HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Brustet förtroende
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2018/03/28 :  08:52:21  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej
Som många andra här har jag under åren samlat på mig mycket mer prylar än vad jag någonsin kommer kunna använda själv.
Det handlar om kabel, elektronik-komponenter, rör, och halvledare och jag har under åren insett att det inte finns anledning att hamstra, utan att det är bättre om det även kommer andra till del. Varför delar av detta lagts ut på en blogg till försäljning.

Då jag inte har plats för komponenterna hemma tvingas jag ta bilen för att hämta det som beställs. Emballage skall fixas, kablar skall kapas från bobiner och försändelser skall frankeras.
I slutändan tar varje beställning några timmar att plocka ihop och vinsten brukar gå jämt upp med omkostnaderna.

I de flesta fall, när någon beställer lite kabel så vet jag att denne är ivrig att komma igång med sitt bygge, varför jag brukar försöka skicka materialet utan förskottsbetalning. Ett förtroende jag vågat ge eftersom HF känts lite som "la familia", vi kan lita på varandra.

Men tyvärr kan jag inte längre ge detta förtroende då jag på senare tid, utan större vinning gör jobbet, men ej får betalt.
Ibland har jag lagt ner timmar att matcha motstånd, rör och kondingar, ibland har jag packat och köpt frakt för försändelsen. Bara för att vederbörande ångrat sig eller plötsligt inte har pengar.

Ledsamt, men om någon framleds behöver något från min blogg så tvingas jag utkräva förskottsbetalning.

/Pix






"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/03/28 :  10:25:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tråkigt! Jag är nog lite naiv när det gäller att köpa/sälja via dessa kanaler och har hittills inte blivit utan ersättning vid försäljning.
Man kan ju utnyttja t.ex. blocket-paketet eller liknande för bättre kontroll över processen men då blir det genast ganska krångligt.
Men å andra sidan, om någon vill ha varorna snabbt idag kan de alltid Swisha beloppet, då är det ju omedelbar respons från säljaren som påkallas.

Hörde förresten om en scam-metod som gick ut på att man kontaktar en privatperson och utger sig vara från bank/myndighet och ber denne logga in på sitt bankkonto e.d med mobilt bankid (eller inte, du gör det av ren nyfikenhet). Samtidigt har någon annan angett ditt personnummer i banksidan och du autentisera eg. en tredje part som därmed får åtkomst till dina bankuppgifter.
Kort sagt, var vaksam med när och till vem du autentiserar dig med bankid...


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/03/28 :  11:02:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Du har all rätt att bli arg/besviken för att du blir utsatt för detta, du är inte ensam jag har också råkat ut för liknande händelse numera är det pengarna först.

Det är så att det finns människor som ser snällhet som en svaghet och utnyttjar det till fullo det är något som de lär sig tidigt och har med sig genom livet.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2018/03/28 :  11:06:52  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
I mitt fall så måste jag ju kolla upp om jag har de komponenter, och det antal som efterfrågas (vilket betyder resor). I vissa fall där jag försökt matcha komponenter så är ju jobbet klart innan jag vet att matchningen lyckas. Då är det svårt att säkra upp betalning innan.

Naturligtvis kan jag hålla på varan tills betalning är gjord. Men i mitt fall är det ju främst hanteringen jag fått ersättning för, genom att debitera varan.

Nåja, life goes on..



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2018/03/28 11:10:13
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2018/03/28 :  12:03:15  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Skit!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/03/28 :  17:02:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
På Elektronikforumet är ärligheten STOR. Nu när man kan swischa slängs pengar över samtidigt som man meddelar att man "vill ha".
Att INTE betala för fådda grejer eller först beställa och sedan annulera är ju bara för djävligt. Det är ju fan ingen statlig mycnighet eller affär man har att göra med.

Och inom () gjorde jag en gång misstaget att slänga iväg en grunka till en människa på ett helt annat forum utan att få betalt. Den 7-hundring personen var skyldig mig är nu en skuld på 3600 hos Kronofogden.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/03/29 :  09:07:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Ett förtroende jag vågat ge eftersom HF känts lite som "la familia", vi kan lita på varandra.
Va? HF, menar du HiFiForum.nu, dvs här?
Har du blivit utsatt för detta av någon som använder HiFiForum

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2018/03/31 :  21:25:29  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Pac
Jag är bara medlem här, och det är enda stället där jag länkar till min blogg.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/04/02 :  07:13:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det är inte OK att utnyttja vänlighet på det viset och det är inte OK att utnyttja HiFiForum i ett sådant syfte.

Så som du skriver så kan det vara en besökare som sett länken och utnyttjat dig, och besökare har jag tyvärr inga möjligheter att kontrollera. Om det däremot är en HiFiForum-medlem är det en helt annan sak, vi har ett avtal och att nyttja HiFiForum.nu i bedrägligt syfte är så klart inte OK!

Pix, du får gärna kontakta mig om du har mer information.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000