HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med "brum" i högtalarna.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RobHolland
Starting Member

6 Posts

Posted - 2017/08/03 :  13:55:18  Show Profile Send RobHolland a Private Message  Reply
>Hej, Jag har en förstärkare, 3 år gammalt. Köps i Nederländerna. Har en konstant brum i högtalarna.
I Nederländerna var han tyst. Efter att ha flyttat till Sverige brum i högtalaren, inte förstärkaren själv. Brum är volym oberoende. Brummar även om bara högtalare och förstärkare är kopplade. Jag har kontrollerat jorden, vilket är bra.
Någon som vet vad det kan vara?

RobHolland

Edited by - RobHolland on 2017/08/03 13:58:00

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/08/03 :  14:37:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hej Rob
Vad är det för förstärkare? Rör/Transistorer?
Har du provat ansluta den till ett icke-jordat nätuttag?
Har du den galvaniskt kopplad till någon komponent som har t.ex. kabeltv eller antenn ansluten?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

RobHolland
Starting Member

6 Posts

Posted - 2017/08/03 :  14:49:39  Show Profile Send RobHolland a Private Message  Reply
Integrerad förstärkare med en Mosfet AB-effektförstärkare med ett rör drivsteg. http://www.dionaudio.nl/index.php/products/detail/st50
Jag har provat ett icke-jordat nätuttag.
Brummar även om bara högtalare och förstärkare är kopplade.

RobHolland
Go to Top of Page

RobHolland
Starting Member

6 Posts

Posted - 2017/08/03 :  14:58:58  Show Profile Send RobHolland a Private Message  Reply
Min svenska är inte perfekt ...men
Har testat på olika vänner, samma resultat.
I en ljud butik i Örebro var han tyst .....
Ägare angav att de inte har några mycket speciella saker mellan förstärkare och strömförsörjningen... .

RobHolland
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/08/03 :  15:19:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Knepigt! Tolkar jag sidan rätt är det en hybrid, alltså både rör och MOS-FET?
Eftersom brummet är konstant antar jag att det inte påverkas om du kopplar in/ur signalkablar på den valda ingången? Eller kortsluter rca-kontakterna?
Eller vänder på strömkontakten i vägguttaget?

Låter brummet som ett 50/100hz brum?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

RobHolland
Starting Member

6 Posts

Posted - 2017/08/03 :  17:39:23  Show Profile Send RobHolland a Private Message  Reply
Stämma, rör och MOS-FET.kopplar in/ur signalkablar har ingen effekt.
Har försökt allt.... låter som ett 50hz brum.

RobHolland
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/08/03 :  19:02:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kan du låna en spänningsmätare med distorsionsmätning? För nätuttaget alltså...
Verkar ju som att den är väldigt känslig för detta i så fall om det uppträder hos dina vänner med, uram hos handlaren i Örebro?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

RobHolland
Starting Member

6 Posts

Posted - 2017/08/03 :  19:37:27  Show Profile Send RobHolland a Private Message  Reply
Tyvärr kan jag inte låna så en mätare....har bara en enkla multimätaren
Är nu ett antal dagar ute, Efter jag er tillbaka ska jag i Örebro testa några saker.
Har haft kontakt med leverantör i Holland, har 10 års garanti, han tror också det är problem med elen, kan skicka den tilbacka till Holland for test/reperatur, men min erfarenhet med Posten är dalig....sista gången när jag skikte en packet till Holland 3500sek skaden.....
Kan en felaktig Elco på strömförsörjningen vara ett problem?

RobHolland
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/08/04 :  12:07:50  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Vet inte om jag är ute å cyklar, men kan det vara någon komponent som läcker likspänning ut till högtalaren?
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2017/08/04 :  13:25:04  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Två möjliga orsaker :
- kraftiga magnetfält i närheten av förstärkaren. Prova att flytta den några meter och att vrida runt den,
om brum-et ändras så har du felorsaken. Åtgärd : bättre skärmning ( läs järnkåpa)
- oren kraft från dimmer av oliak slag. Åtgärd nätfilter.( släck eventuella dimmers / stäng av värmepump som är steglös om det finns)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7349 Posts

Posted - 2017/08/06 :  22:04:01  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
en sådan här kanske hjälper https://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=3691&menu=1
Annars är det väl så att problemet oftast ligger i förstärkaren ?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2017/08/14 :  14:41:44  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Hej!
Kan vara jordbrum. Om du inte redan gjort det sätt hela anläggningens komponenter som drar ström från samma uttag i väggen.
/Shaft
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2017/08/14 :  14:43:23  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Sorry såg att stärkaren brummade alldeles själv....vänd stickkontakten om du inte gjort det ;-)
Go to Top of Page

RobHolland
Starting Member

6 Posts

Posted - 2017/09/13 :  11:19:44  Show Profile Send RobHolland a Private Message  Reply
Förstärkare återvände via en vän till Nederländerna för reparation

RobHolland
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/09/13 :  16:45:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hoppas det löser sig!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/09/14 :  15:57:30  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ok det ordnar sig säkert, men då var det som jag trodde, något fel på själva förstärkaren.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000