HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Recap på SH10-E, PSU till Technics SL-1000/SP-10
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/11/24 :  17:51:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Idag grävde jag runt i skivbackarna och det slutade inte bättre än att jag lyssnat på vinyl hela dagen.

Jag har en Technics SL1000 som är helt OK, men som med alla gamla maskiner behövs en del kärlek och omvårdnad för att de skall prestera som det är tänkt så idag tänkte jag börja med Re-cap på kraftaggregatet.



En aningen ärrad och linkande gammal hjälte....

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/11/24 :  19:21:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Ingen särskilt bra översättning till Svenska....

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/11/24 :  19:22:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Väldigt prydligt och fint inuti!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/11/24 :  19:23:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Men på andra nivån, där regulatoerna är börjar man ana ugglor i mossen....



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/11/24 :  19:24:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Tidens tand går hårt åt kondensatorer...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/11/24 :  19:25:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nu har jag lagt en order till RS-online så det blir till att ge sig till tåls några dagar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/11/24 :  21:24:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Urk det är aldrig kul när de börjar ge med sig, jag har sett exempel på där mönsterkort börjat oxidera av läckande kondingar.

En sån där SL-1000 hade jag på gång runt 96-97 men när jag väl var där så ångrade ägaren sig vilket var surt men vad skall man göra jag får väl nöja mig med min TD125 .

anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2018/11/24 21:27:22
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2018/11/24 :  21:26:09  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Ingen särskilt bra översättning till Svenska....

Jämfört med Mieles bruksanvisning där man ska fylla på halogenmedel i köksfläkten tycker jag att det ser helt lysande ut!

Annars har jag och faderskapet ett stående skämt om Pioneers gamla bruksanvisning till hans PL-12D. I den står det någonstans att "detta gäller i stort sett alla våra modeller". Han köpte den ny på 70-talet och det medföljde en vanlig engelsk bruksanvisning och sedan en svensk variant som ser ut att vara skriven på skrivmaskin och sedan kopierad. Dock är den inte fullt så specifik som den engelska originalbruksanvisningen, eftersom den tydligen skickades med flera olika modeller... För någon som innan bara hade haft en monogrammofon var det väl mer eller mindre rena rama grekiskan.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/11/24 :  21:32:33  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Oops! Det ut som att benet på lyten oxiderat bort? Kan det stämma?
Oavsett, ser jag fram emot att följa detta, av förklarliga skäl!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/11/25 :  09:35:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Oavsett, ser jag fram emot att följa detta, av förklarliga skäl!
Kan förstå det Alfa!

Nja, benet är inte helt av än, men kondingen mår inte alls bra...

Övriga kondingar ser inte lika illa ut, men det var den där "dålig konding"-lukten i lådan då jag öppnade så jag tar inga chanser, *alla* skall bytas.

Bara som en kommentar, aggregatet funkar och gör sitt jobb, jag bara kände att jag ville ta en titt och försäkra mig.


Det som behövs för att ge nytt liv åt aggregatet är:
1st 1000uF/80V - Radiell
1st 1000uF/16V - Axiell
1st 100uF/160V - Axiell
2st 100uF/16V - Radiell
2st 100uF/50V - Radiell
1st 22uF/160V - Radiell

  • Jag har generellt valt kondingar med rätt kapacitans, hög rippel-tålighet, lågt ESR, 105-graders. Jag var först inne på OS_CON, men de har för hög läckström för att jag skall våga sätta in dem i "okända" kraftaggregat så det blev mycket Panasonic FM/FC(mest FM eftersom de ser ut att möta mina krav bättre)
  • Panasonic FM/FC fanns inte som axiella hos RS så där har jag valt Kemet och Vishay med rätt egenskaper
  • Jag har en personlig favorit i BC-electronics/Vishay's radiella klenspänningskondingar så det fick bli en sådan på 1000uF/80V även om den är för liten och betydligt dyrare än de andra. Min erfarenhet är att den serien är otroligt svårslagen i att kunna filtrera spänningsspikar och de är "kobra-snabba"(=extremt lågt ESR) jämfört med de flesta andra. Så efter att ha funderat en stund och haft den gamla devisen "There's nothing like a free meal" snurrande i huvudet så betalar jag gladeligen två gånger vad motsvarande Panasonic skulle kosta.


Efter det här skall det förhoppningsvis dröja länge innan det aggregatet behöver service igen.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/11/26 :  17:08:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Altså RS-online är vansinnigt snabba!

Mitt paket lämnade Birmingham 15.35 idag med DHL-Express och det beräknas vara framme imorgon. Det börjar bli dags att göra i ordning lödstationerna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/11/27 :  18:09:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Och idag har de knackat på dörren. Tyvärr var ingen hemma så jag får hämta själv imorgon.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/11/28 :  20:46:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Så där ja! Äntligen hemma, nu skall här lödas!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/11/28 :  21:21:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kommer du behöva kalibrera om utspänningarna sedan tror du? Eller är det bara "byt o kör" som gäller?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/11/29 :  06:58:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag tror inte att det är nödvändigt att kalibrera om men det sitter två jättefina trimpottar som jag väl får undersöka närmare om det skulle behövas efter provmätningen?
Jag kör hellre lite lugnare tempo och ser till att inget skadas än gör en "fort och fel"-rusning.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/11/29 :  19:53:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Operationsverktygen fick dukas fram....



.... och sedan var det bara att börja byta kondingar!



Den lödsugen jag har funkar riktigt bra! Tack för tipset Anders!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/11/29 :  19:55:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det tog en kväll, sedan såg det ut så här istället.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/11/29 :  19:59:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Här är det som löddes loss




och utgångsdatumet var helt klart passerat med råge!








// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/11/29 :  20:02:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Innan jag kopplade in den på skivspelaren så kalibrerade jag spänningarna. Det var inte mycket som behövdes, men "better safe than sorry".

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/11/29 :  20:03:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Gjorde det någon skillnad då?

På höga volymer hade jag tidigare ett "surr" som nu är helt borta, så jodå. Det var väl investerade hundralappar och tid.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2018/11/30 :  08:33:37  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Roligt att se lite vinylspelande igen. Får lyssna lite vid kommande bandleverans
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2018/11/30 :  13:35:24  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Kul! Snyggt jobbat.

/Anders
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/11/30 :  15:26:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Kul att det gick som det skulle gamla mönsterkort kan ibland vara förrädiska, men avlödningssugen får du gärna berätta mer om det kan ju vara något att fundera på.

Att det skulle bli bra var väntat men att den skull bli tystare var lite oväntat, för mig har det oftast varit att hastigheten varit över hela häradet eller ingen uppstart av skivspelaren.

En sak jag tycker är intressant är storleken på komponenterna att de är så mycket mindre i dag och hur mycket plats det blir över.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/11/30 :  17:13:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
En sak jag tycker är intressant är storleken på komponenterna att de är så mycket mindre i dag
Det tycker jag med! Utvecklingen går i ett rasande tempo även på passiva komponenter.


Jag fick en fråga om BOMen och här är den:

1*100uF/160V, Axiell
1*1000uF/16V, Axiell
1*1000uF/80V, Radiell
2*100uF/16V, Radiell
2*100uF/50V, Radiell
1*2.2uF/160V, Radiell

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000