HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Convenience over quality - NOT !
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/09/18 :  08:42:52  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
I går tog jag mig tid att verkligen jämföra. Min setup var streaming från NAS till nätverksspelare med inbyggd DAC jämfört med CD transport digitalt till samma nätverksspelare som enbart fungerade som DAC. Samma skiva snurrade som CD jämfört med samma stycke rippat.

Vad fasen, varför har jag inte märkt detta förut ? Det var som natt och dag ! Alltså, när jag lyssnade jämförande så var CD-DAC ljudet såå MYCKET bättre än streaming via WiFi från NAS. Hur kunde jag ha undgått detta, streaming låter rent ut sagt pyton.

Nu har jag alltså rippat CD en lång tid och 'trott' att det skulle vara bra nog. Men INTE. Allt arbete förgäves.

Summarum - jag får nog anstränga mig med att söka silverskivor och ladda dem i transporten i fortsättningen fast jag trodde att bläddring på Ipad från NAS skulle vara gott nog.

Edited by - MartinN on 2018/09/18 08:44:34

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/09/18 :  09:36:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Oj hoppas inte det gäller mitt system med.

Det där kan nog vara väldigt olika på hur riggarna ser ut och hur vi lyssnar över tid. Rimligen borde skillnaden vara liten men den kan ju vara viktig.

Min DAC har konstruktören gjort flera designmässiga saker för att ta bort skillnader på NAS, kablar och streaming och annat som kan störa en överföring. Den är m.a.o. ganska immun från sådant. Kan ske är din mer känslig?

Sedan gäller det nog att lyssna några dagar och prova båda alternativen flera gånger så att man blir mer säker. Håller det över tid?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/09/18 :  10:06:15  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
quote:
Håller det över tid?


Skall testa mera i kväll men igår var det tydligt. Det som kunde vara litet osäkert är om DAC:en har olika ljudnivå (någon fraktion av dB) från Network player vs. AES-EBU in.

Det som jag lyssnade på var klassisk symfoni med mycket påliggande harmonier och det var klart lättare att fokusera på olika instrument via silverskiva(CD).

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/09/18 :  10:10:30  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Sedan finns möjligheten att testa ethernet istället för WiFi och som klumpig lösning att använda en USB kabel och dator som spelare, men då förloras vissa bra sidor i nätverkkspelarens Ipad App.
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2018/09/18 :  12:09:36  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Jag la för länge sedan ner det där med wifi till nätverksspelaren, då inte överföringshastigheterna räckte till för att få det tillräckligt bra. Nu är det fast kabel som gäller. I den setupen kan jag inte säga att jag kan höra någon skillnad mellan samma skiva liggande på nätverksservern jämfört med skivan som snurrar i CD'n. Skillnader hörs däremot om jag växlar mellan DAC'arna som sitter internt i cd, mediespelare och förstärkare. Kan det vara så för dig att det är just wifi-anslutningen som strular till det?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/09/18 :  12:18:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Skrev så här en gång i tiden om min erfarenhet av Squeezebox:

"Spelarna låter bättre om man stänger av WiFin och istället ansluter dem via ethernet-kabel.
Eftersom spelarna har inbyggda antenner som även sänder så är det inte svårt att tänka sig att dessa orsakar störningar.

Rent generellt så förbättras ljudkvalitén ju mindre jobb spelaren måste utföra.
Den enklaste inställningen är att datorn gör all formatomvandling till PCM.

För SB Touch finns det en hel del mjukvarumodifikation som förbättrar ljudet. Tyvärr på bekostnad av funktionaliteten.

Den programvarumodifikation jag använder är Soundchecks Toolbox 3.0.
Det går ju ut på att lätta arbetsbördan så modifikationerna stänger i stort sett av allting i spelaren utom uppspelningen och gör om spelaren till en svart box med död display. Det går att leva med om man använder en smartphone, iPad eller iPod Touch för kommunikation."

Jag tror att man ska akta sig för att dra generella slutsatser om streaming kontra cd-läsare. Som alltid så handlar det om kvalitén på spelaren.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2018/09/18 :  14:44:21  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Håller med Björn-Ola, man skall nog inte dra så generella slutsatser om streaming kontra CD.

Det är många parametrar att få ordning på för att maximera streaming. Min erfarenhet är att USB inte är den bästa vägen in till DAC'en. Men det är efter vad jag förstår inte heller en sanning utan det kan bli bra även med USB.
Det första jag skulle prova är att slå av wifi och köra en nätverkskabel. Hos mig har det alltid varit bästa överföringen vid streaming.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/09/18 :  20:05:51  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag har nu skaffat en liten gigabit switch och litet kabel. När jag nu jämför är skillnaderna inte så stora, men de finns. Hur mycket värde man sätter på den sista lilla gnuttan välljud kan nog inte mätas kvantitativt. Men jag föredrar silverskiva, dock är det inte nödvändigt att leta efter en skiva i samlingen utan jag kan nog leva med streaming. Det som snurrande CD har som fördel är att man kan höra just märkbart litet längre in i konsertsalen men inte så mycket.

Dessutom kan jag nog vara ganska nöjd med 16 bitars ljud, ibland kan man ta något extra med vinyl eller SACD. Nedladdningar i hires vill jag inte betala för.
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2018/09/19 :  21:26:31  Show Profile Send NewMount a Private Message  Reply
Man tycker att bitströmmen över Ethernet borde vara stadigare än från en CD-spelare, förutsatt att det inte finns störningar. Det kanske är störningar som ställer till det. WiFi bör undvikas. Tycker streaming hos mig låter nog så bra, från NAS till streamer till DAC :-)

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000