HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mätutrustning - förstärkare - vad behövs?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/08/07 :  08:34:46  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply

Jag är intresserad att kunna mäta prestandan på förstärkare. Vad behövs för utrustning och mätinstrument?

Vill mäta frekvensomfång och hur linjärt den uppför sig inom ett bestämt frekvensomfång
Distorsion (THD) vid visst effektuttag
Vill kunna använda utrustningen för felsökning av diverse problem

Utrustningen gäller i första hand mätning av rörförstärkare men antar att sådan utrustning även kan mäta transistorbaserad elektronik.

Jag använder Mac men kan köra Windows 7 på egen partition. Om det nu behövs någon mjukvara för mätning.


Tar gärna emot länkar på nätet eller boktips som specifikt handlar om uppmätning av audioförstärkare. Jag gissar att inlärningströskeln är rätt hög och att jag som nybörjare har en brant uppförsbacke.

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/08/09 :  16:48:59  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Rör audio har generellt väldigt låga krav jämfört med mycket annat.
Ett lågspänningsagg, en signal generator och ett oschilloskop kommer du långt med.
Högspänningsagg, dämpsatser och rörprovare byggger du bäst själv..
Vintage instrument höjs ofta till skyarna. Men hur rätt mäter ett instrument som ej varit kalibrerat på 30år.
Jag skulle nog kika på ett microprocessorskåp från Ebay. Och gärna då med två kanaler vilket möjliggör sk. velajour-mätningar, dvs skillnaden mellan kanal A och B.
Med denna typ av mätning kan du mäta total distorsion (dämpsats på utgången) och fas-förskjutningar.
Vissa av dessa skåp har även inbyggd spektrum-analysator, vilket då brukar kunna visa disten uppdelad i övertoner

Edit, jag har provat åtskilliga pc-skåp (mjukvara i pcn, och mätning via ljud kortet) men aldrig varit nöjd.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2017/08/09 16:51:04
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/08/11 :  23:04:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Beställde just ett DSO 094 2kanals skåp även om skärmen verkar liten kan det ju funka ändå.Stod att det även va ett USB skåp.
Nån som provat?

http://www.play-zone.ch/en/jye-dso094-10mhz-2-channel-pocket-lcd-oscilloskop.html

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2017/08/11 23:17:57
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/08/12 :  08:09:35  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har också kikat på detta skåp. Du får gärna skriva några rader om hur det fungerar när du provat det.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/08/27 :  07:39:36  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Ryssen: har du fått hem det och hunnit testa något?

Jag är lite nyfiken på detta också även om bandbredden är lägre:

https://www.electrokit.com/oscilloskop-dso-nano.50768

Skulle det funka för röraudioprylar?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/08/27 :  10:53:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har inte kommit än,det kommer ju från Kina eller Hongkong..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/09/07 :  13:47:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nu har det kommit,men inget batteri kom med...endast en kabel till batteriet..Har skrivit till säljaren,detta är nackdelen med att köpa från Kina nu tar det 2-3 veckor till..


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/09/08 :  11:53:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Säljaren säger att den kommer utan batteri,men det stod i annonsen att den va USB/battery powered.Ska försöka "få" han att skicka mig ett batteri annars finns det väl på ebay..
Så se upp om nu beställer så att batteri följer med!..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2017/09/08 :  20:03:15  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Står det inget om spänningen på apparaten?

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/09/08 :  20:16:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jo det står 3,7v/1200mA har hittat ett på ebay i Australien..
Har dock inte beställt det än.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/09/08 :  20:43:48  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hur "känns" instrumentet?
Plastigt, vekt, tungt eller kvalité?
Fick du med probar, och isf, hur "känns" dessa?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/09/08 :  21:19:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Själva skalet är ju i plast så det väger "känns"ju näst intill inget,men dom vita knapparna känns okej att trycka på.
Den medföljande USB kabeln är iallafall den tjockaste jag sett..
Probarna 2st:BNC kontakten verkar okej,proben/handtaget likaså men kroken som sitter på hyllsan som man trär på kunde ha kraftigare utförande,den fyller sin funktion men hur länge?
Jag kanske får lov att beställa ett batteri nån annanstans,jag skrev till säljaren om han kunde skicka mig ett,men han nämde inte ens det...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2017/09/08 21:27:02
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/09/09 :  01:56:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Batteri beställt,beräknad ankomst omkring 1 october.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/09/09 :  13:27:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Fick ett meddelande från säljaren idag ,det enda han skriver är "sorry"...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/09/22 :  19:38:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Fick batteriet idag.liten sak...


men det har 3 st anslutningar vad jag förstår så är "T" till för temperatur mätning,kan man köra utan den då det endast är possitiv och negativ på oscilloskopet?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2017/09/22 19:39:28
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/09/25 :  22:52:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tog en rövare och koppade in battriet med 2 kablar,verkar funka och det laddar utan att bli varmt.
Har försökt få datorn att hitta skåpet med mjukvaran som jag laddade ner,trots att jag installerat drivisar får jag #device not found".
Ska forstätta nån annan dag...
Skärmen på själva skåpet funkar nog om man har bra syn...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/09/26 :  07:59:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nu är jag inte insatt i apparaterna i fråga men att ful-ladda litiumbatterier ska man vara försiktig med, finns säkert gott om videos på youtube som visar vad som händer när det går fel

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/09/26 :  12:02:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Batteri symbolen blinkar vid laddning,och efter ca en halvtimme -en timme slocknar den när det är full (ful)laddat,åtminstone "tror" jag att det är full laddat.
Du menar att laddströmmen kan bli för hög?

Vad för batteri ska man använda då om man inte använder litiumbatterier?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/09/26 :  21:51:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
De verkar följa med ett lithium batteri original till denna
Power Supply
3.7V Li-ion battery / USB
Supply Current: 300mA @ 3.7V (LCD backlight ON, typical).
Built-in charger
Ska se om det går att få tag på ett original batteri..

Lyckades få anslutningen till datorn att funka,den var inställd på för för många kbps..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2017/09/26 21:51:52
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/09/27 :  08:43:19  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Litiumbatterier är jättebra, jag menar bara att man ska vara noga med att de laddas på rätt sätt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/09/27 :  16:45:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nu har jag tittat på exploderande litium batterier på youtube..
Oxå mätt upp laddspänningen från scopet den ligger på 4,2v som det visas på youtube,vi får hoppas att det är en fungerande inbyggd laddare i scopet.
Har fått svar från 2st återförsäljare av scopet att dom inte säljer extra batterier,vilket enligt min mening är dåligt eftersom dom säljer utan batteri pga frakt bestämmelser...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/09/27 :  20:25:26  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jo det är ganska vedertaget att det inte får skickas batterier med flyg. Men man borde kunna välja om man vill få det skickat med bananbåtarna o att det tar två till tre månader.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/10/09 :  21:28:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det finns en inbyggd tonegenerator som lämnar 1v fyrkantvåg.
När scopet är kopplat till datorn så är det en liten fördröjning från det att man ansluter proben till att det syns på skärmen.kanske 1/2 sekund..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000