HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ny Cerwin-Vega Stroker Pro Classic
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2017/07/24 :  09:36:46  Show Profile Send Amazon a Private Message  Reply
Verkar som att Cerwin-Vega har en ny Stroker serie på gång som är inspirerad av den gamla "Ur-Strokern" från 70-talet och bilversionen som kom på 90-talet. Den senare satte många världsrekord i SPL-tävlingar när det begav sig.

https://www.audiomanufaktur-berlin.de/produkt/cerwin-vega-stroker-pro-classic-18/

http://www.twhouse.com/cerwin-vega-stroker-classic-3600w-max-15-quot-dvc-2ohm-1200w-rms.html

Finns lite info i katalogen:

https://issuu.com/geoffdixon8/docs/2017_cvm_catalog_-compressed

Verkar som att de kommer i 15" och 18" utförande. Frågan är om det kan vara något? Vet inte hur Cerwin-Vega är nu för tiden men det känns som att kvalitén inte är lika bra som tidigare när det var USA tillverkat? Kul koncept oavsett. 18" versionen väger tydligen 45 kg så det verkar vara en ganska maffig pjäs.


sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2017/07/24 :  11:36:13  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Prisvärt är det i alla fall inte...

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2017/07/24 :  13:42:43  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
hmmm... är det bara jag eller är inte korgen väldigt lik den B&C kört med på bla. TBX100 serien [que dramatic conpiracy theme music] :)

Kan dock inte riktigt se varför hög vikt ofta tas upp i dessa sammanhang, imponatorfaktor kanske, i andra sammanhang (proffesionella) sliter man som djur för att hålle nere vikten och lägger mkt energi på kylsystem, något som jag känner borde gå hand i hand med hög effekttålighet.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2017/07/24 13:49:28
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2017/07/24 :  14:27:59  Show Profile Send Amazon a Private Message  Reply
Var förbi min lokala handlare och tog några bilder på prototypen de hade inne. Man kan justera in/ut konen precis som på den gamla modellen. Detta genom att snurra på grejen i mitten. Tyvärr så var det inte något fungerande exemplar. Ska börja säljas senare under året och priset verkar bli saftigt.



Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2017/08/01 :  19:42:17  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
korgen och polstycket såg precis ut som b&c..
45kg.. jag undrar vilken stackars roddare som skulle vilja släpa dom där..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2017/08/01 :  22:15:53  Show Profile Send Amazon a Private Message  Reply
Tycker inte korgen kändes lika gedigen som den gamla gjutna från 90-talet men det kanske bara är inbillning. Enligt snubben på dBAkuten så ska de klara 170 dB. Oavsett om det stämmer eller inte ska det ska bli intressant att se hur de presterar och om de har samma "hårda" karaktär som tidigare Stroker element.


Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2017/08/02 :  09:24:33  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Enligt snubben på dBAkuten så ska de klara 170 dB.


Hur det ska gå till får han gärna förklara för mig

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2017/08/02 :  11:04:39  Show Profile Send Amazon a Private Message  Reply
Enligt honom var det Cerwin-Vega själva som skrutit om det. Och det rör sig sannolikt om en kort testton under optimala förutsättningar, precis som vid tävlingar.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2017/08/02 :  12:19:38  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Då tappar jag förtroende för Cerwin Vega, en enkel 15 eller 18 bas kan inte under några omständigheter prestera 170dB.
Men det kan fortfarande vara en bra bas så klart.

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2017/08/02 19:19:56
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2017/08/02 :  15:04:28  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo. I en liten tät bil...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2017/08/02 :  19:20:25  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Det trodde jag inte var möjligt på långa vägar... :o

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/08/02 :  20:58:38  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Mina bästa ljudliga upplevelser har varit i bättre bilstereos för jätte många år sedan då jag på den tiden träffade en del bilstereo-nördar. Men jag gillar bas som är mer fysisk och höga ljudtryck och det brukar det finnas gott om där

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2017/08/07 :  18:21:41  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Enligt snubben på dBAkuten så ska de klara 170 dB.


det gör den säkert.. i en liten tät extrembyggd spl-bil...

helt ointressant för oss med andra ord..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2017/08/07 :  22:20:40  Show Profile Send Amazon a Private Message  Reply
Kanske inte helt ointressant för alla (om det nu över huvud taget stämmer). Den Stroker serien som såldes på 90-talet och början av 00-talet användes flitigt vid just tävlingar. Och de klarade även av att med den tidens mått prestera rejäla ljudtryck vid vanlig musiklyssning.

Frågan är hur den här nya pjäsen kommer prestera jämfört dagens element. Utvecklingen har trots allt gått framåt en del.

Gamla Stroker 12" och 15" har ett med dagens mått ganska mediokert Xmax på 23 mm (peak to peak). 18" versionen något bättre med 38 mm (peak to peak). Tydligen ska den nya versionen vara betydligt bättre i det avseendet. Får hoppas att inte känsligheten blir lidandes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/08/08 :  12:20:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
För de pengararna det handlar om hade jag utan tvekan satsat på en eller gärna flera B&C 18IPAL eller 21IPAL. När man kommer uppåt 170 dB i en bil så handlar det mer och mer om bara Bl och Sd. Man behöver en hög Bl och stor strålande yta för att kunna tvinga konen att röra sig mot och trycksätta bilkupén.
Man bygger egentligen en 4de ordningens bandpasslåda med en sluten frontkammare (bilkupén).

Jag saknar de gamla goa och mer rimligt prissatta Stroker basarna.
De skulle ha återupptagit produktionen av dem och bara putsat lite på xmax och Bl utan att skjuta priset i höjden på detta sätt.

De är legendariska i sig själva.

Alla moderna bilbasar har så tragiskt låg verkningsgrad och oftast tragiskt höga Qvärden. De tenderar att låta bröligt och illa, men det kanske är sånt folk vill ha nuförtiden.

En underbar men tragisk video som visar på allt som är fel med moderna bilbasar:

https://www.youtube.com/watch?v=6rzlo8SMi0w

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/08/08 :  12:34:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


2 st B&C 18IPAL i en TPQWR låda. Max spl i 0,5 pi utan cabingain - vilket kan vara uppåt 20 dB. I verkligenheten skulle man mäta upp bilcupén och skapa en rejäl peak i avstämningen vid just rätt frekvens.
De hornrespade 153 dB blir mer troligt 175+ dB om man bara kan hålla trycket i bilkupén kvar.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2017/08/09 :  20:09:11  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
quote:
2 st B&C 18IPAL...


Det får nog tom de här CW att verka billiga
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/08/10 :  19:57:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag vill minnas att CV-basarna kostar ca 1500 dollar?!?

18IPAL finns för 570 pund på Bluearan, dvs ca 6300 kr idag.
Därav att jag jämför 2 st 18IPAL med en st CV Stroker 18.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000