HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vilken kabel mellan vinylspelare och riaa?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2018/12/25 :  11:33:47  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Jag har tänkt att lödda ihop en ny kabel mellan vinylspelare och riaa. Detta för att kabeln jag nu har saknar skärm och därav blir det brum.
Det jag har förstått att kabeln skall ha låg kapacitans. Mellan vilka värden skall denna ligga på?
Har ni några konkreta tips (dvs fabrikat och namn) på kabel som ni tycker fungerar bra samt som har bra skärm?

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/12/25 :  13:06:50  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
MM eller MC?

/A

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2018/12/25 :  13:13:21  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
MM på denna SME-tonarm.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/12/25 :  22:54:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Om du ska löda kanske du ska ha med en extern jordkabel, eller vad gäller?

Edited by - soundbrigade on 2018/12/25 22:58:02
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/12/26 :  00:02:04  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag kan rekommendera att du använder en kabel med så lite kapacitans som det går vilket är utmärkt till MM. Det lägsta jag har sett runt 70 pF per meter, jag använder en mogani kabel vid namn Neglex 2497 ca 80pF metern jag vet inte hur lätt det gå att få tag i kabeln men det finns en uppsjö med alternativ jag tycker att du skall kolla in kabel som används i studiomiljö där finns många alternativ.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2018/12/27 :  16:30:26  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
@bubbel
Tackar för din information. Nu vet jag vad jag skall börja leta efter.
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2018/12/29 :  13:53:03  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Någon som vet var jag kan köpa MOGAMI NEGLEX 2497? Har hittat en leverantör från Frankrike. Dock med dyr frakt...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2019/01/18 :  01:55:29  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
RG62 har en kapacitans på mindre än 50 pF/m. Den kostar bara porto i princip. Dock är den styv och ska ha ordentlig radie på böjarna.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000