HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Köpa vinylspelare råd
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2018/03/29 :  10:15:12  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Är i färd med att inom kort skaffa en vinylspelare.
Som jag vet nu blir det mest spelande av gammalt som finns i hyllan.

Så frågan är vad måste man upp i för pris för att få något vettigt?
Skall inte vara några renoveringsobjekt eller så =så nära plug and play sas

Har bra anläggning för övrigt men......
Tacksam för råd-tips på spelare/pickuper.

Edited by - mabron on 2018/03/29 10:15:39

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/03/29 :  10:54:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det beror på om du vågar gå den begagnade vägen så får du bättre spelare för pengarna utan att det är ett renoveringsobjekt men en service skall man dock göra.

Vill du gå vägen med helt nytt får du gå upp i pris för att få en bra bruksspelare, här är det verkligen du får vad du betalar för så det händlar vad du är villig att betala.

PU är nog det svåraste att rekommendera, vissa menar att vill du ha highend så är det MC som gäller men jag sticker ut hakan som vanligt och påstår att du kan få minst lika bra ljudupplevelse av en MM, jaja nu blir kanske vissa upprörda men jag står för det jag har gjort den resan och vet var jag står idag. Det är så att en PU är väldigt personligt de låter så olika beroende på vilket riaa man har vad man kan lasta den med samt kringutrustning.

Kolla blocket och andra säljsidor vem vet vad som dyker upp men var kritisk när du kollar.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2018/03/29 :  11:09:03  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Jo beg kan jag tänka mig men inget "äldre".
Men med en service så kommer man ju lätt upp i pris ändå.

Jag sneglade lite på Rega RP3 2017 SE hos Akkelis för 4995:- (ouppgraderad)
Citat:
Dubbla stag mellan arm och lager i 3 mm fenol.
- Nya glastallriken i 12 mm #8221;floatglas#8221; med "Optiwhite" behandling
- Nya Rega RB330 tonarmen

Men "vad får man" ? Är ju lite svårt att fråga handlare :D]
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/03/29 :  14:31:28  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Kika efter en thorens, finns i olika modeller men alla
går att få tysta. Remmar finns att köpa , fjädrar likaså.

Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2018/03/29 :  16:00:08  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
jo thoréns har jag haft för längre sedan både 165 och 166 och senare 321.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/03/29 :  16:22:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Rega är en säker väg att gå. Om du är lite mer äventyrlig så titta på reloops nya HiFi-spelare eller en ny Technics. Men det är klart på den nya Technicsen börjar det rinna iväg lite.

Om du kan tänka dig att göra en aningen själv så är en Technics SL1200/1210 aldrig fel. Mer "bruksmaskin" än så blir det inte, de är i praktiken outslitbara och det finns hur mycket reservdelar och tweaks att köpa "off the shelf" till dem som helst. Om man dessutom är villig till lite fix och trix kan de spela skjortan av väldigt mycket inkl. Rega-spelare.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2018/03/29 :  16:36:48  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Jo man kan ju tänka sig att gå upp en bit från den jag relaterade till, men frågan är ju är det design eller ljud man får..

Har tittat lite på Clearaudios Concept . är väl kanske limit.
Men vill man ha dammlock till så kostar det skjortan


Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2018/03/30 :  08:23:33  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Michell Gyro SE med en Rega RB300- arm kanske kan vara ett alternativ- det drar iväg lite men du får otroligt mycket ljud för pengarna där.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/03/30 :  09:32:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag tror att Akkelis paket Rega P3 för 5-tusingen är jäkligt mycket spelare för pengen! Regan har ju en rapp och drivig spelstil som jag kan uppskatta men väljer oftast en med mera fundament. Sen beror det ju väldigt mycket på vad man vill ha, och vad man har för förutsättningar i form av RIAA och placeringsmöjlighet etc.
Skulle jag köpa nåt som bara funkar o spelar musik är det nog Rega som gäller, annars en beggad SL1200/1210. Du kommer undan runt 5Tkr i det fallet.
För dubbla pengen får du mer ljud, tveklöst och där tycker jag personligen att t.ex. en GyroSE är en riktigt najs spelare, eller en Clearaudio Concept kanske, eller en Funk LSD eller ...
Urvalet är grymt stort!

Hur ser förutsättningarna ut? Ska det va med puppa? Vad har du för RIAA och placeringsmöjlighet?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2018/03/30 :  10:12:14  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
vilken motor sitter det i den där Rega- hybriden som Akkelis säljer? För visst är motorerna olika i RP3 och nya Planar 3?

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/03/30 :  12:06:46  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Nja, en thorens 125-a och bo's nuvistorria är vad jag skulle välja om jag började om. Fast de flesta thorens skulel funka.
Till detta en ortofon eller något annat som faller i smaken.
Men det behöver inte kosta en förmögenhet, huvudsaken är att de lirar bra tillsammans.
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2018/04/02 :  10:17:37  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
tack för alla råd Vet inte om jag blev klokare bara
Finns ju hur mycket som helst

svårt att veta om man blir "gripen" av vinyl igen eller ej

Gyro verkar spännande men en del pengar ....
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2018/04/02 :  10:35:44  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message  Reply
Jönköpingsmässan bjuder på många olika skivspelare i olika prisklasser.
Även tillbehör, hemmabio, tusentals vinylskivor, bil-Hifi, coola bilar och delar av Sveriges största Pink Floydsamling.

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2018/04/02 :  11:15:07  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
kanske bästa tipset????
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000