HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Värde på Telefunken ECC803S
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2018/10/27 :  08:29:22  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Såg på Ebay flera som begärde hutlösa summor för ett par av dessa rör, vi snackar alltså 13000kr och uppåt, kan det verkligen va möjligt? Har ett par som jag haft liggandes sen början på 90, kanske man ska avyttra dom =)

https://www.ebay.com/itm/2-tubes-ECC803s-E83CC-12AX7WA-Telefunken-diamond-pair-NOS-PACKED-never-opened/263984875615?epid=27024685918&hash=item3d76b9885f:g:oFkAAOSwv6FbvvzE:rk:6:pf:0

// Johnny

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2018/10/27 :  14:29:25  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Man kan se helt vilda priser på Ebay ibland, ett par gamla signaltrafos med telefonbandbredd kan kosta som en bättre begagnad bil bara för att de har rätt fabrikat. Dock tveksam till att det blir särskilt mycket sålt till de priserna. Användbara modeller av Telefunkenrör går dock säkert att sälja dyrt, det tror jag.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/10/27 :  15:26:27  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Du kan lugnt sälja dessa till bästa möjliga pris och köpa nya rör samt whisky för mellanskillnaden. Du förlorar inget i ljudkvalitet !

( eller för att vara politiskt korrekt, köp en cykel i stället för whisky)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/10/27 :  15:51:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
(Köp en elcykel istället och köp whisky för Fridolins elcykelrabatt ...).

Jag ser också konstiga priser på rör. Det känns som rör blivit mer av samlarobjekt än nyttoprylar.

"Ska du hänga med hem och titta på mina Telefunkenrör ....?"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2018/11/04 :  13:37:52  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Att tillgången på vissa typer av rör har börjat synas på priserna är nog känt , sen har folks habegär trissat upp priserna i onödan.
Ett litet varningen finger när det gäller gamla NOS rör. Rör som har legat länge kan behöv "färskas" innan användning, åtminstone testas så man vet att dem är riktiga. Att betala så mycket pengar för helt otestade rör.. dumheter.
Kan också nämna att jag testade igenom en skrälldus med helt nya TFK ECC803s nyligen, men många var så ojämna mellan halvorna så jag bedömde dom oanvändbar...

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/11/04 :  17:14:27  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag står för att handla med nytillverkade rör med garanti, går de sönder eller inte uppfyller kraven så går affären tillbaka.

En "sund" förstärkare gör ingen skillnad på friska rör.
En marginellt dimensionerad förstärkare utan motkoppling kan låta olika med olika rör. Frågan är väl snarare om man syftar efter ett behagligt ljud som passar den testskiva man just nu använder eller om man strävar efter ett naturligt ljud.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/11/04 :  17:42:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag spanade lite på nixie-rör på AliExpress och blev ganska chockad. Jag har inte kollat senaste halvåret i Ryssland men i Kina var rören dj*igt dyra.
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2018/11/11 :  18:04:19  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
Det kanske är kineserna som trissar upp priserna. Det är ganska stort intresse för vintage hifi där.
Jag sålde ett par Harbeth högtalare, rätt dåligt skick. Var en köpare som köpte de rätt snabbt. Fick pengar överförda och sedan skulle han höra av sig. Tog en månad tills köparen kom. Hade förberett ich kopplat in de för provlyssning. När han kom ville han inte ens lyssna. Visade sig att han köpte upp hifi i Europa och skickade dessa till köparna i Kina. Ca en pall varannan månad skickade han.

/filip




Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000