HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Beatles 2009 remaster lp dåligt köp?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2017/07/29 :  23:13:57  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Helst vill man så klart ha mono versionerna av senare datum men de är svåra att få tag på. Känner inte för att köpa en hel box och om den går att få tag på i dag så verkar priset ligga runt 6000:-. Sen nöjer jag mig med Rubber Soul, Revolver och Abbey Road. De mest tillgängliga versionerna är då dessa remasters från 2009.. någon som lyssnat på dessa och som rekommenderar ett inköp?

Bättre och bättre dag för dag :-)

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/07/30 :  10:37:00  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har Help och Abbey Road från den serien där den senare står ut som mest välljudande. Det KAN bero på att jag inte har någon tidigare utgåva att jämföra med!
För mig är de prisvärda om man i första hand är ute efter musiken men de spöar inte klarheten och närvaron på en 70-tals utgåva (eller ännu tidigare men då blir det dyrt!)
Köpte även Stg Peppers 50års jubileumsutgåva på dubbel vinyl och där kan jag föredra den nya stereomixen men klarheten från de tidiga utgåvorna saknas.

Kort sagt, de moderna utgåvorna låter modernt, lite "tjockt" och med blöt bas, dämpad diskant och överkomprimerade anpassade för alla som köpt budgetlp-spelare de senaste tio åren...

Nu kände jag hur bitter jag blev, men tyvärr bränner skivbranschen oss gång på gång...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2017/08/03 :  14:48:21  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Fick hem Rubber Soul idag och jag måste ge den godkänt!
Lite mer klarhet och närvaro hade inte skadat men det låter degtaljerat tydligt och musikaliskt i mina öron (via min stereo). För pengarna får man en skaplig Beatles upplevelse åtminstone med Rubber Soul. Får se om upplevelsen av Abbey road och Revolver blir densamma.

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2017/08/03 :  16:13:16  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Varför inte satsa på någon av de mer välljudande mono- utgåvorna som kom är några år sen? De är helt igenom analogt remastrade och ger ett klipp i ljudet som det typiska panorerade stereoljudet inte riktigt kan matcha. Jag har tre av dessa monoutgåvor; Rubber Soul, Revolver och Sgt Pepper's- de går att köpa separat och jag kan rekommendera alla tre mycket varmt.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2017/08/03 16:14:11
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2017/08/04 :  21:46:19  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Angående varför så kunde jag inte se att det gick att köpa monoutgåvorna styckvis, åtminstone inte i nyskick.

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2017/08/07 :  14:51:13  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Vad jag vet så finns de fortfarande att köpa fast de börjar nog bli smått svåra att få tag i nu.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000