HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Alternativ till jRiver?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Io
Member

473 Posts

Posted - 2018/12/09 :  11:17:00  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Jag har en NAS och en PC Windows 10 som jag kör in i en DAC. Jag har kört jRiver i massor med år, men tycker att den buggar för mycket. Just nu har jag svåra problem med jRemote.

Vad finns det för vettiga alternativ? Jag vill kunna styra musiken från en iPhone eller platta. Och mjukvaran måste kunna hantera stora filmängder och alla format.

Eller är det vettigare med en streamer? Tar gärna emot förslag på sådana också.

Glad andra advent.


/Io

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2018/12/09 :  11:41:03  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Är du säker på att det är JRiver?

Windows 10 har det svårt att automatiskt mappa upp nätverksenheter efter omstarter.
Efter varje Windowsuppdatering så måste jag mappa upp min NAS (QNAP) manuellt med QFinder.

Jag använder JRemote som min egen Spotify mot JRiver på min musikdator.
Främst när jag tar mina lunchpromenader.

Om man har JRemote via Wifi och sedan går in i wifiskugga, så tappar JRemote tillfälligt kontakten och nästa låt börjar att spela.
Vet jag om att jag skall gå utanför wifi, så stänger jag av den innan.

I 4G, så räcker nätet inte alltid till för lossless; jag har alltid på transcoding till 320 kbps.

Med ovanstående i beaktande får jag aldrig några störningar på mina lunchpromenader.

Skulle jag någon gång ha glömt att mappa upp NAS:en (JRiver går på min musikdator som jag inte har daglig (läs kväll) koll på), så kan jag lyssna på de album jag tar köpt via Bandcamp.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/12/09 :  12:48:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
För det första, vad menas med "alla filformat"? Innefattar det video? (oh, hemska tanke! ;)
Det finns ju ett flertal system som skulle kunna passa dina behov, men personligen vill jag inte vara beroende av något kommersiellt operativsystem för uppspelning av min musik. Det lämnar eg. bara Linux-varianter som alternativ, men de har en tendens att prestera mycket välljud, litet underhåll och bra stabilitet. Jag tänker då på en NAS med MimimServer t.ex. om man tycker att UPnP checkar av behoven på listan. Givetvis är Squeeze fortfarande ett alternativ men även Plex, Subsonic och givetvis Roon.
Kanske även Bluesound och Sonos kan vara gångbara alternativ? Dessa är ju något mera låsta inom sin egen biosfär.

Personligen tycker jag att en Aries G1 är förbaskat mycket funktionalitet och ljudkvalitet för pengen. Den ger dig både server och uppspelare i samma paket och styrappen (enbart iOS) är riktigt vettig!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/12/09 :  20:13:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Plexserver + player hanterar vad som helst och renderar automagiskt till vad du vill.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2018/12/09 :  21:38:46  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Aries G1 verkar vara mycket intressant- Finns det några ljudmässiga fördelar med en sådan lösning jämfört med en vanlig PC? (Fyra år gammal, betalade typ 8.000 kr.)


/IO



  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/12/10 :  16:04:57  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ljudkvalitet är alltid svårt att kvantifiera, "det beror på" gör sig alltid gällande.
Men, Aries G1 upplever i alla fall jag som markant mera välljudande än någon PC (eller Mac) jag anslutit direkt till DAC. Jag upplever den också mer välljudande än de bryggor jag tidigare utnyttjade, Allo USBridge och SOtM sMS-200 tillsammans med Roon.
Kort sagt, det är den mest välljudande digitala transport jag haft glädjen att lyssna till hemmavid.

Dessutom tycker jag den gör ett riktigt bra jobb som streamer med Tidal, Qobuz, Internetradio och ett musikbibliotek från lokal filer. (Från direktansluten USB-enhet, via UPnP server på ditt nätverk eller att man låter Lightning Server i Aries bygga biblioteket från lämpliga share på ditt nätverk.)

Är den perfekt? Nej, det finns en del fläckar i protokollet men de är relativt omärkliga vid dagligt användande.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000