HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Co-tec bygger THAM15
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Co-tec
Starting Member

6 Posts

Posted - 2018/11/07 :  20:27:00  Show Profile Send Co-tec a Private Message  Reply
Hejsan!

Nybliven medlem, men har varit läsare på forumet ganska länge.

Läste med stort intresse i trådarna kring THAM15 när de blev till.
2011 köpte jag mig 2st 15" element som var ämnade för de 2st THAM15 som jag tänkt mig att bygga.
Strax därefter blev jag pappa för andra gången och startade företag.

Nu(7 år senare) har jag kommit så långt att jag har plywood uppsågat till 4st lådor. Vilken dag som helst ämnar jag börja skruva ihop dessa.

För att resultatet skall bli så bra som möjligt vänder jag mig till forumet för tips och råd.

I första hand undrar jag vilket lim som är det bästa tänkbara och var det kan köpas.

Vilken typ av skruv och hur långa är nästa fråga!

Bilder på projektet kommer i nästa post.

David Ingemarson

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/11/08 :  08:36:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kul med THAM15 byggen! Ser fram mot bilder och resultat. Vad skall du använda dem till och vilka element har du köpt till detta projekt?


https://www.casco.eu/se/casco-produkter/?pc=166&p=1203&series=4

https://www.vsbyggskruv.se/varumarken/jetting-screws/tft-jetting-screws/

Två väl fungerande favoriter för mig.
Fuktbeständigt, snabbtorkande och väldigt starkt vitt PVA-lim från Casco. Jetting skruv tycker jag är oslagbart trevliga på alla sätt.

Essves trallskruv fungerar utmärkt.
http://essve.se/webcatalogue/skruv/519820-essve-trallskruv-classic-traregel-corrseal/

Jag brukar använda en skruvlängd som är minst dubbla materialtjockleken. För 18 mm plywood så blir det 40 mm långa skruv när Circlo själv får välja.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2018/11/08 :  11:43:53  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Har använt ett gäng olika trälim och de har alla fungerat precis som de ska, från billigt till dyrt, inte märkt någon skillnad.

Skruvtypen som Circlomanen rekommenderar är bra, Julas är bra och billiga.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/spikar-och-skruvar/rostfria-skruvar/traskruvar/traskruvar-302338/

Många bilder tack

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2018/11/08 :  20:11:26  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Har helt slutat med skruv.. Kör spikpistol.. Går fortare och kräver i princip inget efterarbete. Limmet är så starkt så skruv är bara onödigt

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2018/11/09 :  13:29:55  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kan tillägga att även jag gjort en del byggen utan skruv,
det blir bra med rätt sågning och rätt tryck vid limning.

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2018/11/09 14:28:02
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2018/11/09 :  15:56:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kör också med spikpistol, snabbt och enkelt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/11/09 :  16:24:54  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Jag brukar kexa, underlättar monteringen avsevärt.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2018/11/10 :  08:16:50  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Ser fram emot byggbilderna!

Tham15 är kul:)
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2018/11/11 :  09:41:34  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Härlig läsning, av alla alster är det THAM15 som stått i rampljuset och detta gäller även idag ca 10år efter dess debut, och den är ofta referead till i diverse byggtrådar som ett bra alternativ i 15" klassen, verkligen roligt.

Hade jag då vetat, när jag (oftast) terminalknackade in kordinater i AutoCad 2000, hur många som skulle titta på och investera tid och pengar i dessa enkla linjer och mått världen över hade jag nog varit lite mer nervös än som oftast var fallet, inte sällan med en trevlig öl på bordet, Johannes i luren och med en intensiv hornresp komunikation på mailen.

Det var dock inget hastverk, många iterationer låg bakom slutresultatet och många diskutioner beträffande kompressionsförhållanden och expansioner, allt ställt mot den ack så önskvärda enkelheten, samma grundrecept användes därefter för efterföljande släktingar i serien, THAM12 osov.

Kul att du delar med dig Co-tec, ser fram emot att få följa bygget och ta del av dina intryck.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2018/11/11 09:45:13
Go to Top of Page

Co-tec
Starting Member

6 Posts

Posted - 2019/02/17 :  12:01:13  Show Profile Send Co-tec a Private Message  Reply
Hej igen!

Det blev ett ofrivilligt uppehåll när jag upptäckte att jag missat att få med bafflarna när jag gjorde mina cutsheets. (Jag lämnade iväg sågandet till ett lokalt snickeri).
Frugan krävde även en renovering av vardagsrummet som skulle vara färdig före jul. (Nu är det nästan färdigt).

Jag har köpt ytterligare en skiva plywood till detta bygget och skall se om jag inte kan få tid att såga 4st bafflar under dagen.


När jag ställde frågan om lim. Var jag helt säker på att det mest lämpliga limmet var ett expanderande PU-lim.
Detta eftersom det inte går att täta lådorna på insidan efter att de monterats.
Några tankar kring det?

Självklart beror det ju på hur stor precision som uppnåtts när skivorna sågats till.

Jag har i alla fall beslutat mig för att använda mig av 38 mm dyckert i dyckertpistolen vid monteringen.
Då blir i alla fall spacklingen enkel.



När det gäller element så har jag 4 st B&C 15PS76 inköpta för ändamålet. Det finns även ett Camco Vortex 6 som tänkt kraftkälla.
Mer om det i en annan tråd där jag tänkt diskutera hela systemet.

Återkommer med bilder när det skapas sågspån!

David Ingemarson
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2019/02/17 :  15:55:30  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Om den som sågar gör ett bra jobb så duger det fint med vanligt trälim!
Dyckertpistol är trevligt, det brukar jag också använda, men ta det lite lugnt med avtryckarfingret.
Det räcker med några dykert för att bitarna inte ska glida omkring, limmet sköter hållfastheten mer än väl!

Ser fram mot bilder!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2019/02/17 :  16:20:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Camco vortex6, jo jag tackar :) finare sällskap får man leta efter, seriöst ett av de mest väljudande slutsteg jag hört, och kapabelt, var nogrann med limitersättningen för annars kan det bli svettigt för PS76'orna, tror slaiht (patrik) här på forumet kör (eller körde) med dessa i sina THAM15, det funkar fint, och de är bra element, men för lite tuffare tag som rena basar finns där bättre kandidater så som TBX, NW, SW etc. men då kostar det lite mer också.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Co-tec
Starting Member

6 Posts

Posted - 2019/02/17 :  16:48:35  Show Profile Send Co-tec a Private Message  Reply













Nu finns det bildbevis på sågspån!
Inte riktigt samma precision som det snickeriet sågat. Men förhoppningsvis får jag ihop det ändå.

Tyvärr var inte skivan rensågad, så det hörnet jag började kapa från var inte riktigt 90 grader och dom första bafflarna blev då inte heller helt kvadratiska. Jag får se hur illa det är när det blir dags för montering.

Det var första gången jag använde en överhandsfräs, så jag är väldigt nyfiken på om elementen passar i hålen. Men tyvärr ligger dom på ett annat ställe, så provmonteringen får vänta lite.


David Ingemarson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000