HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag vill rippa mina SACDn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/07/03 :  18:56:48  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag är trött på att ha köpt ett antal SACDn och att jag inte kan rippa hires utan någon utgången Playstation3, Pioneer eller Oppo. Jag tycker ärligt det vore min rätt att rippa hires från skivor jag köpt, när jag ändå har en NAS och en bra DAC. Nu är det så att jag bara kan snurra skivorna på en gammal Pioneer PD. Vad tycker ni som sitter på SACDn ?

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/07/03 :  23:03:38  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Att det är kass... Men också att det känns som ett resligt mittfinger till Sony och andra maktgalna branchrepresentanter när man faktiskt rippar sina SACD med en gammal PS3 eller Oppo/Pioneer!
Jag är toknöjd med det jobb jag lagt ned på att rippa mina (och mina kompisars) SACD! De låter ofta vääääldigt najs!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2018/07/11 :  21:32:27  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message  Reply
Du kan inte låna en maskin av någon och rippa?

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2018/07/31 :  01:40:04  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message  Reply
Sett denna till uthyrning?
https://www.minhembio.com/alkanist/marknad/372973

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/07/31 :  06:20:22  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Tackar, men jag är från Finland, så lån från Stockholm är aningen långt borta. Istället har jag tänkt satsa på en bra spelare till mina SACD:n och fortsätter att vänta på rippning.
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2019/09/11 :  08:05:21  Show Profile Send HJ a Private Message  Reply
Jag läste denna tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=96223(Så tokigt att man tillverkar CD spelare) och jag började än en gång fundera på hur jag kan rippa mina SACD och hittade då fram till denna tråden (fanns fler men ganska mycket äldre).

Är det någon som har uppdaterad kunskap om vad som krävs och hur man gör för att rippa SACD, primärt i 5.1 men även 2.0?
Länkar funkar utmärkt eller tips om någon som kan hjälpa till mot en rimlig ersättning.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/09/11 :  08:59:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tror du inte att den här gäller fortfarande?

https://audiophilestyle.com/forums/topic/28569-sacd-ripping-using-an-oppo-or-pioneer-yes-its-true/

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/09/12 :  09:18:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag vill också rippa mina SACD. AlfaGTV, hur gjorde du?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/09/12 :  22:01:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har en PS3:a med rätt firmware och mjukvara. Jag rippar till SD-kort och tar sedan dessa till min Mac (eller PC) och packar upp enskilda spår ur .iso-filen med ISO2DSD. Resultatet blir enskilda filer av typen .dsf, dessa kan taggas och hanteras som vilka tvåkanalsfiler som helst. (Jag har inte sparat några flerkanalsspår ur IsO-filerna)
Det tar ca 10-12 minuter stt rippa en SACD till SD kort, resten av jobbet tar runt 5-10 minuter och sedan taggning och sånt.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/09/13 :  08:27:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hmmmm... det där blir jag sugen på. Om jag fattat rätt är det bara de tidigaste Playstation 3'orna som kan göra det där. De måste också ha en specifik firmware, om de är uppgraderade så är man rökt. Så, det där verkar riktigt svårt att hitta, gamla PS3'or växer ju inte riktigt på träd längre.

Men det finns andra varianter där man kan använda någon tidig Sony/Oppo/Pioneer/...-nätverksspelare som RIP-server. Det hade varit väldigt spännande att få testa!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2019/09/13 :  09:18:11  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Det är just 60gb varianten också, den som kom absolut först.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/09/14 :  00:36:33  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag tror Taxmannen på Euphonia skrev en bra guide om hur man går tillväga med en Oppo BDP-103/105. (Eller gn av de Pioneer-spelare som har samma chip)
Ska se om jag hitttar den!

Haha! Jag mindes rätt, Taxmannen beskriver sin metodik i post No #199 i min egen tråd på euphonia!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2019/09/14 09:09:39
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2019/09/16 :  10:26:51  Show Profile Send HJ a Private Message  Reply
quote:

Tror du inte att den här gäller fortfarande?

https://audiophilestyle.com/forums/topic/28569-sacd-ripping-using-an-oppo-or-pioneer-yes-its-true/

Tack, men 191 sidor... tar lite tid att smälta

quote:
Jag tror Taxmannen på Euphonia skrev en bra guide om hur man går tillväga med en Oppo BDP-103/105. (Eller gn av de Pioneer-spelare som har samma chip)
Ska se om jag hitttar den!

Haha! Jag mindes rätt, Taxmannen beskriver sin metodik i post No #199 i min egen tråd på euphonia!

Tack, lite mer lätthanterligt! Utmärkt kortfattat!

Då återstår utmaningen att hitta en begagnad Oppo...

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/10/01 :  12:33:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Tack, men 191 sidor... tar lite tid att smälta


Är du färdig än?


Jag swishade just på en Sony BDP-S390. Skall bli roligt att se om jag kan få det att funka.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/10/01 :  14:00:09  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kan de va nåt PAC?
Du inser att den blåstråle du grejar med måste ha "MT8580" eller "MT8560" chipset?
Inser att den listas som en möjlig kandidat längre ned i tråden! Låt höra hur det går för dig!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2019/10/01 14:03:33
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/10/01 :  16:05:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Javisst! Och nu har jag ett tracking-nummer på den.

Det skall bli roligt att labba och se om det går att få det att funka.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/10/02 :  16:25:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Pling i telefonen! Dags att hämta min blu-ray spelare, håll tummarna för mig!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/10/02 :  21:44:15  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Håller tummarna! Men du har mera paket att avhämta vetdu!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/10/03 :  08:39:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, jag fick den avin igår. Tänkte hämta idag.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2019/10/04 :  08:18:44  Show Profile Send HJ a Private Message  Reply
quote:
quote:

Tack, men 191 sidor... tar lite tid att smälta



Är du färdig än?


Jag swishade just på en Sony BDP-S390. Skall bli roligt att se om jag kan få det att funka.


Har en bit kvar...
Men, riktigt nyfiken på att höra hur det går för dig.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/10/04 :  08:41:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jodå, spelaren startade som den skulle. Döm om minförvåning då den började spela en splatterfilm när den startade! Förra ägaren hade lagt i någon skiva som spann-igång då den fick spänning. Kul överraskning!

Men, jag saknar fjärrkontrollen och kan därför inte ta mig in i setup-menyn och få den in-loggad på nätverket.
Jag tror att de flesta moderna Sony-fjärrarna funkar så om någon har en liggande eller kan låna ut sin några timmar så kanske jag kommer upp ur hålet jag är i just nu?

Så just nu söker jag med ljus och lykta efter en fjärr, http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=96242.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2019/10/04 :  14:06:55  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
En liten fundering, men laddar man inte ner en app numera till telefonen och kan styra en massa olika apparater. Men var det kanske just bara till en samsung jag hade eller var det Honor8. ( IR funktion)
Då kunde man iallfall lägga till en apparat utifrån en gigantisk lista.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/10/04 :  18:01:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har en Galaxy S7 och när jag sökte remotes på den gick jag på pumpen, den har ingen IR-blaster. Men, efter lite mer sökande så visade det sig att min gamla Galaxy S4 har det! Nu är den uppe på nätverket och strömmar lite musik från min server. Klart kul pryl som funkar långt över förväntan än så länge.

@Stormen, riktigt bra fundering, tack!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/01/10 :  12:58:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Men, jag saknar fjärrkontrollen och kan därför inte ta mig in i setup-menyn och få den in-loggad på nätverket.
Jag tror att de flesta moderna Sony-fjärrarna funkar så om någon har en liggande eller kan låna ut sin några timmar så kanske jag kommer upp ur hålet jag är i just nu?

Hur gick det med detta Pac?

Jag kan meddela att jag köpte en Sony BDP-S6200 med fjärr och fyra filmer för en 500-ing på blocket häromdagen.
Sen kontaktade jag min morska torped Figge som fick sköta uppköpet i grannbyn!

Lyckligtvis hade Figge skidåkning på schemat igår, så efter besöket i Romme (eller Råmme, som Stockholmarna säger) så svängde han förbi med den gedigna (hahahah, den väger förmodligen under 500gram!!) spelaren och tillbehören.

Jag skred till verket och läste gediget i tråden på Hifihaven och efter några försök och lite trassel fick jag till en process som låter mig rippa SACD-skivorna direkt till .dsf-filer, och det tog inte lång tid alls. Två SACD-skivor rippades som test, Jazz at the Pawnshop Vol.2 och Norah Jones.

Jag letade på SACD_Extract-programmet som nämns i hifihaven-tråden också, där man tilåts test anrop och så, vilket lät mig förstå att just min BluRay krävde lite speciellt handhavande.
Till sist anpassade jag AutoScript'et för att passa bättre till min spelare och process.

Glad i hågen har jag lagt en beställning på diverse SACD från CDON för att prova några flera!

Eftersom jag löst konfigurationen nu, så behöver jag inte längre fjärken, och du får gärna låna den Pac om du vill? Jag kan sända den till dig så får du skicka den åter med min PSU sen när det blir aktuellt?

Som grädde på moset klarade just denna spelare 3D Bluray och tre av filmerna som ingick var just sådana. Så efter att ha letat fram och satt fräscha batterier i de 3D-brillor som följde med min TV, så satt jag och gumman i soffan som två riktiga nötter igår kväll, med brillerna på näsan, och kikade på 3D-film! Riktigt underhållande faktiskt!!!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2020/01/10 13:02:17
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/01/10 :  15:00:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jo tack! Jag hittade en S390 till lokalt för en tvåhundring så nu har jag två spelare OCH två fjärrar!

Bägge går klockrent via nätverket så just nu använder jag dem som endpoint för min plex-server. Ganska hygglig bild faktiskt, kanske tom snäppet vassare än min chromecast.

Däremot har jag inte rippat än, men det står fortfarande på programmet så den som väntar på nåt gott....

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000