HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nätaggregat hjälp
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2017/08/07 :  15:16:09  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jag tänkte prova på att fuska/lära mig lite med ett litet elektronik bygge:)
Det jag behöver lite tips om (just nu i alla fall) är vad hittar jag något lämpligt nätaggregat? Gärna för inbyggnad, och det ska leverera fin spänning utan en massa brum mm.
Vad jag behöver är.
+4.5V to +12V DC (regulated or unregulated) for DAC and XO o
+/- 10V to +/- 18V DC (regulated, low noise) for output buffer

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/08/08 :  09:04:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Strömmar?
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2017/08/08 :  13:57:55  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Det är bara en dsp och dac som ska drivas så jag tror man klarar sig med Max 500mA :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/08/08 :  16:45:43  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
http://sound.whsites.net/power-supplies.htm

Här hittar du lättillgänglig, pedagogisk och bra information i ämnet.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/08/08 :  20:12:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


En enkel shuntreg. Jag skulle använda en stöddig logic level gate mosfet som tex IRL3803V istället för den bipolära transistorn. En liten 10 nF till 10 uF polyprop konding tystar en del högfrekvent brus och sänker impedansen vid högre frekvenser.

Shuntreggar är överlägsna serieregulatorer då de aktiv dämpar brum och brus i lasten.

Edited by - Circlomanen on 2017/08/08 20:18:02
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2017/08/08 :  21:22:36  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jag tackar och bockar för tipsen:)
Finns det några färdiga kit/byggsatser?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/08/09 :  10:18:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Tror Elliot Sound Products säljer PCB till en del av sina projekt. Kan också tänka mig att det finns stora tänkare som publicerar bra projekt på sina sidor och sedan erbjuder kort och kit på eBay.Där har jag bara referenser till rörgrejer.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2017/08/09 :  11:51:14  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Va tror ni om den här?
Duger den ?
https://www.quasarelectronics.co.uk/Item/cebek-fe-160-symmetrical-power-supply-module-12vdc-270ma-230vac-onboard-transformer

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2017/08/09 :  12:55:01  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Den där Cebek verkar inte vara shuntreglerade.

Jag använder grejer från Twisted Pear och de har bra instruktioner.
http://twistedpearaudio.com/power/placidbp.aspx

Annars är jag nyfiken på vad Thorsten Loesch på Ifi hittat på i dessa. Han är ju ingen dumskalle så kanske värt att testa?
http://www.akkelisaudio.com/ifi-audio/ifi-ipower.html

Måste iofs ha 2 för bipolär matning.

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/08/09 :  14:21:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=shunt+regulator&_sop=12

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2017/08/09 :  20:03:54  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag skulle nog vara försiktig med att sätta en shuntregulator på något som kan ta 4,5-12V regulated or unregulated. Det låter onekligen som att det sitter en reglerad nätdel redan. En enkel diodbrygga och kondensatorbank kanske är en bra början där utifrån informationen vi har.

För den andra delen till output buffer så kanske det behövs något ännu bättre i stil med Jung regulator(vilket är en vidareutveckling från circlos shuntreg, typ)?
Tänk på att det kan behöva vara bra matchning mellan positiva och negativa delen så beroende på hur du bygger nätdelen kanske en dubbel nätdel med en positiv regulator på varje som du kopplar ihop skulle vara en fördel?
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2017/08/12 :  13:53:42  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ja det här blir jag ju inte så mycket klokare på.
Ska det vara shuntregulator eller inte?
Borde väll finnas någon färdig modul (inkl trafo) som bör passa???

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2017/08/15 :  15:12:37  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Börja med att säga mera exakt vad du ska driva så kanske vi kan luska ut lite mera info från det
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2017/08/16 :  07:51:00  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tack Lovan, men jag har nog hittat en bra lösning på detta.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000