HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ny nätdel. Vad händer nu?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2018/12/24 :  09:02:24  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
God jul alla byggare därute
Jag har köpt en maffig nätdel av en trevlig forumkollega. Trafo, kondningar och likriktare.
Innan jag fått klart återupptaget gaincloneprojekt, så jag har tid bestämma lite vägval.

Ingen ingenjörsutbildning, så bear with me...

1 Den lämnar 95V DC. Det är rätt mycke.
Jag hade tänkt testa religionen kring svettig Klass A och länge velat prova Aleph. Jag har gratis el i verkstan.:) Men de verkar inte passa så hög spänning eller behöver då åtminstone extremt med kylyta?
Förslag på passande stereosteg? UcD 700 är en given kandidat? De ligger på min maxnivå prismässigt. Rör?

2 Mjukstart. En thermistor verkar väldigt coolt. Kan fås för 100 spänn. Bra eller meningslöst? Någon mer funktion man kan vilja trycka in?

3 separat låda för PS. Nätdelen väger en del. Kanske bra med separat låda för PSU även ljudmässigt. Med snygg Neutrik-kontakt. Då kan jag dessutom sätta igång med nätdelen först. Någon som vill ge input?

Nu är det dags för julfrukost med barna. God jul!

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2018/12/24 :  23:21:03  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Är det +-95V (dubbel matning) eller +95V (enkel matning)? Gissar på det förstnämnda om grejorna är avsedda för en förstärkare. Om det antagandet stämmer så är det en nätdel avsedd för en väldigt kraftiga förstärkare, orkar inte räkna fram några exakta siffor men det borde handla om 300W i 8 ohm eller nåt i den stilen.
Klass A kan du nog i praktiken glömma, med de spänningarna och biasströmmar som matchar så blir det nån skrymmande installation som kräver fläkt- eller vattenkylning. Definitivt inget passande projekt om du inte har gedigen erfarenhet på området.

Det mest genomförbara är nog att leta fram byggsatser eller färdiga moduler som är avsedda för den matningsspänning du har, borde finnas en del på Ebay. Tänkte spontant på den här men vid en närmare titt vill den han max +-90V: https://www.ebay.com/itm/EBB-500-Mosfet-Amplifier-Module-500W-RMS-Audio-Disco-PA-Power-Amplifiers/361473254497?hash=item54297c2461:g:-70AAOxyJX1TEjhV:rk:1:pf:0

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2018/12/25 :  18:16:06  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Ok, då släpper jag lågwattiga klass-A byggen nu.
Nätdelen var tänkt för en Aussie amps nx400.

Jag letar på. Skulle kanske vara kul med en känd modell.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2018/12/25 :  20:11:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Verkar ganska tunt med byggsatser och liknande som klarar så höga spänningar. Vad exakt består nätdelen av (märkspänning på trafon osv)? Tänker om det kanske går att göra nån alternativ koppling.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2018/12/25 :  20:23:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det där med en stor nätdel köpt på forumet kändes lite bekant så jag tog en kik bland annonserna, antar att det är den med 1000VA trafo och en massa stora Rifakondingar du köpt? Tycker mig se att det står 65V på trafon och av bilderna att döma är det en symmetrisk nätdel så +-95V stämmer nog ja. Helt klart en besvärligt hög spänning enligt. En tanke som slog mig om du vill ha klass A är att du bygger nåt i stil med en Pass De-Lite, visserligen en primitiv och ineffektiv koppling men den har fördelen att man bränner det mesta av förlusteffekten över ett par glödlampor vilka är billiga och inte behöver någon kylning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2018/12/26 :  00:26:13  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Ja precis, det är den. 2x65V. 1000VA. Fungerar bra som kettlebell också.

Marshal Leach gillar tydligen hög spänning också: http://leachlegacy.ece.gatech.edu/superamp/

UcD 700 verkar passa. Det är kanske rakaste löäsningen för en dilettant.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2018/12/26 :  14:19:36  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
UCD 700 vill ha +-75 till +-95V och slår ifrån vid +-96V enligt hemsidan. 65VAC blir matematiskt ungefär 92V efter likriktning och sen stiger spänningen lite vid låg belastning. Kan funka men det är inga större marginaler om nätspänningen skulle variera lite. En fullösning kan vara att linda på några extra varv tråd på trafon som kopplas i serie med primärlindningen, om fasen är rätt så får du ner sekundärspänningen på det viset.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2018/12/26 :  21:04:16  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Smart. man kan testa och se om den skulle slå ifrån?

Har alltid tyckt klass-D mest verkar meh. Jag kanske bara är skeptisl till nymodigheter. Men en del verkar tycka de låter "kliniskt". Och det är inge kul. Jag kanske kan provlyssna nånstans. Hifikit säljer visst Hypex. Eller provlyssna på NAD eller annan med ncore.

Det finns en fin byggtråd på https://www.minhembio.com/Joppe%20Apa/370852/
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2018/12/31 :  10:52:08  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Spec för transformatorn:
Toroid international
Prim 230V, 50/60Hz
Sec 2x65V
1000VA

Fuse 2x 8A

Jag fick förslag på diyaudio att sätta kondningar även i förstärkarlådorna om man lägger PS i separat låda. Kan det märkas? Hur stora måste de vara?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000