HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinyl goes HD
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2018/04/13 :  14:44:27  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Kanske inte är något nytt för er insatta, men för mig var det en nyhet: high definition vinyl is happening

Hur bra tror ni att detta kan bli?
Kommer vi ta klivet in i en era?

Jag tycker personligen att det är mycke spännande!

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/04/13 :  14:52:33  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
En av de faktorer som gör "vinyl" lite annorlunda är att inspelningarna i princip kan vara helt analoga från mik till ljudspår. Den teknik som beskrivs är naturligtvis intressant (låter som en vidareutvecking av graveringsmetoden, egentligen), men innehåller uppenbarligen ett digitalt steg. Det gör inte ljudet sämre i sig självt, men förtar lite av "andan" med vinyl/analogregistrerat ljud. Tycker jag.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/04/13 :  17:41:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det är alltid spännande när det görs framsteg. Hoppas de har något vi kan testa om något år.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2018/04/16 :  07:12:07  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Att vinyl kan vara "helt analogt" är sant, men skulle tippa på att 99% av all dagens musik är på något sätt digital.
För mig är det bara positivt att man försöker förbättra en befintlig teknik som dessutom inte kräver ny vinylspelare.


Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2018/04/16 :  08:01:48  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Spannet mellan bra och dålig gravyr är ju milsvid redan med befintlig metod. Visst är det kul med ny teknik, men få labels prioriterar ju inte detta. Är inte detta ännu ett marknadsföringstrix i raden...

Sorry, en grinig gubbe..

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/04/17 :  19:17:04  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har också läst om detta någonstans på nätet jag håller med pix att det är ett ytterligare trix för att vi tro att det blir så mycket bättre för min del kan de satsa mer på att göra bättre ifrån sig från mastringen till pressningen dvs bättre kvalitet.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2018/04/17 :  20:52:44  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Bubbel: Helt klart håller jag med om att mastringen är otroligt viktig, men varje förbättring är en välkommen förbättring.

Pix: Som jag förstår är det tillverkningsprocessen som en av fördelarna med att 3D-mappa musiken innan den graveras. Första och sista pressen är exakt lika....

HD Vinyl.org

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/04/17 :  21:35:58  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Man kan ju se ett stereospår i vinyl som en sorts "3D-mappning" av musiken. Den skapas ju liksom "on the fly" när skivan graveras, i och med att gravyrnålens rörelse skapar ett spår med en profil, som ger avspelningsnålen en rörelse i flera ledder. Att skapa denna "mappning" genom att använda en laserutrustning blir ju som en form av "lasergravering" - det är inte en dum idé och slutprodukten kan troligen bli intressant. Att få till 30% mer speltid OCH 30% mer amplitud (båda kräver ju plats på skivytan...) känns lite optimistiskt, men man får väl se. Styrningen av "graverlasern" kommer säkert att göras av nån form av digitalt behandlingssystem som jobbar med audiosignalen. Det avgörande, som jag ser det, blir ju hur väl det behandlingssystemet kan bibehålla kanalseparation och signalernas faslägen. Nyfiken blir man, faktiskt.
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2018/04/18 :  06:32:34  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Lasergravering borde ju innebära en förbättring av spåren. Sen är frågan hur digitaliseringen påverkar en analog signal. Nu är väl för all del den mesta nya musiken digitalt inspelad även på vinylerna så skillnaden blir kanske inte så stor där.
Spännande, helt klart, även om skeptikern inom mig vill höra resultatet innan jublet släpps loss.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2018/04/18 :  07:16:15  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Om jag förstod rätt så var det antingen 30 % mer speltid eller 30 % bättre amplitud, även om det står tvärtom längre upp på sidan.

"We can also correct the tangential/radial error (a lacquer is traditionally cut at a tangential angle, but most turntables read in a radial angle, so the needle is constantly tilting). All of that results in 30% more playing time with the same volume of traditional vinyl records.

Or, we can use the additional space to create a completely augmented listening experience by adding that space to the amplitude. The result is that HD Vinyls are louder, with far better dynamics and much better S/N ratios."

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/04/18 :  09:14:26  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det finns olika fastställda nivåer på kvalitet när man skall göra en gravyr där 8-9 är det högsta möjliga varav de flesta skivor med denna nivå kommer från Japan även en del klassisk musik. Den vanligaste nivå som används är 5-6, det som jag ser som den enda väg är att utbilda alla som är i inspelningsledet.

Då skall även skivbolagsledning och revisorer vara med och lära sig att det inte är dyrare med en bättre gravyr än en billigare det är så att en bättre gjord gravyr varar längre m.m.

quote:
"We can also correct the tangential/radial error (a lacquer is traditionally cut at a tangential angle, but most turntables read in a radial angle, so the needle is constantly tilting). All of that results in 30% more playing time with the same volume of traditional vinyl records.


Då kommer de som har en tangentialarm uteslutas att spela dessa skivor , ett annat problem är att det säkert kommer kringutrustning för att kunna avspelas korrekt. En tillbakablick visar att man har försökt för bättra ljudet på olika sätt en del har varit bra men kostnaden för att få det bättre ljudet men fallit bort p.g.a extra utrustning.

Jaja den som lever får se, höra menar jag.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/04/26 :  09:45:18  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag funderade lite om detta och om det är så att de skall kompensera för radialarmens (nålens) vinkelfel vilken längd på tonarmen är optimum. Det finns mängder med olika längder för varje tillverkare tror på sitt koncept.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000