HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Datorljud till Node2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2018/09/05 :  11:06:52  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Efter mycket resonerade med mig själv införskaffade jag så äntligen en Node 2. Knappast för att detta är den ultimata strömmaren av musik men tillräckligt bra för pengarna. Vari ligger då problemet? Har lyckats koppla upp den mot min dator och all musik jag lagt ner där. Vid en jämförelse mellan CD-ljudet och det rippade från datorn känns det ändå som CD-ljudet är snäppet vassare / bättre. Är det enbart mina gamla öron som lurar mig eller kan där finnas en skillnad? Om i det senare fallet, finns där något sätt förbättra detta? Allt styrs via Nodens app på min mobil.

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2018/09/05 :  14:20:49  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Kopplad hur?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2018/09/05 :  21:22:52  Show Profile Send NewMount a Private Message  Reply
Antar att du rippat lossless?
Streamar du från datorn via Ethernet eller WiFi?
Vilken CD-spelare jämför du med?

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2018/09/06 :  08:55:15  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Ja jag rippar alltid lossless. Det mesta i Wav. Använder Wifi via datorn och min CD-spelare är en Roksan Caspian.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2018/09/06 :  18:56:23  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Jag tror inte på Wifi men jag är gammaldags;)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/09/06 :  22:00:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Så din upplevelse är att en Bluesound Node 2 som hämtar sin musik via SMB från en laptop låter något sämre via sina analoga utgångar, än en Roksan Caspian som spelar samma "filer" fast från en CD-skiva, via sina analoga utgångar?
Tja, varför inte? Bluesound har ju ett lite speciellt ljud som kan uppfattas som laidback och lättlyssnat (iaf tycker jag det).
Prova ta en extern USB-disk med en kopia av ditt musikbibliotek på och anslut direkt till Node2? Då tar du iaf bort en störkälla i form av WLAN ur ekvationen.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2018/09/09 :  01:12:17  Show Profile Send NewMount a Private Message  Reply
Håller med om att man bör undvika WiFi. Kör med Ethernet eller lagra filerna på USB för att eliminera felkällor. Rent teoretiskt borde bitströmmen vara densamma, men jag har upplevt olika ljud beroende på metod för inläsning av bitar i streamer/DAC. Du skulle även kunna testa optisk eller coaxial signal in i Node 2 från datorn (om möjligt). De flesta Mac:ar har t.ex. optisk ut.

Det verkar som om Node 2 har volymkontroll (digital, antar jag). I så fall skulle jag sätta volymen på max på Node 2 för att inte tappa i upplösning och dynamik. Jag kör själv en NAD M51 och jag inbillar mig att det blir mindre dynamik och punch om jag minskar volymen med bara 2dB från max (0dB attenuation). Det borde inte vara så, men öronen säger annorlunda.

Har tyvärr varken hört Node 2 eller Roksan Caspian, så jag kan inte uttala mig om eventuella skillnader. Har dock hört att Roksan Caspian skall vara bra, så det är förmodligen en bra CD-spelare (med bra DAC), medan Node 2 kanske håller medelnivå. Jag bara gissar.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2018/09/09 23:17:25
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/09/18 :  17:21:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Roksan Kaspian är väl helt enkelt en bättre spelare med bättre DA-omvandlare och analogdel än vad Node2 har. Det borde den vara då den ligger i en högre prisklass.
Det blir väl till att investera i en separat DA-omvandlare och koppla Node2 till den om du vill ha bättre ljud.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2018/09/19 :  08:52:00  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Har ytterligare en fråga. Vad jag kan förstå går det att använda ett USB-minne direkt in i Node 2? Hur får detta kontakt med min styrenhet? i detta fall en iPhone. Eller är det som så att minnet tar över direkt? En bra dac, musikaliskt bra. Var hamnar man i pris?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/09/19 :  20:10:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Om du stoppar i en minnepinne så kommer BluOS i själva Node2 att indexera denna. Din fjärrkontroll ansluter bara till biblioteket som hålls av en eller flera BluOS enheter.
Jag tror att en USB-sticka med musik på indexeras när du ber om det, inte automagiskt.
Jag har bara kört med stora externa diskar som jag haft mycket musik på och då har jag bett Bluesounden indexera om biblioteket, har jag för mig.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2018/09/19 :  23:03:19  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Då tror jag att jag fattat hur det fungerar. Stort tack!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000