HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DC blocker & hummande förstärkare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klassik
Starting Member

6 Posts

Posted - 2018/03/13 :  23:13:40  Show Profile Send Klassik a Private Message  Reply

Bestämde mig för att börja undersöka det svagt hummande ljud som tycks komma inifrån nya förstärkaren, och hittade flera sidor på nätet som föreslår att det skulle lösas med en dc blocker/filter/fälla.

Hummandet skulle alltså vara ett känt fenomen med ringkärnetransformatorer som matas med i viss bemärkelse "oren" ström.

Händelsevis säljer Supra en sådan blocker (den har till och med fått en överväldigande recension i tidskriften HiFi & Musik, alternativt en lagom bekväm omskrivning av marknadsföringsmaterialet på redaktionsplats, beroende på hur man ser det ):

http://www.jenving.se/products/view/dc-blocker-md01-16-eu-3024000378 br /

Fastnade för något som uppmärksammas i marknadsföringen:

quote:
Notera. DC-filtret dämpar EJ dynamiken! En mycket vanlig reaktion är att då något tas bort ur ett invant ljud/musik, saknar man det.


Mot denna bakgrund skulle det vara intressant att öppna upp för diskuterande:

- Någon som känner igen hummande ljud från sin förstärkare och kommit tillrätta med det?

- Är det någon som har erfarenhet av supra's dc-blocker?

- Finns det något "budget"-alternativ av mindre känt märke som gör samma sak med likartade förmodligen enkla komponenter, men som inte marknadsförs gentemot hifi-entusiaster till tweak-heaven-priser?

- Beroende på hur supras blocker är byggd, skulle citatet kunna vara en omskrivning för att när den löser problemet med dc så introduceras även ett nytt genom att påverka resistansen för elen?

Tar gärna emot kunskaper, synpunkter och andra kloka ord från er här på forumet. Välkomnar era bidrag.

/Klassikern

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/03/14 :  07:14:00  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag svarar kort på dina frågor:
- Ja, mitt slutsteg morrade kraftigt emellanåt och ffa när gumman blåste håret.
- Nej
- Ja, jag köpte DCT-02 från sjostromaudio.net , bara kortet och komponenter från ELFA. Mitt slutsteg är helt tyst nu (mekaniskt givetvis) och jag upplever absolut inget sämre ljud, snarare tvärtom.
- Uppbyggnaden för de flesta DC&ällor är helt enkelt en eller flera kraftiga dioder i serie med fasen. Känner inte till intern resistans i dioder när de leder men kan inte tänka mig att det handlar om mer än några milliohm.

Kontentan är att jag är mycket nöjd med effekten av DC blockern och kkommer inte plocka bort den. Men, jag har även ett försteg med två mindre, kapslade, ringkärnor som kurrar lite diskret. På detta hjälper inte dcfällan alls. Så det finns olika typer av trafobrum där DC kan bidra med mekaniskt oljud i vissa komponenter.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2018/03/14 :  09:02:33  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Jag har en Luxman M-02 som har ett lätt mekaniskt brum. Gissade också att det kunde bero på att det fanns DC i nätet. Jag lyckades med attfå låna ett ex av Supra's DC-blocker från vår lokala BRL-butik för att testa hemma. I mitt fall hjälpte det inte alls... Tilläggas skall att jag ännu ej kopplat om trafon från nuvarande 220V till 240V (kräver att man öppnar upp och löder om), möjligt att det får brummet att försvinna men det återstår att se/höra.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/03/14 :  13:50:03  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Dioder har väldigt låg resistans i framriktningen. De har däremot ett s.k. framspänningsfall på 0,5 - 0,7 V, dvs oavsett strömstyrkan tappar man detta lilla. Lite "Avd. för värdelöst vetande" kanske...
Go to Top of Page

Klassik
Starting Member

6 Posts

Posted - 2018/03/14 :  19:35:28  Show Profile Send Klassik a Private Message  Reply

@AlfaGTV: Sjöströms designer på hans webshop ser väldigt ... genomtänkta ut, nästan synd att dölja dem i någon låda.
Kikade på dct-02, och inser att det där en nivå bortom mig. Skulle gärna testa en sådan om den fanns i en slutanvändarversion där bara strömkablarna väntar på att anslutas. Hur har du gjort med den du har?
Go to Top of Page

bugared
Member

135 Posts

Posted - 2018/03/14 :  23:46:03  Show Profile Send bugared a Private Message  Reply
Jag har använt Sjöströms med bra resultat..
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/03/15 :  07:21:24  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Hur har du gjort med den du har?

Hmmmm, den är givetvis monterad elsäkert i en låda med skyddsjord... NOT!
Den ligger löst under mitt stereorack med 230V blottat, bara en kapad gammal Supra in och ut...

Det finns en annan tråd här om att bygga en distributions-dosa och min ambition är att DCT-02 skall monteras i ett hölje av något slag. Där skall också finnas parallell filtrering till högeffektförbrukare samt common mode drosslar till lågeffekterna.
Så en okej montering kanske kommer!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

bugared
Member

135 Posts

Posted - 2018/03/15 :  07:36:18  Show Profile Send bugared a Private Message  Reply
Jag byggde in min i en Biltema http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Kopplingsdosa-2000021071/ fungerar gör bra..
Go to Top of Page

Klassik
Starting Member

6 Posts

Posted - 2018/03/15 :  22:18:13  Show Profile Send Klassik a Private Message  Reply
Kan inte riktigt säga att det kliar i fingrarna för att börja mecka med halvfabrikat och hemmabygge när det gäller starkström. Gillar annars utseendet hos Sjölanders konstruktioner och webshop, hade gärna beställt en dc-blocker av honom annars.

Efter närmare granskning av Supras lilla låda insåg jag att den inte tar "vanliga" apparatkablar med vertikala stift (såna som man har hur många som helst eller köper på kjell.com), utan en variant med horisontella tillsammans med marknadsföringens kundomsorg i fokus:

quote:
Anslutningskabeln är som vanligt tillbehör, så att du ska slippa ytterligare förlängskablar genom att kunna välja rätt längd från början. Notera att anslutningssockeln i DC-filtret är för 16 Ampere.


Logiken här går inte ihop för mig, 3500 för en plåtlåda som saknar sjölanders estetik och inte är användningsklar out-of-the-box bara för att tillverkaren är bekymrad över att användaren skulle råka ut för att längden på specialkabeln skulle vara så fel att man blir tvungen att köpa ytterligare en kabel...?

Lite intressant ändå att en tillverkare som tillhandahåller en lösning på vad jag gissar är ett ganska begränsat problem effektivt lyckas alienera i vart fall en potentiell kund tack vare en överväldigt positiv recension och sin egen marknadsföring

Men men... tack för bidragen, kul att ta del av hur ni hanterat förmodligen samma problem. Får försöka låna hem en sån och börja med att se om den gör nån skillnad som steg 1.

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/03/15 :  22:25:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
@bugared, toppentips! En sån är ju perfekt!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/03/15 :  22:29:17  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Kan inte riktigt säga att det kliar i fingrarna för att börja mecka med halvfabrikat och hemmabygge när det gäller starkström. Gillar annars utseendet hos Sjölanders konstruktioner och webshop, hade gärna beställt en dc-blocker av honom annars

Äh, kliar i fingrarna betyder mest att du inte skall placera dem just där! Gillar du inte spänningen?

Skämt åsido, visst krävs en del grundkunskaper och känner man sig inte redo är det bättre att passa. Klokt!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000