HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga om Priboj med Dynaco-kort(?)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/09/23 :  11:09:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det gick inte att få ordning på det. Det är väl servern som får saker att kallopsa.

Men skam den som ger sig:

Jag vågar just inte starta nya DIY-trådar, speciellt som jag nu, i och med min extremt långa semseterledighet, noterar antalet påbörjade/ej avslutade byggprojekt.
Jag uppdaterar tom min hemsida där alla påbörjade/ej avslutade projekt redovisas; hur tänkte jag där?

Men på min låååånga listan finns en Priboj, vilken jag byggde om för över 20 år sedan. Nu har den liksom bara changerat och jag tycker det är så synd att en stor burk med överdimensionerade transformatorer bara ska stå och samla damm.
Har i omgångar haft tankar på att stoppa in ett standardsteg med EL34 eller KT88/6550, ja tom 6L6 och GU50. Men därav har inget blivit.

Det var när jag tittade igenom min uppsnyggning av en PAS-3 som jag fick en uppenbarelse. Jag har ett vagt minne att någon på HF helt nyligen köpte en byggsats till någon Dynaco-klon. Man kanske, på samma sätt som jag köpte nya kort till PAS3:an, till en Stereo70 eller Mark3 eller 4.

Jag kollar runt och hittar en del firmor (Triodeel, Tubes4HiFi m fl) som säljer kits samt en del kort på eBukten. Emellertid verkar priserna inte så himla triviala, eller verkar man nödgas köpa så mycket mer av det som ingår i ett kit.

Alltså, innan det blir någon sorts ombyggndas-igen-tråd, har någon tips på bra outlets för opopulerade kort till endera Stereo 70, Mark 3/4?

Jag inser också att de förstärkare jag refererar till har ETT kort som ENBART bär upp ingångs- och drivsteg, medan utgångsrören sitter monterade i chassit för sig själva.


Och för att lite poängtera att förstärkartyp spelar mindre roll, utan målet är att få in lite biffigare rör i hopp om att kunna ta ut 40+ Watt, hittade jag, visserligen byggsats, men ändå:
http://www.ebay.com/itm/KT88-6550-EL34-6L6-Tube-Amplifier-Power-Amp-DIY-Kit-America-CARY-cad-40-Circuit/282423482624

Jag får också gräva lite på AliExpress, även om det mest är singelend-stärkare med EL34/6L6/KT88 man hittar.


Nämner inte att nätdelen är ombyggd, att trafon är till viss del modifierad i min sleeping beauty.

Lite gammalt skrutt på min sajt: http://pastisch.se/tubes/priboj.htm


Lite länkar till kort på Bukten:
http://www.ebay.com/itm/Dynaco-Dyna-ST70-ST-70-Amp-NEW-BARE-BOARD-PC3-PC-3A-PCB-7199-EL34-P-P-FREE-SHIPP/292159323865
http://www.ebay.com/itm/Dynaco-Dyna-MK3-MK3-6550-P-P-Amp-NEW-BARE-BOARD-PC1A-x2-FREE-SHIPPING/391819135107
http://www.ebay.com/itm/Dynaco-Dyna-MK-4-MKIV-BARE-Amp-TUBE-AMP-DIY-EL34-P-P-PC4-x2-FREE-SHIPPING-WORLD/391823001581]

Edited by - soundbrigade on 2017/09/24 09:52:05

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/09/23 :  15:22:43  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hatar att låta som en gnällspik, men...: Om du editerar inlägget och styr upp länkarna och fixar nån slags styckesindelning så lovar jag att läsa och bilda mig en åsikt i frågan sen

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/09/23 :  16:00:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hmmmmm ... det såg ju perfekt ut när jag postade.

Jag ska se om det går att få ordning på det.

Bättre än så blir det inte (om vi inte migrerar till en stadigare plattform).

Edited by - soundbrigade on 2017/09/23 16:06:11
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/09/24 :  11:56:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hittade felet, fattades ett h i länkarna.


Sedan hittar jag ett billigt kort för EL34/KT88. Visserligen är det för stereo men jag kan ju säkert stuva om i förstärkeriet. Dessutom var det här kortet billigt, bara 10 USD mot kanske 20-30 för ett monokort på andra ställen.
http://www.jjjaudio.com/en/products/el34-pp-pcb-board.html
Jag undrar dock - vad är det för förstärkare kortet bygger på. En vild gissning 12AX7 på ingången 12AU7 som drivrör, eller vice versa. Restan enligt boken.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2017/09/24 :  13:55:58  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Du får säkert ett schema till kortet/korten om du håller inne på betalningen ...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/09/24 :  13:58:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har köpt ett par andra kort tidigare - 6V6-PP och 6L6-SE och fått scheman.
Komponentvärden är tryckta på kortet men det kan vara svårt att veta effektvärde på motstånd och spänning för kondingar; fast jag kör alltid 1W för motstånd eller högre i förekommande fall.
Det löser sig.



Jag nämnet EL34 resp KT88. Skulle det vara "dumt" att använda 6L6 istället?!
Jag har ju tre kvartetter av olika slag. De lyxigaste CV1075 är ju inga man gömmer under skäppan utan visar upp för menigheten och då kan jag slänga in ryska 6P3S i Priboien.

Edited by - soundbrigade on 2017/09/24 14:03:31
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/09/24 :  14:30:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Jag undrar dock - vad är det för förstärkare kortet bygger på. En vild gissning 12AX7 på ingången 12AU7 som drivrör, eller vice versa. Restan enligt boken.

Ser ut som kortet jag köpte på ebay,det har 5751 som ingångsrör samt 12AU7 som fasdelare fixed bias.tyckte dock att utgångsrören sitter lite tätt ihop men det går nog,jag fick schema med i en pdf fil.

quote:
Jag nämnet EL34 resp KT88. Skulle det vara "dumt" att använda 6L6 istället?!

"Dom" säger ju att det ska vara svårt att få väljud ur 6L6,inte vet jag..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2017/09/24 14:32:43
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/09/24 :  15:21:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
5751 är någon industri- eller militärvariant av 12AX7/ECC83 men med mindre förstärkning. Kanske ett rör som "låter bättre".

Tog några bilder av "kadavret" med en kartongbit med kortets mått. Det blir en aning trångt men med guds hjälp och en såpad tandborste ...






Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000