varianten, SW100/12, med Peerless element, som soffbord
Har själv haft samma lösning, med 2 st VIFA element, låter utmärkt!

SW100/10 är den låda som passar dina element....

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2019/02/12 08:09:12
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2019/02/13 :  16:47:00  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hallå highfive
Jag har kollat lite på denna och funderar på att kanske prov bygga en låda och se vad som händer.
Finns det några formler så man kan anpassa den till mina element eller tar man bara en storlek och kör.

//Niklas
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/02/13 :  17:11:51  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej

När du ändå bygger så satsa på 100 literslådan.
Avstämningen sker genom att finjustera längden på basporten.
Skickar dig en länk till beräkningshjälpmedel, som finns online, när jag hittar den.

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/02/13 :  20:32:53  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Hej nikwin!
Om det är detta element http://www.translator-info.nl/images/M26WR-09-08.pdf så säger WinISD om sluten låda mycket riktigt ca. 35liter per låda med Qtc 0,7.
Push-Pull (Isobarik) ca 17,5liter med Qtc 0,7.
Basreflex:
Ett element/låda, 60liter avstämd till 26Hz ger basport inre Ø69mm med längd 226mm. Basport inre Ø104mm längd 554mm.
Push-pull kopplade element ger låda (halva ovan) 30liter med samma avstämning och port som ovan.
Enligt programmet så ger det en snygg avstämning som i rummet ger en trevlig bas.
(en 10" kan aldrig kallas för subbas i min värld )
Vad säger expertisen? Korrekt eller...

Min erfarenhet säger hellre en lite för liten låda än för stor då en stor tenderar att bli "bumlig" istället för den där rappa, snabba basen man vill ha...mina 5 cent

Förresten, har du tur så tar Cirlomanen, eller andra duktiga, en titt på detta och kan ge tips på en slagkraftig hornkonstruktion...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2019/02/14 :  16:41:34  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hallå Amatör det är rätt element du fick tag på.
10" ja jag vet att det inte är någon riktigt bas men dem har legat på hyllan några år nu och tänkte använda dem till något iallafall.
Dem ska hjälpa till vid film tittanden mot mina JBL högtalare som har 15" bas 2235H

Helst vill jag inte använda element under 15" längre men just nu är det byggandes som gäller inte ljudet det får bli det blir.
Jag har satt in ett element i en sluten låda på 35 liter nu och den hjälper till i botten så tanken är att testa en låda till så jag har två och ser vad som händer.

//Niklas
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/02/14 :  17:06:24  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Yepp, det är rätt, det är byggandet som är huvudsaken!
Sluten låda, ok, snabb bas men kan behöva lite hjälp av en DSP (Hembioförstäkaren?) för att spela de lägsta tonerna med lite tryck vilket i sin tur kräver mycket effekt .
När tavlorna flyttar sig, prydnadssaker ramlar i golvet, byxslaget fladdrar och porslinet i köksskåpen skramlar då har man hittat hem

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/16 :  14:57:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



Principskiss.

Två sådana Vifa-element i en 2 meter hög enkelveckad kvartsvågspipa med 1000cm2 tvärsnittsyta ger en trevlig -3 dB punkt vid 16 - 18 Hz beroende på rum de står i.

Jag skulle sätta elementen på var sin sida istället för riktat rakt fram som i skissen ovan.

Måhända lite sent ute, men jag kunde inte låta bli att simma lite med dessa två elementen.


Edited by - Circlomanen on 2019/06/16 15:00:03
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2019/06/16 :  18:35:21  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Du är inte alls sent ute jag håller på att testa lite olika lådor just nu är det en sluten låda på 35 liter.
Vad har du för mått på denna skapelse.
Om jag skulle vilja prov bygga för lite test.

//Niklas
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/16 :  22:06:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
208,6 x 37,6 x 65,4 cm (höjd x bredd x djup) yttermått om allt byggs i enkelt lager 18 mm plywood.

Piptvärsnittet är invändigt 34 cm bredd och 30 cm djup för varje sektion. Den blir ju 65,4 cm djup totalt då pipan är veckad en gång.

Jag brukar bygga med en lika stor port på varje sida i nederkant/bakkant. Varje port blir då 17 x 30 cm i detta bygget. På så sätt behåller man en så stor del av piplängden som möjligt.

Jag kan posta en simpel skiss i morgon.

Edited by - Circlomanen on 2019/06/17 10:26:25
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/06/17 :  09:21:44  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Detta ska jag följa noggrant!
16-17Hz, nu snackar vi

Circlo, om man bara sätter ett element per låda + hörnplacering, halveras låddan då eller...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/17 :  10:38:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Jag har justerat höjden med plus 5 cm för att få tillräcklig piplängd.
Det är väl inte superkritiskt, men vill man nå ner i avgrunden med besked så är det inte fel. Det är för att kompensera för piplängden som portarna tenderar att stjäla annars. Det skiljer bara någon Hz och någon liten del av en dB så man gör som man vill.

quote:
Circlo, om man bara sätter ett element per låda + hörnplacering, halveras låddan då eller...


Lådvolym halveras men lådhöjd kvarstår såklart.
Piptvärsnittet blir då invändigt 30 x 17 cm och elementet hamnar som i första bilden. Lådan blir då i samma 18 mm plywood:
208,6 x 33,6 x 39,4 cm.
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2019/06/18 :  12:15:34  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Har mätt lite nu i det rum de ska användas i men det går inte att få plats med dem.
Dem är helt enkelt förstora.
Min plan blir att bygga några små 35 liters sluten låda.

//Niklas
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/06/18 :  13:31:54  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
nikwin, nog fasen får du plats med två enkelpipor:
quote:
Lådvolym halveras men lådhöjd kvarstår såklart.
Piptvärsnittet blir då invändigt 30 x 17 cm och elementet hamnar som i första bilden. Lådan blir då i samma 18 mm plywood:
208,6 x 33,6 x 39,4 cm.

Om det är höjden som är problemet, tänk "manligt!"

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2019/06/18 :  21:14:21  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Jag kan inte få plats med dem i hörnet där står ett par andra högtalare.
Så dem måste stå innanför dem andra.
Då får dem vara högst 60cm jag har ett fönster och bioduken där så jag försökte få plats med dem liggandes på golvet men det gick inte det heller.
Tänkte om jag gjorde ett veck till i kanalen men då blev dem förstora på andra håll.

//Niklas
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2019/06/23 :  22:11:06  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Ringformade runt duken?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000