HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare/Receiver till Canton Ergo RC-A
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2018/03/16 :  10:25:40  Show Profile Send MagArne a Private Message  Reply
Har idag en Audio Pro A.7 integrerad förstärkare till mina Canton Ergo RC-A golvhögtalare.
Har senaste tiden upplevt lite svagt brum från högtalarna samt att ena kanalen ger högre ljud än den andra. Balansen går att lösa genom att vrida lite på balansratten. Än så länge gen den bra kraft ifrån sig och brummet hör man bara när man lägger örat mot högtalarna och ingen musik spelas. Den är ju från 1994 så den har väl gjort sitt? Vad kan vara värt att ersätta den med?

Finns det några säkra kort att kolla upp på begagnatmarknaden för säg max 2000kr?
Det är ett pluss i kanten om det finns en optisk ljudingång
Kan äldre surrondförstärkare vara värt att kolla upp och köra i stereo 2.0? De har optisk ingång och tycks säljas billigt i.o.m. att hembiofolket idag vill ha 4k HDMI växlare m.m.

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/03/16 :  10:42:58  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Så kraftig som möjligt, alltså titta särskilt på modeller ifrån Onkyo Nad är mitt tips.http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=215233 tex.ONKYO TX-SR708 kraftigaste i gänget.Här har du något riktigt rejält och billigt. http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=210388

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2018/03/16 10:49:59
Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2018/03/16 :  11:04:35  Show Profile Send MagArne a Private Message  Reply
Krävs det så mycket effekt till Canton Ergo RC-A som har inbyggda förstärkare till basarna? Ergo RC-L som är samma modell fast utan inbyggda slutsteg kan jag förstå vill ha extremt mycket kraft.

Hur står sig Technics jämfört med Onkyo och Nad?
Är det annars lite desto tyngre apparat desto bättre för att veta att det sitter en rejäl nätdel i den?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/03/16 :  11:13:32  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Technics spelar inte samma division. Och det är inte mycket kraft. Hembiostärkare är inte så strömstarka som vanliga förstärkare. Men det är dina öron, är du allergiskt mot kraftigare grejer så kör på något klent. Men 1300kr för ONKYO TX-NR900E är ju bara för bra för att motstå.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2018/03/16 :  11:27:11  Show Profile Send MagArne a Private Message  Reply
Nejdå, vill gärna ha kraftiga grejer. Tänkte mest om du hade förväxlat RC-A med RC-L och det inte var nödvändigt med de största modellerna.
Ska bli väldigt intressant att se här vad jag får mer för rekommendationer om lämpliga budgetalternativ. Så jag har koll vad som är bra eller ratas när det dyker upp till försäljning.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/03/16 :  14:08:35  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag skulle slå till direkt på denna ONKYO TX-NR900E, då du inte får bättre stärkare för max 2000kr. Många begär mer (än de oftast får skulle jag tro) när det gäller gamla Hembiostärkare och denna är ett fynd för pengen.
Tror jag hört denna med dina burkar i butik för mååånga år sedan, och vad jag minns så lät det inte dåligt.
Ps. Vid närmare eftertanke så hade jag RC-L då och var på väg att köpa RC-A men jag upplevde inte dem som bättre så det blev inget.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2018/03/16 14:15:02
Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2020/10/04 :  08:15:25  Show Profile Send MagArne a Private Message  Reply
Väcker liv i min gamla tråd. Det slutade med ett panikköp av en Denon DRA-1000 Receiver då jag avyttrade mina Audio Pro prylar.
Det kommer ljud ur högtalarna men känner att en Denon DRA-1000 gör väl inte riktigt högtalarna rättvisa. Denna gång har jag ingen panik med en ny förstärkare och budgeten är något högre.
Vad kan vara värt att hålla utsikt efter på begagnatmarknaden för säg max 5000kr?

Några planer för surround har jag fortfarande inte men en fjärrkontroll för volymen får anses som ett krav.
Högtalarna har jag utrustat med Soundcare Superspikes då gummifötterna bara lossnade vid städning.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2020/10/04 :  10:39:46  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Tjena, jag hade kollat efter Vincent SV-233. Står sig än idag för den pengen och brukar försvinna snabbt när de dyker upp på begagnatmarknaden.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/10/06 :  12:31:19  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Mycket fina högtalare!
Dom är värda att få drivning för kanske 2 ggr din budget tycker jag. Undvik att snåla om du kan. Börja spara nu så hinner du kanske byta innan nuvarande stärkare ger upp helt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2020/10/06 17:41:57
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/10/06 :  18:48:18  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Mycket fina högtalare!
Dom är värda att få drivning för kanske 2 ggr din budget tycker jag. Undvik att snåla om du kan. Börja spara nu så hinner du kanske byta innan nuvarande stärkare ger upp helt.

+1

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000